Transsportproblem
Hej. Jag har ett litet (ganska stor egentligen) problem med min ponny. Vi åker en gång i veckan för att träna på ridskola, och nu har hon inte följt med på ett tag, eftersom hon bl.a vägrat att gå in i transporten. I måndags tränade jag henne lite, enligt monty roberts taktiker. Det fungerade bra och hon gick in några gånger (dock ett steg i taget)och stod och åt hö. Hon frustade inte eller visade tecken på att vara avslappnad, mer än att slicka sig lite runt munnen. Nu till problemet: Hon blir livrädd och kastar sig bakåt såfort man ska sätta dit bommen där bak. (Vi har ett snöre, och ingen bom). Jag har inte haft någon mellanvägg när vi har tränat, och jag vill gärna testa utan den, då hon går in i mitten av transporten, så antar jag att hon vill stå där också.
Mamma har inte kört så jätte lugnt dom senaste gångerna, så det är förmodligen därför ponnyn inte tycker om att åka. Men hon har lovat att ta det mycket försiktigare i fortsättningen. Ponnyn var nervig innan vi fick henne, men det har blivit värre nu. Dessutom tror vi att transporten är lite för liten på längden, då det är svårt att få in hela henne om vi inte har en bom bak som trycker på..
Så vi får prioretera in en ny transport eller helst hästlastbil så snart som möjligt.
Lite rörig och lång text kanske, men skulle uppskatta svar väldigt mycket! Hur ska vi träna bort paniken när vi sätter fast snöret/bommen bakom henne/fäller upp rampen?

Om det är just snöret/bomen som är problemet. Så öva på det i andra situationer också kan kanske hjälpa. Att låta ett snöre trycka på lite baktill i stallgången, när hon står mot en vägg, trånga utrymmen osv. Inget jag själv har provat, men kanske kan vara något?
om du håller i henne och din mamma stänger lämmen blir hon rädd då med? om ni inte använder snöret? kan ju testa och se om det är snöret som skrämmer?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Nae, det är inte själva snöret som skrämmer. Snören är hon van vid att jag drar på henne lite här o var. Det är nog att hon inte vill bli instängd, hon tycker ju nog att det är obehagligt såfort transporten stängs. bl.a har hon slitit av flera grimskaft såfort man har bundit fast henne och inte haft bom eller snöre bak.
då hjälper nog inte ny transport utan träna träna träna och avdramatisera, öppna fram om du kan och gå igenom och få det till en vardag sak som man gör var dag och stå en stund, skramla lite med läm och öka succesivt till du kan stänga och öppna utan att köra
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus