Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1118 ggr
Chieko
0

RBE - hur ska jag tänka?

Hjälper till med en häst några gånger i veckan då ägaren inte riktigt hinner med. Jag går promenad och hon fixar i stallet. Det är ett arabsto, polsk linje på 17 år. Hon är inte riden eller hanterad så mycket och inte så vänligt hanterad heller… Jag tror att hon är RBE. Hon har svårt att slappna av (även om hon gör det ibland när det är lugnt i stallet eller efter en lång promenad). Hon kan få för sig att gå över mig även om det är sällan, hon är väldigt uppmärksam på mig annars. Lätt att gå med: stannar när jag gör det och håller samma tempo både i skritt och trav. Hon går oftast på min högra sida vilket gör att vi har lite svårt att svänga åt höger… Blir hon rädd kan hon flyga till, men försvinner aldrig långt utan bara något/några steg.

Hur ska jag hantera henne för att få henne tryggare?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

LinaN
0

nu har jag ganska så liten erfarenhet med sådana här hästar, men för att svänga henne så gäller det som med alla hästar att göra driving game mot zon1 när hon ska svänga ifrån dig.

att få henne tryggare så bör det vara mycket repetition och att bryta hennes mönster när hon hetsar upp sig.

Hoppas nån med en RBE kan ge dig bättre råd :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.