paddock paradise
Hej.
Jag tycker att mina hästar aktiverar och rör sig alldeles för lite i hagen nu när betet är slut. Ena hästen står konstant vid maten, förutom ett par timmar om dagen som hon går iväg och letar mat.
Innan jag skaffade två gamlingar så har alltid min shettis lekt gärnet och alltid rört sig mycket. men sen dom vart två äldre så händer det inte så mycket.
Fick tips om paddock paradise. Och vart nyfiken på vad det är och hur man går tillväga för att skapa en sån hage. Idag har jag en nästan fyrkantig hage på ca 7500 kvm (vinterhage) med kuperad terräng, skog, bäck och öppna platser. Men dom håller mest till vid maten och ute på den andra öppna platsen..
Tips till vad jag kan göra för att dom ska rör sig mer???
Dom går tyvärr inne i stall (vill ha lösdrift, som jag haft innan men vart stall i år) har begränsad fri tillgång på grovfoder både ute och inne.

Om du har möjlighet så är det bästa att sätta upp ett inner staket, så det blir en gång de kan röra sig igenom. Men det är ganska mycket jobb och kostar en del. Du kanske kan göra en gång med plasttolp om du har snälla hästar…
Då kan du sätta hö, vatten, salt, mineraler, sly, halm, vindskydd osv i olika ändar av hagen.
Jag har inget innerstaket, men jag har en avlång hage med en del gångar. Det föratt mitt stall ligger långt ifrån beteshagen och vatten bara finns på ett annat ställe, så jag har dragit hagen dit upp så jag slipper dunka vatten. I vintras hade jag en halmhäck längst bort i hagen och fodrade hö i nät vid stallet. De vandrade alltid fram och tillbaka där.
Jag har märkt att när maten inte tar slut i foderhäcken, så rör sig inte hästarna därifrån heller. Så jag har valt att inte ge fri tillgång, utan lägger ut halm och bark långt bort så de rör sig mera. Just nu blandar jag halm och hö i foderhäcken för de är gräsligt tjocka!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
När jag hade gamlingar gjorde jag lite som Gyllir beskriver. Fast jag har hagar som är ganska lättillgängliga så man själv slipper gå så mycket.
Jag gömde mat i små portioner på olika ställen. Det gick helt enkelt inte att stå kvar på samma plats och äta sig mätt för det var bara en halv portion per ställe. Då fick de gå vidare för att hitta resten. När jag fodrade t.ex. lunch gav jag foder på andra sidan om hagen mot var de stod just då. På så sätt blev de tvugna att springa tvärs över hagen iallafall en gång om dagen.
Men fri tillgång på foder hade vi inte även om jag fodrade ofta och i små portioner.
Jag tänker mig att en "paddock paradise" även skulle kunna innehålla andra aktiviteter. Kanske stängsla av så att de måste ta sig över stockar eller över den där bäcken för att ta sig från ena delen av hagen till den andra. Att det kanske kan finnas annat som lockar som finns i hagen ibland. T.ex. ett knippe morötter eller nån grej med godis i (har själv använt hundens aktivitetskula till hästarna, men då krävs nästan ett betonggolv för att den ska kunna rulla) och att det där extragoda bara finns i hagen ibland, men är väl värt att leta efter och att försöka få tag på. Att man aldrig riktigt vet vad matte kan ha gömt och var så det är bäst att gå runt och kolla läget.
Nåt annat jag upptäckte med mina gamlingar var att de inte alls stod på samma ställe hela tiden. Däremot stod de alltid på samma ställe när jag tittade, för jag tittade oftast vid samma tider. Även mina nya, yngre hästar har sina rutiner var de är i hagen vid vilken tidpunkt.
Har några plaststolp kvar.. får se vad jag kan hitta på med dom..
Att ha vatten hö etc i olika delar av hagen blir jätte krångligt för mig. Halva hagen är skog med träsk, diken och snårskog på sidorna… det är bara andra hörnet av framsidan som är smidig för mig.. kan ju kanske bygga ett till slowfeeding system och ställa en till där…
blanda hö och halm vore nog en bra ide… fast shettisen äter inte halm :(
Nån som vet hur man gör någon sån där aktivetets godis grej? har läst någonstans att folk hängt upp petflaskor, Nån som vet hur man gjort dom? mer hål eller?
Jag är hemmafru och går hemma hela dagarna och ser hagen från köks och vardagsrumsfönster, och damen står alltid vid maten :s förutom vid tre tiden då traskar hon iväg och letar lite mat sen ställer hon sig igen och äter vid 4-5 på dan.
Jag är så van vid mina tidigare hästar som alltid varit nyfikna och strövar runt mest. men damen bryr sig inte ens om när man är längst bort i hagen och grejar utan står kvar och äter… shettisen däremot luffsar fram efter en stund och ska va med :)

Kan du inte göra ett staket mellan höt och vattnet nästan hela vägen bort till änden, där du lämnar en öppning. Då måste de gå hela vägen in i skogen och runt tillbaka för att äta/dricka.
Eller ett innerstaket som går som en hästsko form, inte hela vägen runt. Du får försöka utnyttja markens möjligheter, med lite kreativitet så :-)
Vet inte om det funkar, men man kan ju testa…
Salt och dyl borde du kunna ha i andra änden ändå. Och kanske hänga upp halmnät i skogen… (min islandshäst gillar inte heller halm, men när jag blandar det med hö så får han i sig ändå).
Finns bra mycket skrivet om detta på internettet. Facebook har en Paddock Paradise sida också. Titta på hur andra har gjort så hittar du säkert något som passar just dina marker.
Anne

http://paddockparadise.wetpaint.com/page/Paddock+Paradise+Videos Där hittade jag filmer på hur det kan se ut!
Om jag vore dig så skulle jag göra ett innerstaket i hästskoform till att börja med. Ha höt där du ritat in det med rött. Så länge du inte har något lockande i skogen, tror jag att de bara går fram och tillbaka mellan hö och vatten om du har en rund gång.
Kul att du har en bäck! Det är bara bra för hästarna att behöva gå genom vattnet eller hoppa över diken. Klättra i skogen. Om det är fint vatten kanske du inte ens behöver ha en vatten tunna?
Finns det något ställe i skogen där de tycker om att vara? Finns det naturliga stigar? Om det finns något sånt skulle jag försöka använda mig av det, göra en liggplats/skuggaplats för dem att vara.
Är hästarna tjocka? Då skulle jag låta höt ta slut och fodra med halm i skogen vid viloplatsen, då kanske du kan locka dit dem.
Anne
Ska försöka kolla filmerna, har världens sämsta dator och slöaste bredband :(
Bäcken/diket är det väldigt lite vatten i, förutom på våren då var det rätt gott om vatten, så tyvärr blir det ju vattenbalja..
Jag vill ju att dom ska utnyttja skogsdelen med, plus att där är det ju mysigast både höst, vår och sommar iaf =)
Dom är aldrig i skogen längre, sen betet tog slut där. nu är dom bara precis där skogen börjar där jag ritade två större träd, där har dom börjat att stå när dom går iväg från maten, (just där har jag problem med folk som går in i hagen med)
Ligghall ska det bli så småningom, men blir inte i år. men fodra med hö/halm där nere kanske vore något.
Förstod inte riktigt hur du menade med hästskon. åt vilket håll?

#6 Kollade in några av videosen och det skulle va så härligt att ha sånna hagar, så att hästarna får sin motion, men det krävs så mkt mark. Själv har jag bara 3 hektar platt mark :/
Intressant med apddock paradise!!! Jag har letat på active stable som nog är en liknande idé. Kommer att få en långsmal hage på 6 hektar dit jag flyttar om två veckor. Ska försöka få till en bra hage åt killarna där!

Med hästskon menar jag att du börjar gången vid vattnet, följer ytterstaketet hela vägen genom skogen tills du kommer till den röda höplatsen, där tar gången slut. För att komma till vattnet därifrån måste de gå igenom skogen igen hela vägen runt. Hängde du med?
Tycker de om de två stora träden skulle jag försöka få med dem i gången, kanske det kan bli som en båge in där innan den går tillbaka till ytterstaketet och upp över kullarna.
Kan du bygga ligghallen in i skogen sen vore det mest optimala skulle jag tro… Eller på en annan plats så långt bort som möjligt, där de gillar att vara (vid träden tex).
#8 Även om man har väldigt lite mark så funkar det bra med Paddock Paradise! Gör en gång runt bara och placera ut lite saker, typ en stock, en pressenning, sand, grus, you name it. Kanske kan du plantera en häck ell buskar någonstans?
#9 Långsmalt är en bra början! Finns det utrymme till ett innerstaket? Eller räcker det kanske med att ha mat och vatten i olika ändar…? Så roligt när man får en ny hage med nya möjligheter!
Jag gillade på videosarna att de hade gjort olika hagar med gångar som gick bredvid varandra. Tre stycken i bredden som gick runt. Smart om man har olika flockar och ändå vill utnyttna marken till fullo!
Anne

#10 Tack för tipsen :)

#11 Borde finnas exempel på hur man kan göra med lite platt mark. Vet att det finns massa Holländare som gjort sånt, där finns bara platt och tråkigt och väldigt litet. Googla lite så hittar du säkert!
Anne
#10 okej, ja nu förstår jag =)
Ska kolla upp hur mycket stolp och tråd jag har kvar… en anledning till att dom inte är i skogsdelen kanske är för alla vildsvin här ute… Hängnade in med en extra tråd igår och ska sätta för nertill just i skogsdelen så vildsvinen inte har någon chans att komma in i hagen… Förra shettisen jag hade jagade i väg allt vilt som kom nära hagen (såg riktigt roligt ut när hon kom i full galopp mot två stora älgar som ville traska in i hagen =)) Men mina två hästar jag har nu verkar inte vara lika kaxiga…
Kunde tyvärr inte se videosarna då det bara hackade med min värdelösa dator och uppkoppling 
nu har jag funderat lite.. har inte jätte mycket stolp och sen är jag lite orolig för att ha inhägnat ner i skogen Ifall del skulle lyckas komma in något djur och skrämma hästarna.. skissade upp en idé att börja med iaf..
vad tror ni?
skulle det bli bra så blir det ju lika smidigt med höet fortfarande. Tänkte att man utfodrar varannan gång på dom två ställena. även hänga upp hönät i skogen då och då med hö/halm
#8 platt mark? men det är ju lätt fixat! ;)
Ta ut en grävmaskin, gräv ett dike på kanske 2m bredd och säg 30-50cm djupt ta sen det du grävde bort och gör en kulle av det någon annanstans i hagen längsmed din gång!
Skulle diket bli vattenfyllt så får du hästar som blir vana att gå i vatten och i värsta fall så får du med en vanlig spade gräva en avrinning ut ur hagen. :)
Köp hem några kubik singel och strö ut i ett område.
ta ner stockar och lägg så hästarna får klättra/hoppa över, men se till att marken runtom stockarna är stabilt så de inte halkar vid blötare underlag.
Bifogar en bild på Hary och hans medis ute på nya grusvägen från förra stallet. Sådan här sprängsten kan man komma över litet varstans och lägga det som ett stråk i hagen längsmed en gång är ingen dum idé alls.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Länk till en bild som visar att de använt gamla tegelstenar som hårdgöring/stabilisering av marken som dessutom ger hästarnas hovar litet träning/slitage.
En häst som står utanför ligghallen på finkornigare grus, men som fortfarande inte är sand.
Lämpliga "naturhinder" i en PP-hage. Stockar och natursten.
en vattengrav i en PP-hage, lätt byggd med en grävare.
En rejäl hög med grus/jord whatever kan bli en bra klätterhög som kan vara till nytta om man kör fast med bilen ^^
maskin i arbete för att göra en PP-gång.
sen har jag en bild från datorn som är typ en puckelpist. Så här är litet idéer på hur man kan göra på väldigt litet yta ändå :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#14 Visst kan det funka. Det kanske tar en stund för dem att lära sig att de behöver gå runt för att komma fram, men det är de förhoppningsvis tillräckligt smarta för. Annars kanske du får visa dem några gånger. Värt ett försök iaf!
Anne
Jag tycker det är väldigt intressant med paddock paradise/active stable!
Det enda jag har att invända är att jag inte tycker hästarna ska behöva gå mellan mat och vatten. De flesta har ju inte problem med hästar som dricker dåligt, men personligen så vill jag att de dricker så mycket som möjligt så jag har alltid hö och vatten ihop. Har man ensilage är det kanske inte lika viktigt, men i.af om man har hö.
Det finns många andra saker som kan få hästarna att röra på sig, och jag tror nog att om man berikar miljön tillrckligt med roliga saker så rör de sig nog så det räcker ändå. Även de mest matglada brukar röra sig mer än man tror. Vi har en matglad sak här hemma som man aldrig ser annan stans än vid maten eller kanse i hagkanten letandes efter gräs (fånghäst i stor paddock). Men när hagen är nyharvad så ser man att spåren går både kors och tvärs flera gånger om i.af.
De mår ju inte dåligt av att inte gå 6 mil om dagen, det är väll snarare vikten som blir ett problem ibland om de inte rids bara.
Nu vet jag inte vad ni har själva eller om du har någon bekant med någon traktor, men i sådana fall kan ni ju lägga ut lite stockar som hästarna får gå över i nörheten av matplatsen kanske (ingen stans där de kommer i 180 bara), "puckelpisten" tycker jag såg väldigt inovativ ut! Och kollar man på filmerna och googlar finns mycket intressant. Några grövre stockar här och var jag ju dock vara lite fint också,.
Prova om hästarna gillar stora pilatesbollar (finns billiga på biltema att köpa, och gillar det kan man ju köpa en durare hållbarare) eller kanske en trasig basketboll eller liknande. Godisautomater för hundarna kan ju fungera på plant gräs, har dock inte provat sådant själv.
Hakuna matata!
#18 Vi har väldigt varierad hage problemet tycker jag är att dom inte använder dom delarna av hagen :s
Jag var ute och kollade extra noga och memorerade hur hagen ser ut och vi har allt från gräsplan, mark med stenkross precis under gräset, sand, lera, diken med och utan vatten i olika storlekar, kullar (flera stycken) stenigt, fullt med stockar, skog med varierat glest och snårigt.
Så jag funderar på om jag skulle hägna in som en fyrkant som följer yttrehagen med öppningar lite här och var och sen hägna in lite som en laborint och lämna den öppna gläntan helt öppen för röj =)
Hägnade in igår så som jag ritade och hästarna var nyfikna och gick mycket mer igår tyckte jag. Dock så ville inte shettisen komma när dom skulle in då han stod i den nya hödelen och inte ville gå genom skogen till utgången
är nyfiken på det här med att hänga upp petflaskor med godis i i träden. Någon som har gjort det? Borde ju räcka med hålet upp till tycker jag. tänkte att man kunde ha morotsbitar i eller annat nyttigt och hänga lite varstans i skogsdelen…
jag har väldigt tråkiga hagar men för att få min gamle tant att röra på sig lägger jag ut höet i små portioner överallt, tar sin lilla tid men det e det värt :) då får de gå ruder när de äter precis som när de betar.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#18 Jag vill dock påstå att hästarna faktiskt mår bättre när de får röra sig så mycket som möjligt. Och att man ska göra allt man kan för att få dem att röra sig mera. Hästar är gjorda för att spara på krafterna så mycket som möjligt, för att kunna spurta ordentligt när det väl gäller. Många hästar rör sig inte i onödan. Sen finns det ju dem som motionerar sig själva, då har man tur!
I naturen har inte hästar tillgång till vatten på samma sätt. De kanske dricker varannan eller var tredje dag, hästarna i öknen kanske dricker en gång i veckan tom. Så det där med vatten är ju ingen problem. Dessutom är hagen i frågan inte stor alls, inte ens i närheten av stor.
Anne