Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2530 ggr
Zandie
0

Använder hästar bestraffning?

Nu har jag en liten fråga här, använder hästar bestraffning?

Jag var nämligen i stallet idag och skulle ta ut min häst ifrån hagen, hon lunkade på bra och de andra hästarna ville också följa med, men då verkar det som om att den ena hästen hamnade lite för nära min häst så min häst markerade med en spark. Då blev den anda hästen sur och sparkade tillbaka.

Och det var då min häst blev rent av förbannad och gick ifrån mig och sparkade som en galning efter den andra hästen, hon sprang baklänges i någon salig blandning mellan trav och galopp, skrek något fruktansvärt och det kändes nästan som om att hon brutalt misshandlade den andra hästen.

Det varade säkert i en till en och en halv minut sedan kom min häst tillbaka till mig.

Varför gjorde min häst så? Bestraffade hon hästen för att den trotsat när min häst försökte visa henne på plats? Tacksam för svar

gickan87
0

Vill också veta, har varit med om liknande själv.

MVH Erika :)

Zandie
0

#1 Okej, då är det inte bara min häst som är extremt våldsam antar jag :)

JoannaNi
0

Skrev en blogg om detta, översatte vad Pat Parelli sa om detta i den gamla Level 1.

Hästar svarar inte på bestraffning, de förstår inte något som händer efter den stunden de agerar. Rovdjur som agerar känslomässigt kommer att göra hästen orolig.

Förstärkning är nyckeln! (istället för bestraffning) Om en häst lutar sig mot en cactus, så fort den slutar luta sig kommer trycket att försvinna och hästen kommer känna sig bekväm igen, exakt samma stund! Om han skulle börja luta sig mer kommer även trycket att bli större. Skillnaden är att förstärkning kräver rätt inställning och tajming, om eftergiften, kommer direkt kommer det att vara förstärkning, om den kommer för sent kan det lika bestraffning och vara missledande för hästen.

Bestraffning är ett aggresivt beteende, förstärkelse är utan känslor, och fungerar som om hästen skulle gjort det mot sig själv.

Horses don’t respond to punishment, they don’t understand anything that happens later that the instant they act. Predators ( humans) that act emotional will make the horse fearful.

Reinforcement is the key! (instead of punishment!) If a horse is leaning against the cactus, as soon as he stops leaning the pressure stops and he gets comfort, the same instant! If he starts leaning more the pressure gets worse. The difference is that reinforcement is attitude and timing, if it happens in the moment, it is reinforcement, if it happens to late it is punishment.

Punishment is an aggressive act, reinforcement is without emotions. Reinforcement is delivered as if the horse did it to him self.

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zandie
0

#3 Tack för text och översättning. 

Men den andra hästen sprang ju undan, borde inte min häst ha låtit bli att fortsätta jaga och sparka efter henne då?

LinaN
0

Din häst kan ha gett den andre hästen flera mindre varningar. När hon sparkade vart det hennes fas 3-4, men då den andra hästen svarade med en hög fas själv (troligtvis för att klättra i rangordningen) så accepterade inte din häst det och "gick på" den andre hästen med en ruskigt stark fas 4 för att hävda sin plats i flocken.

Det låter för mig som det bara vart rent o skärt rang-ordnande.

Ett föl som betett sig illa mot en annan häst kan komma tillbaka en stund senare och föltugga för att få vara i den hästens närvaro. Så hästar kan komma ihåg varför de fått ovett av en annan häst/människa men en häst bestraffar aldrig utan hästen reagerar på det som sker just nu.

Att din häst fortsatte att puckla på den andre hästen vart troligtvis som så att den andre fortsatte envisas med att egentligen inte vilja gå undan för det tryck din häst satte på honom. Och för att behålla sin plats i rangen så fick din häst fortsätta med sin fas4 för att driva igenom sin position.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zandie
0

#5 Ja det kan ju hända att hon gav fler mindre signaler, hästarnas språk är så gott som osynligt samt blixtsnabbt i mina ögon, men det är väl för att jag inte är riktigt van att läsa av och tolka så bra ännu. Man lär sig. 

Okej, då var det antagligen rang-ordnande det handlade om, det var bara det att jag tyckte det såg fruktansvärt brutalt ut och sedan borde ju min häst ha gett någon form av eftergift när den andra sprang undan men det gjorde hon ju inte. Men som du sa kan det ju ha varit att den andra hästen egentligen inte ville gå undan. 

Jag blev lite tveksam när jag såg hennes beteende och förknippade det lite som bestraffning, men nu vet jag, så tack så mycket för svaret.

Zaphix
0

Endel hästar är såna som inte ger sig heller.. Dom kan vända sig om och så utan att ge lägre faser innan, och sedan så fortsätter dom att slå efter den andra en stund.

Av min erfarenhet så har hästar som är så inte gått i flock som unghästar, eller i en bra flock iaf, eller stått ensamma i långa perioder. De är inte så bra på att prata hästspråk.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
0

Jag tycker också det mer ser ut som om hon kände att hon var tvungen att gå på den hästen mer än hon tidigare gjort.

Nu var även du med i bilden, ledaren måste försvara sin flock. Så där kan du tänka på att nästa gång ser du till att jaga bort alla anra hästar.

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zandie
0

#7 Min häst stod helt ensam i 4 år mellan 2000-2004, men både innan och efter så har hon gått med hästkompisar, så jag vet inte riktigt om det kanske har påverkat henne? 

#8 Okej, det ska jag tänka på, men jag vill ju inte heller komma ivägen och få en spark eller så.. Känner mig lite osäker när hästarna ska börja gå på varandra och bråka.

JoannaNi
0

Det är därför du ska hålla alla andra hästar borta. Om du tar med mig en carrot stick ut i hagen så kan du hålla andra hästar på säkert avstånd utan att det behöver uppstå någonting.

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zandie
0

#10 Lättare sagt än gjort men jag ska göra mitt bästa.

JoannaNi
0

Jag har gjort det själv, många många gånger. Det gäller bara att lita på satt man klarar det.

// Joanna

vildhast.blogg.se

Rafflan
0

Min häst använder sig av bestraffning mot dem som är lägre in rang än honom, han varnar och lyssnar dem inte kickar han eller hugger, oftats blir det bara en klach eller nyp och det räcker för att den andra hästen ska reagera.

Förstår dig TS, alla hästar flyttar sig inte för carrot stick, så spelar ingen roll om jag står där med min carrot stick om den andra hästen inte respekterar det jag ber om, och jag har ju ingen rätt att träna/uppfostra någon annans häst :)
Men det kanske funkar på din hästs hagkompis :)

Gyllir
0

Nu hänger jag inte med längre. Visst pratar vi om bestraffning här och inte vanligt hästspråk? Att bestraffa någon är något helt annat än en konsekvens!

Hästar använder sig inte av bestraffning, utan bara utav flockbetingat hästspråk och därmed blir det som vi ser som "agressiv", en simpel konsekvens och kommer sällan utan förvarning. Bestraffning är något en människa kan tänka ut i förväg och är sällan rättvist.

Ta en mördare till exempel. Han blir inlåst i fängelse som en konsekvens för hans beteende, han mördar, så kan han inte vara kvar bland människor, logiskt och rättvist. Om man däremot hade torterat honom eller hans mamma, då hade det varit ett straff som inte alls längre är relaterat till brottet. (ursäkta utsvävningen här..)

Om en häst beter sig agressiv mot en annan häst "utan anledning", så tror jag nog att det finns en anledning egentligen, men att dessa två hästar inte än haft möjlighet att prata klart om saken. Vi människor kanske hindrat dem från att prata klart genom att ta isär dem eller inte tillåta dem att bete sig naturligt (alltså att de står i box, hagar i närheten av varandra men inte i samma eller tillräckligt länge, tillräckligt stort, så de inte har möjlighet att göra upp).

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

HolyFuck
0

Kom att tänka på en travare som vi räddade från slakt en gång. Hon visade inga varningar innan hos sa ifrån (hästarna märkte det tydligen inte heller). Så istället för att varna först så bara det smällde. Inte så bra alltid!

Rafflan
0

#14 Men bestraffning ingår ju i vanligt häst stpåk?

Dem varnar, lyssnar inte den andra får den andra ett straff/markering/följder, ja kalla det var du vill. Men den första hästen gör iaf nåt fysiskt mot den andra. Måste inte alltid vara allvarligt eller hårt.

LinaN
0

Vi människor kan se hästens agerande som en bestraffning, men inga djur förutom vi själva bestraffar andra för deras beteende.

hos djuren får varje handling en konsekvens, men det sker direkt, inte senare som med oss människor. När konsekvensen är avklarad är allt tillbaka till det normala, medan vi människor går omkring och tänker och drar en massa på det i efterhand.

Angående Carrot sticken och andras hästar. Man tränar inte andras hästar när man skyddar sin egen flock, dvs sig själv och sin häst. Här handlar det om fokus, energi och faserna. De flesta hästarna i dagens läge har respekt eller rentav är rädda för spön. det i sig är inte bra men i syftet att hålla dem undan med räckvidd från ens egen häst är det smidigt med den respekten/rädslan.

Man kan ju inte förvänta sig att andra hästar ska undvika en och carrot sticken bara för att man håller i den. Däremot om man tydligt visar att nej, det här är mitt område, min häst och min flock. Kommer ni nära så rör jag vid er med min stick, antingen med sticken eller med stringen. Försöker ni igen så rör jag vid er igen. OSV.

JoannaNi
0

Jätte bra skrivet LinaN! :)

// Joanna

vildhast.blogg.se

Gyllir
0

Tack Lina, bestraffning ingår inte i djurspråk överhuvudtaget.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zandie
0

#12, Sant, men allt går så snabbt och jag är nybörjare när det gäller att läsa av hästar, hantera mitt kroppsspråk och allt det här så saker som är så lätt och självklart för de flesta är en riktig utmaning för mig.

#13 Går han inte bara upp i högre fas då, eller är det verkligen bestraffning?

Tack, Nej det är ju det också att jag vet inte hur ägaren till hästarna skulle reagera om jag kom där och gjorde grejor som dom kanske inte riktigt är med på.

#14 Ojdå, vi har vist råkat glida ur ramarna här.

Okej, nu börjar jag haja det här. Tack för ditt svar.

#15 Ojdå, det var märkligt.

#17 Okej, När du säger det så, vi människor och djur skiljer oss ju något otroligt i beteende. I djurens värld finns det mer rättvisa.

Undra hur det kommit sig att vi människor har gått åt ett helt annat håll. För som sagt går vi omkring och tänker och drar på grejor i efterhand, vi verkar inte klara av att leva i nuet på det sätt djuren gör.

Nu råkade jag glida ur ramarna igen.

Det har du ju rätt i, problemet är att jag vet inte hur ägaren skulle reagera, men jag får testa och se och om ägaren blir grinig får jag väl förklara som det är.

Men hur visar man med sticken att man det är mitt område, smälla den i marken eller?

Förlåt nu för att jag möjligtvis har skrivit lite slarvigt och luddig haha.

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att hävda ditt område med sticken är enkelt. ^^ Du vet övningen från gympan där man hoppar ihopa-isär med armar och ben? och att man ibland råkade klippa till en kompis med händerna? om de stod för nära. Vad gjorde de då? de brukar flytta på sig.

Samma sak med sticken. Sticken gör att du får ca 120cm längre räckvidd. Du kan slå den i marken upprepade gånger med rytm. hit men inte längre-attityd.  Eller svänga den framför dig i midjehöjd (tänk på hur en blind eller synskadad använder sin vita käpp, fast i midjehöjd istället för marken) går hästarna in i den och står kvar så öka kraften i varje svängning.

Vid 0:25 in i filmen börjar hon använda sticken så som jag menar att man kan göra. Här är det för att uppnå backningen i yo-yo game men det fungerar precis likadant att få hästar att flytta sig i hagen ^^