Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1356 ggr
[Agilityvovven]
0

Nh - inte bara en 'hobby'...?

Strunta i rubriken, kom inte på något passnade…

Känner rätt många, både i verkliga livet och via internet, som utger sig att träna sina häster enligt nh-metoden. Dessa tränar då nh på ridbanan någon gång i veckan, annars är spåret av nh-träning som bortblåst.

Men, kan man verkligen kalla sig nh-utövare (eller vad man nu ska kalla det…?) om det är något som man gör 45 minuter någon gång i veckan? Enligt mig så är inte NH något jag gör när jag släpper hästen lös på ridbanan eller viftar med ett rep, utan något jag gör hela tiden. När jag tar in hästen från hagen, under ridningen, i stort sett hela tiden under hästhanteringen. Så enligt mig är nh'n ett sätt att hålla hästen på, inte som hoppning eller dressyr, en träningsgren…

Håller ni med mig, eller är det någon som har andra åsikter? 

Orsaken till att jag skapar det här inlägget är att på ett annat forum där jag är medlem så verkar vissa tro att de tränar nh med sina hästar bara för att de äger en repgrimma. Och några andra smutskastar nh'n som något överskattat fjanteri..

Malinolsn
0

Kan inte säga annat än att jag håller med dig! :)

Zaphix
0

Har ofta fått frågan "Har du tränat NH idag?".. Svarar att jag alltid utövar NH, vad jag än gör då det är ett tankesätt. Så japp, jag tränade NH, precis son  alla andra dagar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
0

Håller helt med!

Framförallt som parelli student, så finns det inget PÅ eller Av. Så fort hästen ser mig så använder jag mig av parellis tankesätt. De sju lekarna finns där så fort hästarna ser mig och även om jag bara ska in till stallet och pyssla om så präglas Allt, på parellis tankesätt.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Gyllir
0

Yep, så sant. Men precis i början behöver man jobba systematiskt ute på ridbanan innan man fått tänket. Det tar ju tid att sätta sig in i det och börja tänka i andra banor. Inget fel på det, bara man inte är kvar i "repviftarstadiet" och tror att man gör NH, för NH är så mycket mer än det!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Rafflan
0

kan inte vara så att du inte bara ser NH:t dem gör annars?

Jag har ju NH tänkt när jag hanterar och rider min häst, ändå leder jag honom i vanlig grimma, rider honom med sadel och bett, hoppar och jobbar honom i form. Men det innebär ju inte att jag inte har NH tänket fast jag rider vanlig ridning.

Sen ibland tar vi ett pass löst eller i lina på banan och tränar lite för kul då hästen älskar att busa runt och det är kul att se hur han verkligen focuserar på mig :)

JoannaNi
0

Samtidigt är det väldigt personligt vad man klassar som "NH tänk".

För mig handlar det om att framförallt Förstå,

Varför man har viss utrustning,

Varför man bör leka med hästen innan man rider,

Vad är det man siktar mot när man leker med sin häst?

Hur ska den "se ut" innan man hoppar upp?

Klart Går det att hanterna en häst enligt Natural Horsemanship på en vanlig grimma och grimskafte exempelvis, men det är 10000 gånger svårare. Jag skulle kunna sätta det på mina hästar som har kommit väldigt långt och som jag kan leda utan något på de, men samtidigt vill jag vara berädd på det värsta, men även kunna ge de den utrymme de vill ha ibland.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
0

jag upplever att det är många småtjejer som "leker" NH med sina hästar och sen när de inte vet vad som sker och krävs så startar en dålig spiral.

Har ett livs levande (och även avlivat) exempel då en småtjej, 14-15 år lekte löst med sin häst i paddocken, de busade och grejja. Och hästen reste sig mot tjejen som tyckte det vart skithäftigt, de gjorde om det flera flera gånger och slutligen så började hästen resa sig och bete sig illa så fort matte skulle hämta henne i hagen eller leda henne. Detta spred sig mer och mer och till sist så krävdes det kedja om nosen eller träns samt en hink med havre för att få hästen att stanna på marken över huvud taget.

Jag jobbade den här hästen några gånger och hon försökte ta över gång på gång, respekterade inte längre folks utrymme och när man då bad henne hålla sig utanför så visade hon aggressiva tendenser. Jag slutade jobba med henne den gången jag fick känslan av att om jag fortsätter nu så kommer hon ha ihjäl mig. För hon vart så arg när jag inte lät henne ta över mitt utrymme och började kicka och bete sig, och jag kände att jag inte kunde hantera det där jag befann mig just då i mitt nh-utövande.

Lilltjejen visste inte vad hon gjorde, att hon uppmuntrade sin häst till att "ta över"genom att bara leka dominanta lekar med hästen som då lärde sig att ta över mer och mer. Idag är hästen avlivad pga dels att hno reds i sönder av tjejen, och dels pga att hon ansågs  farlig och lynnig. Synd på en sån fin häst.

Och detta är ett rätt vanligt fenomen ändå, att man leker med sin häst men utan ett mål och ett syfte för den vardagliga hanteringen. Att man säger "idag struntar vi i hoppningen och kör NH istället" så gör man litet sideways och jojo och tycker att GUUUU va jag var duktig nu! Men sen så används inte NH-tänket mer än de gånger man tränar nh.

allt jag gör med harry tjänar ett syfte, att det ska bli lättare att göra vissa saker, att det ska vara si och så osv. för mig är NH en livsstil ett sätt att tänka och leva. Inte bara en träningsmetodik. Sedan jag började med NH har jag blivit ödmjukare och mer benägen att faktiskt planera för vad jag vill uppnå.

och det är ng det som är den stora skillnaden. vill jag ha en häst som kan göra fancy tricks eller vill jag ha en häst som litar på mig i alla lägen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.