Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 3202 ggr
candyxen
0

Klappa elr Klia?

Vad tkr du är mest effektivt vid belöning eller beröm? Eller vilket tror ni hästen försår mer som "bra"?

Själv tycker jag klia då om man tänker på att hästar i hagen kliar varann inte klappar. Och min häst har börjat ta åt sig mer och lyssna sen jag började klia henne ist.

Vad tycker ni?

bunnyheart
0

vet inte riktigt , gör både och.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

emelie92
0

Så länge hästen förstår syftet, alltså att det är något positivt och trevligt så spelar det ingen roll. Men om man ska tänka på hästarnas språk så måste det vara att man kliar hästen. För jag har aldrig sett hästar stå och klappa varandra, bara att de kliar :)

Zaphix
0

Jag gör både och, fast vid olika tillfällen. Vill jag berömma snabbt, typ vid ridning när jag tränar galoppfattningar så klappar jag och berömmer med rösten när han tar fattningen.

Men kliar gör jag när jag belönar samtidigt som han får vila som belöning.

Han tar nog åt sig kliandet mer som belöning, men kan inte direkt sätta mig och klia i full galopp (han kan bara snabb galopp än så länge), så då får han nöja sig med klappar och rösten. Men han verkar ta åt sig av det med. :)

Och brukar klappa som extra belöning även vid körning.. Ställer mig upp i vagngen, lutar mig fram och klappar på honom när han gjort nåt extra bra. Kan inte riktigt klia honom då heller. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bunnyheart
0

#3 Intressant vad du gjorde tyckte jag, verkar bra det du gör ;P

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

LinaN
0

Det beror på läget.

Kliar ibland och klappar ibland, använder ofta rösten vid ridning. Om jag lutar mig fram för att klappa så ändrar jag min balans så jag undviker gärna det, och pratakan jag göra oavsett hur jag sitter ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

xcandygirl
0

Jag kliar dom alltid på manken, Min New Forest tokälskar det :D

LinaN
0

Om jag ska klia min någonstans så är det på sidan av skapet, han älskar det så att överläppen viftar helt hysteriskt ^^

bunnyheart
0

#7 Haha :D

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

kaka1234567
0

Beror på vilket av des hästen börjar ta åtsig av. Presterar den bätttre av att man kliar kör man på de. Eller om de blir bättre när man klappar kör man på de. Går de med båda så gör man de sålenge de fungerar så tycker jag de är mycket bra båda. Sålenge man inte slår i hjäl hästen och kallar de klapa.

De avskyr jag hästarna är ju känslige och jag skulle inte tycke de va beröm om någon stog och slogg mig gätte hårt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anna452
0

Sen jag började med NH för lite mer än ett år sedan så slutade jag klappa hästen. Jag smeker eller kliar den istället. Den har ju så känslig hud så den kan känna när en fluga kryper på den, vad känner den inte då om man klappar den…. En del hästar reagerar mer än andra. Det kan man se på olika köraktiviteter, när en hästkarl kommer fram och klappar om en pålle, en del reagerar så att det gungar i hela kroppen.

Var på en clinic för Karolina Norén för ca en vecka sen. Hon visade att man med långa, långsamma smekningar längs hästens överlinje kan hjälpa dom slappna av. Om man tränar detta målmedvetet. Det var en lite uppstressad unghäst som var med som Karolina smekte, helt förbluffande blev den stencool efter bara några fokuserade smekningar av Karolina.

Kitten86
0

Jag använder mig både av att klia och klappa samt att jag har klickertränat mitt varmblod så hon får beröm på flera sätt beroende på situation!

elli-kleo
0

Som dom flesta här säger , så är det olika för mej i olika situationer

Men om det går så tycker jag att klia lite närmast manken funkar bra. Men även att göra små mjuka klappar alternativt stryka handen också funkar bra :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Kitten86
0

Håller med om att smekning och klining ger en helt annan effekt än att klappa, och visst är hästar känsliga i huden. Men sen är det ju också skillnad på att klappa och klappa sin häst.

Zaphix
0

Klappa behöver ju inte betyda att man tar i så det smäller. :)

Jag klappar mjukt, men iaf där jag bor kallar vi smeka för klappa också. Typ "Får jag klappa hunden?", då menar man ju stryka medhårs.

Min och Dackes blogg

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klappa kan man göra på olika sätt och i flera olika faser. Min häst tycker om allt från fjäderlätta strykningar till rejäla "massagestrykningar" men han föredrar ju att man tar i litet mera (precis som matte ^^)

men han älskar ju verkligen att bli kliad ^^ så fort man hittar ett bra ställe så viftar han med överläppen och gör fula grimaser :D

CelsiusT
0

Som #3 sa så klappar jag i vissa lägen, smeker eller kliar i andra lägen. När man klappar så höjs pulsen hos hästen, det är lite uppjagande och igångdrivande. Tränar man snabba saker med aktivitet i och vill behålla den (tex galoppfattning osv) så är det smartare att välja att klappa hästen. När man tränat att trampa på läskiga saker (presänning eller bro osv) så är det smartare att smeka eller klia samtidigt om man låter hästen vila, det får hästen lugn och trygg och associationen blir då rätt för den situationen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
0

#16 klart intressant det där med pulsen! Ska komma ihåg det :)

Zaphix
0

#16: Intressant!

Men frågan är om det handlar om själva handligen, alltså den fysiska, eller om det handlar om med vilken energi man gör det.

Har jag en hög energi och kliar, blir det lugnande då med? Och om jag klappar med låg energi, blir det uppjagande?

Jag ska testa! :)

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#18 Jag läste en forskningsartikel om detta, minns inte var, ev såg jag det på tv. Slagen som blir mot huden när du klappar ökar pulsen, oavsett med vilken intensitet du gör det. Kliandet/smekandet ger över lag sänkt puls, oavsett intensitet. Det hade något med nerverna i huden att göra och vilken typ av signal dessa får från slaget (när du klappar lägger du handen mot och tar bort den upprepade gånger) gentemot när man drar längs med (både kliande och smekande så har du konstant kontakt med huden men rör handen fram och tillbaka). Därremot så ger det ju olika stor effekt beroende av med vilken "energi" du utför det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

#19: Spännande, alltid roligt att lära sig nåt nytt. :)

Min och Dackes blogg

Anna452
0

#19 Ah va spännande! Mkt bra tips där tror jag.

Det är kanske lite som det är med LBI, om man vill ha lite mer energi av dom så kan man tillföra energi/rörelse. Tex var det en LBI en gång som inte ville backa i yo-yo game online. Instruktören kände av hästen och istället för att kräva mer och gå upp ifas gjorde hon så att hon slog väldigt mjukt och rytmiskt på linan - tänk tipp-tapp, hon sa att hon tillförde lite enrgi. Och vips så började hästen backa fint. :)

Bunn
0

Har inte läst ovanstående inlägg, men jag ser på det så här:
Klapp inget naurligt för hästen, däremot så tycker de flesta (både människor och djur) om att bli kliade. Kli är skönt och skönt = bra! (posetivt)

Sannna
0

#19 kan jag verkligen tänka mig!

Jag har funderat mycket på just detta senaste tiden och visst är det ju sant att hästarna tycker om olika sätt att beröma på. Min ponny kör jag mycket och har då mest kontakt med tömmar och röst, alltså reagerar hon mycket på när man klappar med tömmen på rumpan. När jag sedan berömmer henne genom att klappa kan hon bli förvirad och stressad, hon föredrar kliande och smekande. :D