Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketton-line
Läst 2155 ggr
Zaphix
0

Halt på volt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förra veckan var min tränare ut och vi började öva på halter på volten, att göra halt vid en kona.

Det går bättre och bättre, men fortfarande sådär.. Får inte till halterna så bra. Han stannar, men det tar lite väl många steg.

Filmade idag för att se vart problemet var, och såg då att mitt kroppsspårk inte riktigt är så tydligt och bra som det borde vara. Får inte riktigt till det med höften..

Hur gör ni när ni ska göra halt på volt?

Det är alltså inte halt som i avslut på circeling game med rumpan ut, utan halt på voltspåret.

Visar film på hur det såg ut idag, är en liten bit in på filmen. Han vänder rumpan utåt, men det gör inget just nu utan befäster bara att han ska göra halt vid konan, rättar till rumpan sedan.

Hur ska jag ändra mitt kroppsspårk för att det ska fun´gera bättre?

Tränaren kommer inte ut förrän nästa vecka igen, så skulle behöva tips så vi kan repetera tills dess.

http://smg.photobucket.com/albums/v311/kusalinclinc/?action=view¤t=marklek.mp4

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
0

Först såg det ut som om du kollade på rumpan, alltså driving game på zon 4, istället för att gå på zon 1.

Annars kommer det med rumpan lösa sig om du fortsätter skicka honom åt samma håll hela tiden. Då han förstår att det bara är onödigt att vända in rumpan.

Du kan även testa att lära in detta i driving game, istället för att du står helt still som i circling. Och även göra stoppen vid staketen (inte för nära såklart).

Mitt "komando" för stopp på annat sätt än stick to me är att jag tar sticken frammåt, istället för bakåt som när man driver de frammåt.

Hoppas det hjälpte.

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Gyllir
0

Vad duktiga ni är! Trevlig film :-)

Apropå halten på volten så skulle jag snurra emot honom (om han går i vänster varv, så snurrar du åt höger) och bromsa honom med sticken framför honom. Tänk yoyo. Antar att du har gjort så också för att öka och sänka farten på volten? Snurra med honom för att öka, sticken bakom honom, snurra mot honom för att sänka, sticken framför honom. När han ska stanna helt så tar du i med lite mer energi, så det verkligen tar stop framför honom. Men gör du det till en pattern, som du gör med konen, borde en häst som din förstå väldigt fort, och behöver du bara göra väldigt litet.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#1: Var inte planerat att titta på rumpan, försöker likson få fram höften och bök överkroppen tror jag.. Och då kanske det blir att jag tittar på rumpan utan att jag tänker på det. När jag ska stanna honom med rumpan ut lutar jag mig framåt och tittar på hans rumpa. Nu hade jag stickan framför, annars har jag den bakom.

Att skicka åt samma håll hela tiden var smart, jag byter rätt mycket för att han ska få variation.

Just konan är till för att han ska få lära sig att det händer något där, ska använda det till annat sedan, men först ska han lära sig att stanna vid den.

Alltså.. När jag för fram sticken i stick to me så ber jag honom att vända framdelen, känns som att det blir lite förvirrande då?
Men å andra sidan så viker jag axeln åt honom då också, vilket jag inte gör vid halt.

Ska prova med driving game imorgon och se hur det går.

#2: Har haft lite krångel med honom att stanna när han vill framåt just nu då han är betydligt mer energirik än vanligtvis.

Började med det i tisdags och gjort det varje dag sedan dess, i tisdags tog det typ ett varv innan han stannade.. Men min tränare soim är betydligt mer bestämd än mig fick till stoppen direkt. Hon har mer pundus än mig.

Vanligtvis greppar han saker snabbt, men vill han framåt så stänger han av allt annat och kör sitt race, så man måste få honom att vakna upp. Därför så har det tagit lång tid att få in detta i hans huvud..

Ger honom alltid rätt lång vila vid konen så han lär sig att när han står där är det lugnt och han slipper pressen.

Men när du snurrar emot, då vrider du in hela kroppen framför honom så axeln hamnar framför?

Har inte jobbat så mycket med tempoväxlingar på volt än då jag tidigare haft mindre lätt att få honom att hålla gångarten så har fått fokusera på det. Men nu gör han det utan problem, så ska nog börja med mer tempoväxlingar när jag får till halterna.

Tror det skulle vara lättare att ha honom närmare så jag når honom med sticken när vi tränar detta, men då han på senaste tiden börjat ta till bakbenen när han inte förstår mig så föredrar jag att ha honom en bit ifrån.
Har alltid hjälm numera, men det skyddar nog inte mycket, har den mest för att jag känner mig säkrare då.

Han stannar alltid när jag ptroo'ar, har fasat upp med det förut. Men är lite rädd för att förstöra det kommandot om han skulle bli blockerad och inte vilja stanna. Viktigt att det alltid fungerar framför vagnen.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Precis, vrid in axeln så mycket som behövs. Om du sträcker på dig och "bröstar upp" dig lite så kommer han lättare att förstå. Du ska vara i vägen för honom med din energi, dörren är stängd.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Idag satte jag ut en massa konor på ridplanen och gjorde stick to me emellan, gjorde halt vid varje kon. I traven så gjorde han halt så fort jag stannade, försökte att använda kroppspråket rätt.

Får se om detta kan hjälpa oss göra halt på volten sedan..

Han vaccinerades igår, och med tanke på att han kan bli springig på volt om han har en dålig dag så avvaktar vi ett par dagar med det. Tänkte öva på halter på andra sätt tills dess. :)

Min och Dackes blogg