Flytt på lördag!
Då vart det bestämt och allt mer eller mindre ordnat. Vi flyttar på lördag jag, Harry och Johanna.
Blir från ett stall på 4 boxar till ett på 20 boxar, men uppdelat på 2 stall och 2 uteboxar. Ena stallet är varmstall, andra kallstall (där ska Harry bo) och sen köar vi in till den ena uteboxen när den blir ledig.
Sen har jag tillgång till spolplats med varmvatten, ridhus och bättre/fler ridvägar än i förra stallet.
Ridhus med hinderpark, vilket betyder att jag inte kan maska med ridningen bara för att det är dåligt väder och jag itne har kläder för vädret. ingen ursäkt längre ^^ Eller maska med lekandet heller för den delen. För i ridhuset är det bra underlag som nite är för tungt vilket gör att jag kan grejja från marken utan att skada upp knät igen :D
Samt att det finns ett antal jämnåriga ungdomar så Johanna kan få ridsällskap i egen ålder. Vilket är mer än toppen!
Sen så är folk i detta stallet mer sådana att de lägger sig inte i hur man gör saker om det inte är helt uppåt väggarna eller hästarna far illa. Så man slipper det här med micromanaging som jag upplevt jag haft omkring mig det sista… Så detta kan inte bli mer än bra.
Sen är det flera i detta nya stallet som vart väldigt positiva till att jag sysslade med NH och trickträning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Skönt att det ordnar sig för dig, Harry och Johanna! Lycka till med flytten!
#1 tack! :D
det ska bli skönt att få bättre tillgänglighet även om min resa förlängs med 20 minuter. Men det är det värt med de bekvämligheterna som tillkommer :D Samt att Harry får ännu fler hästkompisar att leka med :D

Fast problemet att hästen inte riktigt är helt hanterbar för andra är ju inte löst (vad jag förstod var det det största problemet, att han körde över folk när han inte kände för att lyssna) men jag hoppas verkligen att ni får en nystart med trevliga människor, så de problemen kan lösas:)
#3 har man ingenstans att arbeta på så kan man inte göra något åt problemen heller. Vi har en paddock där vi står nu. Men vi får inte använda den, inte för ridning/longering/eller något annat. Vad har jag kvar o välja på, jo gårdsplanen.
Med ridhuset så är vi inhägnade på alla håll och kanter och det är jämn och bra mark som jag klarar av med mitt nyopererade knä.
Sen om man ska se det så så har han aldrig vart sånhär mot mig mer än under en period i förr-förra stallet när jag inte kunde rida alls och han blev helt ostimulerad (pre-parelli för min del då)
Men den som ska ta honom till och från hagen ska inte behöva ställa några krav på honom alls. Mer än att han går snällt i grimskaftet och stannar när han ska stanna. Det gör han med mig och min 13-åriga medis. Vad stallgären gjorde den gången han slet sig för henne vet jag inte.
sliter sig för mig har han gjort när jag krävt saker av honom i en av hagarna där vi fortfarande fick vara innan det blev för blött, när jag tränade på sideways game och driving. sen är han en svårare typ av LBE men sålänge man inte tjaffsar med honom så ska han och brukar han uppföra sig bra.
Så jag ser inte det som något jätteproblem, då tycker jag att stallägarens i nuvarande stallets sto är värre, för hon försöker gå över mig, bitas och knuffas när man leder henne. Då föredrar jag en häst som sliter sig faktiskt ^^
Men en nystart och på en plats där man både FÅR och KAN arbeta med sin häst kommer göra stor skillnad! :D
Nu bär det snart av! :D Bilder kommer! :D
vi släppte honom en sväng i ridhuset för att erbjuda honom möjligheten att dels röra på sig litet och dels att rulla sig om han ville. Men det vart så spännande att se sig om att han inte hade tid med att rulla, eller för den sakens skull kände sig tillräckligt trygg för att rulla.

Härligt! Lycka till!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
han hade skött sig under natten men när han skulle ut i hagen så hade han tittat på hon som ledde honom, sett lurig ut och sedan bara vänt och gått medan hon öppna grinden. Så han fick "rumsarrest" mellan 2 hagar. ^^
Så när jag kom så gick jag ut och hämtade honom (efter att ha fått rapporten) och gick in i ridhuset. Det första han försökte göra när jag satte litet press på honom online var att resa sig och försöka klättra ut ur ridhuset *ASG* det såg rätt fjantigt ut, men han försökte verkligen. Men efter att ha hävdat dörren som mitt revir så vart det inga problem alls.
Lekte igenom 6 lekar, glömde någon… började med driving och circling eftersom det är de lekarna som blev mest aktuella i och med att han försökte ta sig ut först. Använde min stick och mina nya förbättrade faser som jag "fick" av Gyllir när hon vart o verkade häromsistens.
Så det gick hur fint som helst, lekte igenom friendly, driving med väggen som stöd (inte riktigt bra för han förstår inte uppgiften riktigt) jojo, porqupine sen glömde jag nog två…
men skönt o kunna arbeta honom, tappade honom inte en enda gång och gjorde även travelling circles för första gången.
Set it up for success! Det kan man verkligen säga att det var idag! Ridhus, hög sarg och målet att få honom mer lyhörd. I början vart han väldigt LBE-springig, runt runt runt, gick inte att få en hq-yield förrän man bröt mönstret rejält. Men efter att ha gjort det en 2-3 ggånger på en stark fas 3 och en fas 4 så vart det en helt annan häst! Så jädrans skönt!
Nu kan man äntligen komma nånvart med träningen!

Vad roligt att höra! Nu kommer det bara gå framåt :-) Hejja hejja!
Glöm inte göra sideways… det är bra för hans hjärna och stora kropp!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#13 vi började göra det på riktigt idag, han tolkade det som att han skyulle sparka på sargen med sina framben, men några steg sideways blev det och han fick massor av beröm och poletten är nog på väg att trilla ner. Några gånger till så kommer han koppla helt o hållet.
Kom på att jag glömde leka squeezegame med honom men det är vårt minsta problem :D
Kul med en rapport från er Lina! Det låter redan som du kan pusta ut mer och andan i dina inlägg gör ju att man blir superinspirerad. Gött!
Härligt, vad kul att se alla bilder också :)