Thermobar
Är det någon här som har gjort en egen thermobar? Jag tycker thermobarer är lite väl saftiga i pris och har nu tänkt bygga en hemgjord. Men jag funderar på hur lång värmekabel man kan tänkas behöva och vilken styrka det ska vara på frostvakten i watt…. Det verkar annars väldigt simpelt att bygga en sån!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
jag hittade ett byggrecept på en thermobar någonstans…. minns bar aitne var…. ska se om jag kan hitta det igen!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#1 ja tack!
Anne

Tack för tipset! Det är ju inte så svårt att fixa.
Jag hade egetligen tänkt mig en med värmekabel. Men skulle kunna testa en sådan först och se om det håller. Är bara inte den typen som går upp tidigt på morgon och ut sent på kvällen för att fixa vatten. Är så pass bekväm så jag tycker det räcker med att kolla vatten en gång per dygn… Men det är absolut värt ett försök, för det är väldigt billigt och lätt!
Anne
Det är ju billigare än en thermobar för 2000+
Kanske skulle göra en såndär balja, har ingen tillgång till el i hagen, men frågan är väl om den pallar med -25 på nätterna utan att bottenfrysa..
Den varianten som #3 skriver om borde ju åtminstone hålla det varmt ett tag. Den lär väll tyvärr inte hålla utan att frysa när det blir allt för kallt om nätterna men i.af.
Dessa murbjuksbaljor håller ju bra mot kylan, så fyller man inte på mer än vad hästen dricker ungefär (fast det är klart, ju större mängd ju längre tid innan det fryser) så är det ju inte svårt att hälla ur det sista på kvällen, eller om det skulle ha hunnit frysa - vända upp och ner och sparka på den någon gång bara. baljorna är ju lite lätt utåtriktade på sidorna, så det ramlar nog ur ganska så lätt om man sätter foten i botten när den är upp och ner.
Det känns dock som att det är ungefär lika mycket arbete som att göra en "riktig" värmebalja med en kabe på insidan bara. Men det blir ju givetvis billigare och ett bra alternativ om man inte hinner gräva ner kabel innan vintern eller kan ha en skarvsladd ligga bara.
Hakuna matata!
Kan medela att den "billiga" thermobar utan el håller mycket bra.
Det är endast då det var som kallast som den fick ett lock av is. men det var lätt att hacka sönder.
Annars brukar det stora isstallet i söderköping göra så att en vanlig blå tunna sprayas med isolering på något isoleringsställe i norrköping. Tunnorna blir aldrig bottenfrustna, får endast ett "lock". Håller bra, bör dock endast användas vintertid och förvaras mörkt sommartid då isoleringen inte tål solljus.
#8 fast det kan ju vara sol på vintern också ^^ hur löser man det då? ;)
det får den stå ut med ;) bara det att den i längden inte håller bra om den är framme året om.
Ska nog ge mig på att bygga en sån här smart balja
Har tidigare fått hinka varmvatten regelbundet, speciellt i samband med fodergiva så att hästarna iaf har tillgång till vatten när, och ett tag efter, de äter.
Kommer nog isåfall ge mig på den utan lock (vem kommer komma ihåg locket när det snöar och är kallt, vid insläpp?) Som jag är ganska säker på kommer funka ypperligt!

#8 isstallet i söderköping?? har ni gjort sånna hemma?
Jag tror jag ska prova att göra en utan el, och så kan jag alltid göra en till, med el, när jag ser att det inte funkar. Den utan el blir väldigt mycket billigare!
Anne
ja alltså gäverstad.
vi gjorde en några år sen om jag kommer ihåg rätt. kolla efter någon isoleringfirma i norrköping. kapa en av dina tunnor och sen be de spraya den.
du kan även göra det hela med vanliga spray isolering du kan köpa hem. men den håller inte "själv" utan då måste man ha något som håller den på plats, alltså att det är en tunna i en annan och emellan dom är det sådan isolering.

Tack för tipset, jag ska kolla på det!
Anne
Vart kan man hitta sådan "spray isolering"? Och vad heter det, vad ska man leta efter?
#15 gå in på ett byggvaruhus och fråga efter expanderande spray-isolering så vet dom exakt vad det är du ska ha :)
Okej, tack!