Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1895 ggr
Sannna
2011-03-26 20:32
0

Tips?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, jag har en ponnytravare som ibland kan vara bakrädd, inget jätte stort problem tycker jag men skulle ändå vilja jobba bort det på något bra sätt. Hon och jag har också pysslat lite med de sju lekarna som fungerar bra.  

Tänkte att ni här på HN kunde ge mig några bra tips! Om ni kanske haft samma problem med andra hästar. Skrattande

Zaphix
2011-03-26 21:23
0

Ett tips är väl att leda hästen bakom dig, hålla i hästen i ena handen och ett rep med nåt läskigt, typ pressenning eller skrammlande burkar, i andra. Låt först det läskiga vara framför hästen och allt eftersom hästen blir bekväm med det så förlänger du repet ända tills det läskiga är bakom hästen.

Då får den vänja sig i steg och inte släpa det läskiga bakom direkt, utan först låta hästen jaga det läskiga.

Träna på att hästen ska kunna stå still avslappnat medan du hoppar och skuttar runt den, speciellt bakom då. Går det bra att du är och hoppar runt överallt så kan du ha läskiga saker i handen medan du skuttar runt. Typ pressenning, ballonger, studsa bollar mot marken, plastpåsar, skramlande stenar i en flaska, aluminiumburkar i ett snöre och en massa annat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Sannna
2011-03-27 17:26
0

Låter bra, ska testa detSkrattande tack!

LinaN
2011-03-27 19:23
0

håller med #1, sen kan du också göra friednly game över hela kroppen på ponnyn med samma föremål, accepterar den det på kroppen på bägge sidor, under och över sig, bakom o framför med kroppskontakt så blir det enklare för många individer att acceptera att det är på backen med :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mariannekax
2011-10-28 08:59
0

Hej Jag har ett varmblod som är 11 år,(valak) han är så elak mot en del hästar, som tex han går tillsammans med en B-ponny (sto) henne har han satt på plats ,hon läser honom kanon bra. Men så släpper vi in en 9 årig valak till dem , hon brydde sig inget men han jagade 9åringen så vi fick gå i mellan, gjorde vi fel. Valakena står brevid varandra i stallet och varblodet kan slå med ena bakbenet mot honom, Är det någon som har ett tips på hur jag kan göraför att få ett slut på detta, vill så järna kunna släppa alla tre på bete i sommar.Skrattande

LinaN
2011-10-28 09:58
0

#4 Släpp ut vallackerna själva utan stoet. Låter som om din 11 åring beskyddar sitt sto. Så låt dem göra upp om rangordningen utan damen och när det lugnat ner sig så släpp ut henne också.

Att gå emellan tycker jag oftast är onödigt, hästar kan vara rätt våldsamma och kraftfulla i sitt språk och då blir vi människor rädda att de ska skada varandra. Hästar tål att få stryk av varandra, dock kan det alltid hända olyckor som en spark på fel ställe osv.

Ofta så går de här jakterna över på en 10-15 minuter på sin HÖJD ofta är de över på knappt 3-5 min.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.