få NH stall
varför finns det så få NH-stall egentligen?
Jag satt och funderade över min stallplats där jag har Harry nu, i kotnraktet står det att man ska hantera hästen med respekt och med god natural horsemanship.
Men om hästarna är pigga eller litet bångstyriga så sätter de kedjegrimskaft på dem… även på Harry har det kommti fram. Visst är han en bulldozer men ändå… Kedjegrimskaft är ju inte min syn på bra hästmannaskap.
jag vill ha en egen gård och kunna bygga en egen lekplats och sedan ha hästarna på begränsad fri tillgång och i princip lösdrift med möjlighet till box om tex hovis eller vet kommer tidigt dagen efter så får hästen stå på box så h*n är torr och någorlunda ren.
Sen verkar det strängt omöjligt att hitta en lämplig gård för uthyrning om man inte är beredd att betala hutlösa summor i kallhyra…. iaf hutlösa när man är studerande och en är sjukskriven…. *suck*
känns litet som jag är på gång att ge upp det här med hästar. trött på knepiga stallägare med konstiga avtal osv osv…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
I mitt förra stall så hanterade vi alla hästarna på NH-sätt, de flesta av oss hade ett NH-tänk. Allt var jättebra för hästarna, de var trygg med att alla hanterade dom på samma sätt.
Var bara fyra hästar, men jättebra folk.
I nuvarande stall är vi ett par stycken som använder NH i vardagen, dock inte stallägarna.
Skulle så gärna vilja stå i ett stall där alla hade ett liknande tänk som en själv igen.
Skulle gärna ha en egen gård, men då vill jag nog bara ha mina hästar där.
jag vill ha egna hästar och andra som är NH-människor på gården. Så att alla vet vad som gäller och att spön aldrig används som bestraffning och kedjegrimskaft är ett minne blott. TRilskar hästarna så finns det en anledning till varför och då löser man problemet och inte bara tar tag i symptomet.

Då får starta ett eget kollektiv stall. Jag var med några i Göteborg och startade ett sånt. Först var det inget prat om NH alls, men det smög sig in mer och mer och nu står det i avtalen att man ska använda NH i hanteringen med alla hästar. Visst har inte alla NH tänket fullt ut dygnet runt, men alla är bra hästmänniskor på sitt sätt och är öppna för alternativa idéer. Några har jag hjälpt levla upp till Level 2 tom :-) Väldigt roligt!
Annars en egen gård ja, det hade varit toppen! Kanske skaffar mig en fin liten gård i Göteborg så småningom, då är alla ni välkomna i mitt NH stall :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Gyllir, gärna nån mil söder om göteborg då ^^ För då blir det närmare hem till mor i skåne ^^ Sen får du gärna ha ett litet hus på tomten om säg 60 kvadrat som jag kan hyra så hjälps vi åt med hästarna :)

#4 Vi säger så! Jag ör av mig när jag har köpt gården :-P
Anne
räkna med mig och gnyffe också!

Jag får köpa mig en lite större gård ändå då :-D
Anne
gaaahhh!
jag är så less! allvarligt talat. nu har stallägaren ringt o skällt på mig igen att min häst får inte lov at slita sig och hålla på och nu hade han slitit sig med henne också.
när? jo när hon skulle släppa in honom i en annan hage. Klart han går om man inte ber honom att vända sig om innan man stänger grinden!
Men men, trött på det är jag iaf. Folket i stallet hälsar knappt på mig längre och att man hoppar på kryckor betyder ingenting….. att hon dessutom ringer och mer eller mindre skäller ut mig dagen efter operationen tycker jag är rätt tacky…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ser tyvärr inge fel i att dem använder kedja på din häst om han nu är en builldozer.
Om jag tex skulle ta in eller ut din häst är han mitt ansvar, det är mitt ansvar att han kommer till och från hagen på ett säkert sätt, om han då inte har respekt och går rakt över mig och inte lyssnar på mig, men gör det när jag har kedja kommer jag ha kedja. En kedja skadar inte hästen.
Tycker dock stallägaren ska prata med dig, säga att dem har problem med din häst och kommer leda den med kedja för att minska risken för problem. Och när du är frisk be dig träna din häst så den får bättre respekt när den leds, att vara elak är bara fel.
#9 kedja skadar inte? Harry har ett hack i nosryggen från kedjan. Huden är krossad och det är ett jack rätt ner. och det var inget han ådrog sig i hagen för jag var där när det hände och såg det hela. Så det är rätt trist. Hon var väl på en fas 2½ nånting när han gick sönder. så då kan man ju undra hur mycket skada det hade gjort med en fas 4 och kedja… Detta är varför jag inte tycker om kedjor.
men i avtalet så står det att även när de hanterar hästen och något skulle hända så är det på mitt ansvar. fattar inte att jag kunde vara så dum att jag skrev på en sån sak.
hon förväntar sig att jag ska fixa detta "problemet" nu omedelbart, vilket jag inte kan. Jag har 8 veckor framför mig nu där jag inte får lov att utsätta knät för mer påfrestningar än att gå på det normalt och gå i trappor samt sjukgymnastiken.
Sen nu det senaste är att vi får itne lov att rida i skogen längre för det sliter så på hennes mark. och vi får inte använda paddocken, vi får inte lov att rida i den andra vinterhagen, och vi får inte lov att rida på sommarbetet. Vi är hänvisade till en grusväg på ca 800m som korsar till en riksväg.
Det är ingen höjdare kan vi säga… Speciellt inte när man har en medis som är 13 år och inte får rida ut själv och inte lärt känna hästen ännu. Vi får helt enkelt inte vara någonstans förutom i en pytteliten hage som är så söndertrampad att det finns risk för kotledsinflammationer för underlaget är så jävla dåligt….

#10 Vrf har du inte tillgång till ridbanan? Förstår att hon inte vill att folket rider på hennes marker/hagar om hon nu har ett stall med många ryttare, men det låter f*n inte kul.
#11 för att det är en gräsbana så vi har inte fått rida i den på säg snart en månad pga att det vart för blött i markerna.
Vi är 4 ryttare, eller snarare 4 hästar i det stallet. Min häst är dessutom oskodd, visst har han större fötter än de andra men han sliter inte sönder markerna så som de andra hästarna gör.
Sen finns det en gruspaddock till som man får rida i men då måste man rida över hennes mark för att komma dit. Och den paddocken får vi använda hur mycket vi vill, men vi kan inte ta oss dit. Gruspaddocken tillhör inte henne utan någon annan som bor utanför hennes mark.
Så vi har en paddock vi får rida i men vi får inte lov att rida dit. :S
Frågan är om inte detta räcker som försämring av möjligheterna till ridning och av faciliteten att man kan säga upp kontraktet pga kontraktsbrott… men jag vet inte om jag orkar bråka om det.
#10 hur kan du veta exakt när och hur han fick den skadan?
Min polle har ett jack i nosryggen, påminer om dem där jacken dem kan få om man spänner nosgrimman för hårt under en långperiod, han hade den redan när jag träffa honom första gången, pga att det är ojämnheter där på nosryggen kan han få skav där till och från pga grimman. Kan det inte vara nåt sånt din häst har?
Känns som man måste få till en j*vla kraft för att skada benet i nosryggen…
Om du tycker så illa om kedjor och håller på med NH fattar jag inte varför inte fått ordning på detta problem innan så folk slipper ha kedja, jag vet att det är en svår uppgift men ändå?
Prata med stallägaren, säg att dem får ha kedja på honom tillsvidare, dock får bara folk som kan leda en häst i kedja leda honom då också. Och säga att du får träna honom igen när du är bra nog att träna, om du dock kan gå borde du väl kunna träna då det är när man går problemet är?
Ang ridningen, håll ut, snart borde det bli kallt och hårt i makren så är allt som vanligt igen :)
#13 För att jag klappade honom innan kedjan sattes på och sen leddes han ut till hagen. Jag följde efter på mina kryckor och när jag klappade honom hejdå medan stallägaren var på väg tillbaka till stallet med hans grimma så hade han ett hack genom huden. Som han inet hade när jag klappat honom några minuter innan. och han stod vid grinden hela tiden medan jag stappla ut.
Man behöver en jäkla kraft för att skada nosbenet. men den 2-5mm tjocka vävnaden som består av hud, och annat över nosryggen skadas om man rycker till hårt.
Harry går utan grimma i hagen och jag använder inte nosremmar på honom, och jag har ägt honom sen han var 1år så jag vet ju vad som hänt.
Jadu, i förra stallet fick jag reda på nån månad innan jag flyttade att de hade fått ta Harry med kedja det senaste halvåret. INGEN hade sagt något till mig. Han slet sig både på väg till och från hagen tydligen. Så när jag fick reda på det, och det genom att han började slita sig med mig också så började jag jobba med det stenhårt. Så från att slita sig 20 gånger på en sträcka om 50 m så slet han sig kanske en gång i veckan för mig innan vi flyttade.
I nya stallet slet han sig inte för mig alls. Sen nu i sommar så har han slitit sig när jag jobbat nh med honom och krävt för mycket, för snabbt osv men att leda honom till coh från stall och hagar har inte vart nått problem över huvud taget.
Det funka fint, och jag sa till stallägaren att jag KAN inte ta den striden med Harry nu dels för att han itne sliter sig med mig och dels att jag är nyopererad. Hur ska jag kunan träna honom att inte göra något som han inte gör med mig? Och så sa jag till henne att om det nu är ett så stort problem så får hon ju säga upp oss. "nej men det vill jag ju inte. Harry är ju en sån trevlig häst!" var ordagrant det hon sa. så ena stunden är hon upprörd för att han är så "ouppfostrad" och nästa så vill hon inte bli av med oss….
men jag vill inte vara kvar… jag harmöjlighet på ett stall med ridhus och bättre både rid och körvägar där man inte måste korsa några riksvägar som vi ska försöka få en plats på imorrn.
Hoppas så att det ordnar sig för dig och Harry Lina! Den där stallägaren har ju liksom gått över en gräns när hon ringde och skällde på dig. Det blir ju inte bättre av att hon ringer och gastar på dig. Och visst, det är kanske bråttom att fixa slit-problemet, men som sagt du är ju nyopererad och måste fokusera på det. Av egen erfarenhet vet jag (och kanske du vet oxå) att har den gränsen en gång korsats så är det svårt att få till ett normalt förhållningssätt igen…. Spelar ingen roll hur mycket trevligt dom säger efteråt om hästen och om dig. Det kan gå en vecka, det kan gå ett halvår, men helt plötsligt en dag så får man höra det igen, när man minst anar det.
Kan någom förklara hur man leder en häst på NH vis?
Det kommer nog att finnas plats i mitt nya lösdriftsstall i Skåne för treviga NH-människor!
Ewa, det är litet långt för mig i dagsläget :) Men jag ska ha det i åtanke när och om vi flyttar ner till skåne igen, vilken ände av skåne håller du hus?
*suck*
trodde inte saker kunde bli värre. men den andre inhysningen i stallet nu vart lite lagom otrevlig per sms och bad mig att inte nämna henne eller hennes häst på min blogg igen. jag har inte hittat ett inlägg där jag nämnt något ofördelaktigt eller om hennes häst. Bara postat 1 bild på häste med namn och nån bild med hennes häst i bakgrunden när motivet är Harry….
så det ska bli skönt o flytta iom att ingen i stallet är trevlig längre känns det som. *suck*
#19 Ledsamt det där…. Även om man har en diskussion/konflikt/samtal och inte riktigt komemr överrens så kan man ju vara artig. Hoppas det går bra med stalletande/stallflytt!
då vart det nästa sak på listan då då… *suckar*
väninnan som skulle hjälpa mig med harry igår försvann spårlöst (dvs hon glömde att hon lovat och försvann på annat håll utan att meddela att hon inte tog hand om harry) så vid 20-snåret får jag ett surt samtal från stallägarens gubbe att han ska ta in de andr ahästarna och det inet är fixat åt harry. nehe det vart ju dumt, så då försöker jag få tag på min väninna. Men får inte tag på henne.
så jag ber honom fixa mat och mockningen kan han strunta i. men då krånglar han med att han kan ringa henne själv. men av principskäl ger jag inte ut folks nummer oavsett anledning. så jag försöker få tag på henne ett antal gånger till.
Sen efter mycekt om och men får jag ett sms där han säger at than fixat mat och mockat åt harry för han ska inte behöva stå i skiten. Men idag när min medis kommer ut i stallet så var det definitivt inte mockat från dagen innan och han blir skitsur när hon frågar vad han gjorde.
sen så trodde han att jag skyllde det hela på min medis om igårkväll, men det var en väninna och inte medisen eftersom vi hade kommit överens om att J skulle vara ledig då hon skulle på disco, det var därför jag bad min väninna ta Harry istället.
Ska bli så jävla skönt att få flyttat!
Frustrerande läsning Lina!
Förstår att du längtar till flytten, inte så långt kvar, eller när blir det?
#22 om allt klaffar nu så blir det nog nästa lördag! Så nu är det i princip bara att härda ut! :)
LinaN; jag är ledsen att säga det, men DU är som ägare alltid ansvarig för DIN häst.
Kan inte andra hantera hästen på ett säkert sätt så blir det upp till dig att hantera hästen själv, både för din och för andras skull! Alternativt se till att någon som klarade av detta skötte om hästen på ett bra sätt.
Jag skulle också bli vansinnig om någon bad mig ställa in en häst över natten i en omockad box, då är det ytterst ditt ansvar som ägare att se till att detta är/blir skött! Sedan kan du i din tur bli arg på en uppenbarligen opålitlig vän, men det är avsnitt två, att stallägaren vänder sig till dig sin ägare och hyresgäst måste ju vara den självklara första kontakten!
Sedan kan jag i orginalfrågan absolut hålla med dig om att jag tycker att det borde finnas flera stall inriktade mot olika sporter och metoder inom hästhållningen, bland annat NH! Detta då hästägare verkar vara några av dem som har mest skilda åsikter och sätt att hantera olika situationer och händelser på olika sätt…
#24 jo det vet jag och det skyller jag inte ifrån mig det minsta på. Men så pass sent på kvällen kommer jag ingenvart med bussen. Den går inte. Jag hade behövt vetat före 17 att jag inte fick någon hjälp, för att kunna få en vändande buss. Utan körkort är det inet sååå lätt med häst. Det är ingen ursäkt men det blir bara bra mycket svårare.
men oavsett vilket så jag vill inte vara kvar där och de hittar hela tiden nya saker att vara missnöjda med. Nu senast hur jag mockar min box. Min box är för blöt och Harry ligger på betongen osv… jag visste inte mo jag skulle skratta eller gråta.
Visst, hans box är inte så torr att den dammar som deras hästars, men den är inte så blöt att den inet suger upp mer kiss. Den luktar inte illa och jag har inte ens behövt kalka. I våras såg bädden likadan ut och då sades det inte ett ord om hur den såg ut.
Men detta kan stötas och blötas hur länge som helst. hästfolk är ett av de besvärligaste folkslagen som finns, men även hund och kattfolk eller rasfolk överlag…. jag är glad att jag bara rör mig i en sådan krets… Det räcker gott och väl ^^
#16 Mina hästar går långt bakom mej i löst hängande grimskaft.
LinaN; bra att du inser att det är ditt ansvar, dock undrar jag om det är så smidig lösning/ansvarsfull lösning att ha en häst i ett stall som du inte kan ta dig till kvällstid… Vad händer om hästen skadar sig? Rymmer?
Hoppas att det blir bättre i nästa stall! Vore ju också bra om du har möjlighet att cykla till stallet där, eller planer på att ta körkort och skaffa bil…
Rafflan; som trollskogen säger, att leda en häst enligt NH-principen, är väl som att följa grunderna med NH. Hästen skall frivilligt följa dig som ledare efter att du "hakat på hästen" (detta genom att t.ex. röra hästen eller begära dess uppmärksamhet, snarare än att knäppa fast ett grimskaft). Detta innebär att hästen aldrig skall försöka gå på dig, eller förbi om du inte ber den om detta, då du är ledaren i flocken…
#27 det är pga byggarbetena som sker längsmed motorvägen som gjort att de tagit bort många bussar för mig. Det funkade finfint i våras men så sket det sig fullständigt nu i slutet av sommaren. Om han skadar sig eller rymmer så är det i första hand stallägaren som enligt avtal har ansvaret att bedöma läget och behov av vetrinär mm.
Nya stallet ligger med mycket bra bussförbindelser utan planer på ombyggnadtioner (tack o lov!) och går 2 gånger i timmen fram till 11 om kvällarna. :)
Körkort är på gång men det saknas ett antal tusen kronor för att det ska gå ihopa änsålänge.
Min häst följer mig snällt när jag leder honom, dock om man börjar ställa en massa krav på honom så kan han bestämma sig för att han inte vill vara med. och att de i nuvarande stallet inte gör som jag sagt att de bör göra när de hanterar honom är ju upp till dem. jag har sagt att såhär och såhär är enklast.
Sen är det svårt att träna hurmycket som helst ledövningar när man inte får lov att vara i paddocken och man inte kan gå omkring på ojämnt underlag för man är nyopererad sen en månad tillbaka med ett trasigt korsband. och jag tänker inte riskera mitt knä, för ryker detta korsbandet också så finns det inget mer de kan göra åt knät och då kanske jag aldrig mer kommer kunna rida och umgås med hästar i den utsträckningen jag vill.

Det blir ju en besvärlig sits detta. Jag förstår att det är svårt för dig att träna din häst, och vet att det är prio ett för er så fort du blivit frisk och har rätt förutsättningar. Men jag förstår mycket väl att de tycker att han är besvärlig. Han är ju helt omöjlig så fort han inte har lust att göra som du vill, och det är inte ens i närheten av säkert att leda honom. Men om jag vore stallägaren så skulle jag sätta upp staket så han själv kan knata ner till hagen, det är ju så himla nära och lätt att fixa. Vips problemet löst.
Men nästa gång jag kommer ska vi se om vi kan få honom att börja samarbeta lite bättre. Det är ju verkligen tur att det är en så snäll häst som inte har dumt i sig alls :-)
Anne
#29 de har gång fårn stallet till hagen så begriper inte riktigt vad tjaffset är om heller. Jag tog in honom i lördags kväll och han lufsade så sakteliga in i stallet. tog visserligen fel box men då vart det bara att ta honom i pannluggen och leda in honom i rätt lucka.
Däremot så vart det värre med de två fuxarna. De betedde ju sig som tokiga. :S menmen, inte mina hästar ^^
och till nästa gång och iom att vi byter stall så kommer jag förhoppningvis fått bättre ordning på saker o ting själv också. Känns alltid bättre o vara ordentligt inhägnad när man ska arbeta med saker o ting. :)