Att börja träna
Behöver hjälp att börja träna min ponny. Han är en envis valack från irland där han inte fått den bästa hanteringen om man säger så. Han har väldigt svårt att kocentrera sig och när vi tränar nere på banan så är han mer fokuserad på allt som händer runt omkring än på mig. Han är väldigt otålig och om jag ber honom stå stilla på ett ställe börjar ahn skrapa med hoven och när jag ber honom göra saker kan han ibland bli tjurig över att jag ska bestämma och kan sprinag iväg på en volt runt mig och sedan komma tillbaka. Han vill helst ta överhanden på i stallet och när jag leder honom även in ridningen. Jag vill bygga upp ett förtroende imellan oss och att han litar och lyssnar på mig. Jag behöver tips på hur jag akn träna har börjat med inkallning, backa, stanna o.s.v och vill utveckla detta (: Är som sagt nybörjare på allt detta likaså ponnyn så vi är väl lite off på det här båda två. En blind lär en döv liksom :P
Detta är vad jag (Parelli elev) skulle råda dig till (finns säkert även mycket andra bra sätt att börja på enligt andra "metoder"):
titta om du har någon tränare i närheten av där du bor.
jag som tränare föredrar om mina elever själva även är aktiva och läser på lite, eller kollar på parellis hemstudieprogram. Man kan se hela level 1 gratis på parelliconnect.com.
det är viktigt med rätt utrustning. nummer ett är alltid att vara Säker och sedan tydlig i sitt budskap. Parelli använder då en tunn lätt repgrimma, lagom långt rep (längre för en häst som vill röra på benen som din verkar vilja, och kortare om hästen inte är lika frammåt) och en carrotstick och string för att kunna vara tydlig och effektiv på längre avstånd. Om du är två meter ifrån din häst han den varken bita eller sparka.
läsa på om Horsenality, vilken typ av "personlighet" har din häst? http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4d7144bbb9cb462244059cb6-horsenality
en superbra övning som du inte behöver kunna eller göra något på är : att sätta sig i hagen (om hästen är farlig sitt utanför) och Observera hästen ur ögonvrån.
Hur beter sig din häst i hagen, vad gör den för minimala signaler, hur ser kroppsspråket ut när den pratar med andra hästar?
Hur reagerar den på onaturliga saker, typ bilar, postlådor m.m.
Desto bättre du blir på att läsa av, se de minsta signalerna, och se vad som händer innan det som händer händer, desto bättre kommer du förstå din häst och ni kommer att kommunicera bättre! Det gäller att båda förstår varandra ;)
Hoppas detta hjälpte!
Lycka till!
/ Joanna
Tack ska verkligen kolla det, vet att det finns en tränare en bit bort från stallet så ska kolla upp om hon har några kurser (:
Gör det!
Det är jätte bra om du har kött på benen innan du går någon kurs. Personligen är jag väldigt mycket se och lär människa och parellis utbildningsdvder (framförallt de äldre som kan gå att köpas på ebay) tycker jag är guld värda.
Och jag vet själv att det underlättar stort om eleven själv är intreserad och förberedd och själv känt på det hela lite. (det är mycket att hålla koll på i början, rep hit och stick dit och sen ska hästen förstå dig samtidigt)