Klippning
Klippte min häst idag, första gången jag klipper en häst, så var lite spännande att se hur det skulle gå.
Hade beslutat att spårklippa honom, och det gick jätebra, tills jag kom nån decimeter bakom bogen. Då ville inte Dacke vara med länge utan började steppa runt lite. Dumma jag tänkte att han lugnar nog ned sig snart bara han märker att jag inte slutar klippa bara för att han inte vill stå still.
Han blev inte lugnare, utan det eskalerade och han försökte pricka mig med bakhovarna. Jag ville dock inte sluta för då skulle han väl inse att bara han sparkar så slutar jag klippa..
Det var dumt tänkt av mig, för han blev allt mer pricksäker. Fick ge upp efter att nästan hela ena sidan var klar, så tog en paus och han fick gå in i boxen en stund medan jag hjälpte till att lastträna en häst.
Efter pausen försökte jag igen, med en kompis som höll i honom. Gick utan problem tills jag kom bakom bogen på andra sidan, sedan tyckte han att det blev obehagligt igen.. Fick ge upp efter att ha försökt lite, Ingen mening att fortsätta..
Inser att jag var för envis fastän jag borde ha slutat redan när han började vara orolig, men jag blir emellanåt för tjurig och tänker inte på vad jag gör. Missar att lyssna på hästen och bli avskärmad.
Men ja.. Nu har jag gjort det misstaget och kan inte gå tillbaka i tiden och göra om det, så får utgå ifrån läget som det är nu.
Jag vill alltså klippa klart Dacke, men jag vet inte hur jag ska göra det..
Fått tips om hur jag ska klippa bättre, längre drag och inte lyfta maskingen från hästen utan låta den ligga emot hela tiden. det gör nog att det blir trevligare för honom. Men det räcker nog inte nu när jag redan förstört det.
Ska testa att låta min kompis mata honom med hö under tiden, han gillar att äta..
Han är alltså inte rädd för ljudet eller klippningen i sig, utan tycker nog att det är obehagligt att bli klippt på magen och bak vid flanken. Märker att han inte är rädd, utan mer förbannad för att man utsätter honom för obehag.
Klippte honom förra året utan problem, men då halvklipptes han bara,vilket betyder att han knappt klipptes bakom bogen alls. Skulle ha gjort det i år med, då hade det varit lugnt.
Är det någon som har tips på hur man kan underlätta klippandet?
Hur ska man klippa för att inte ge obehag?
Kommer vi inte på nåt som fungerar så får han nog se ut som han gör nu, halvfärdig. Inget värre än så egentligen, men hade ju helst velat ha honom fördigklippt..
Vill inte bremsa eller liknande, så viktigt är det inte att klippa klart honom.

Approach and retreat? Klippa lite lite granna, ge massa beröm och backa bort lite. Inte bara fortsätta och fortsätta, för desto längre bak desto jobbigare verkar det som. Försök att bara hålla kvar den, utan att klippa, men inte heller ta bort den, tills han står stilla fint igen, sen backa undan lite och börja om. Men det kanske du redan testat…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Försökte med att ge hö samtidigt, visade sig att han var duktig på att äta och sparka samtidigt. Oanade simultanförmågor!
Löste sig till slut med mycket approach and retreat, inte lyfta maskinen ifrån hans kropp då det verkar som han mest blev arg på när man la maskinen på honom.
Gjorde endel approach and retreat igår, men tålamodet var inte på topp, så la av när det inte gav resultat. Idag var tålamodet bättre, så det fungerade.
Blir aldrig mer någon klippning under magen iaf, detta gör jag inte om. Utan nästa gång får han klippas på framdelen bara.
Gjorde det så snabbt jag kunde, så blev intye så fint, men likväl funktionabelt. :)
Jadu, låter som om han tycker det kittlar obehagligt. Inte så konstigt kanske.
Harry däremot tycker det är skönt när man klipper honom under magen och ju närmare snoppen man kommer dess bättre tycker han! Riktigt mysigt.
Dock är det läskigt på halsen säger han.
I år blir det täckesklippning troligtvis, eller så som han hade förra året.
Lite halvtaskigt ljus men man ser hur det ser ut :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.