Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3057 ggr
kallander
0

lyfta hoven

Min pojk är lite knäpp med ena bakhoven.. Jag tror att han har fått någon fix idé, för just ena bak tycker han inte om när man kratsar. De andra tre fötterna är inga problem alls, och det är inga problem att borsta benen på honom (alla fyra) och han lyfter det där bakbenet jättefint när man ska kratsa. Men så fort man lägger kratsen mot hoven så börjar han rycka och dra upp benet. Inte så att han sparkar, men han är inte helt okej med just kratsen.. På bra dagar rycker han inte så mycket, och på dåliga dagar rycker han en hel del. Han gjorde samma för hovslagaren de första gångerna, men nu senast gjorde ha ingenting. Därför tror jag att det bara är något han har fått för sig..

Jag är lugn och konsekvent och håller stadigt i foten på honom men vad kan jag göra för att få honom att sluta?

Gyllir
0

Försök få honom van med värre saker än bara kratsandet. Knacka på hoven med borstar, vrid och dra i hoven, katsa med vilda rörelser. I början kanske du får vara lite mer mjuk och försiktig, fortsätt fast han drar, tills han slutar dra och slappna av lite lite granna, då ställer du ner hoven. Gör varje gång lite lite mer, så du ökar svårighetsgraden successivt. När han är van med alla möjliga konstigheter, så kommer han att tycka att vanligt krafsande är en baggis.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

kallander
0

ja det ska jag testa imon =)

Gyllir
0

lycka till!

Anne

LinaN
0

Min kan tjäla litet emellanåt med sina fötter också, speciellt bak då drar han till sig foten så mycket han bara kan. Då har jag helt sonika bara hållt kvar i hoven tills han börjar slappna av igen.

Du fick jättebra tips av Gyllir. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kallander
0

ja precis, han drar åt den så mycket det går i några sekunder och sen slappnar han av, tills jag kommer med hovkratsen igen.. men men.. ska testa tipsen från Gyllir så får vi se om det blir bättre =)

kallander
0

Jag testade att göra som du sa, men det blev bara mer ryckningar. jag vill ju att han ska sluta rycka och lugna sig. Så jag har fortsatt som jag gjorde innan, med att vara konsekvent och inte släppa om han rycker. Nu är det mycket bättre och han rycker knappt alls. =)

Zaphix
0

Går det bra för honom att hålla uppe benet länge utan att du kratsar?

Tänkte om det är där problemet ligger inte inte i kratsandet. Isf kand et ju vara så att han av någon anledning tycker det är jobbigt att lägga vikt på andra bak/diagonalt fram.

Är det just kratsandet så kan det vara så att han är sulöm just på den foten? Röta?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kallander
0

ja det går bra, hovslagaren kan ju stå och fixa hoven utan att han bryr sig. Så han är nog inte öm heller. Just nu tror jag mest på att eftersom hovslagaren är mer bestämd än mig så går det bättre för honom (inte så att han ryter eller blir arg, utan mest att han är så stabil själv) jag stålsätter mig nog lite utan att tänka på det för att inte tappa balansen när hästen börjar rycka..

Zaphix
0

#8: Aha, då förstår jag. :)

Gäller väl bara att hålla i då och hålla i tills han är lugn i benet, precis som du verkar göra. Aldrig avsluta med att han drar åt sig benet, utan atppar du benet då, ta bara upp det igen och fortsätt.

Ställ dig brett isär och luta benet mot ena låret så är det lättare att hålla det uppe. Om hästen inte är en sån som behöver få ha bent lågt så sträck ut benet en aning och låt den vara en bit upp, jag tycker det är lättare att hålla benet uppe då.

Min häst drar för det mesta till sid bakbenen ett par gånger efter man har lyft upp det, och bara jag håller i då så står han lugnt sedan (kan kan dock lägga mycket vikt där, men det handlar om lathet). Vet inte om han gör det pga. att han är stel eller om han är obekväm..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kallander
0

det låter som att våra gör på ungefär samma sätt. dom är lite knas ibland, hästar =) jag ska fortsätta som jag gjort så får det väl ta lite tid.

tack för råden, allihop =)

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan ju ha hänt nåt med den bakhoven som sitter i, tex en skada som gjorde ont varje gång dem behövde ta hand om den vilket har lett till att han ogillar när man håller på med den hoven?

Även ont/obehagligt när man lyfter den?

kallander
0

ja, det skulle kunna vara så.. men han lyfter jättefint när jag kommer fram till benet (jag behöver knappt titta på det) precis som med de andra benen. Så just lyftandet verkar inte vara obehagligt. Det är heller inga problem när jag rycker i skon eller drar bort gräs som fastnat. Kan det vara någon speciell känsla när man skrapar? och varför bryr han sig i sådana fall inte om när hovis raspar? Eller om de andra fötterna?

Rafflan
0

#12 har det alltid vart så? annars kan han ju fått nå fel i hoven…

kallander
0

jag har ju inte haft honom så länge, men förra ägaren sa att han brukar göra så.

LinaN
0

#12 han kanske är kittlig i den hoven? Att när man kratsar just den hoven så blir det vibrationer som känns jobbiga?

Eller så har han nångång haft ont i den foten och fortfarande förväntar sig smärta.

Finns så mycket det kan vara.

Sen är det en väldigt skillnad mellan att ma nsjälv bara kraffsar litet med en krats och en hovis som drar med raspen över hoven, det är ju två helt olika känsleförnimmelser.

kallander
0

ja, det kan vara vad som helst.. men nu är det i varje fall mycket bättre! Han rycker lite lätt precis när jag tagit up hoven, men sen står han jättefint och väntar tills jag är klar. Testade att rycka i skon och trycka på strålen. Strålen var lite obehagligt men han ryckte inte utan var fortf avslappnad så jag tror inte det är det heller. Men han gör nästan ingenting längre så jag tror helt enkelt att förra ägaren inte vart tillräckligt lugn o konsekvent efter vad det nu var som gjorde att han började..

LinaN
0

#16 men gott att konsekvens och kärleksfullt ledarskap i frågan hjälpte! :D Håller vi tummarna att det fortsätter i den riktningen! :D

kallander
0

Nu har jag fått ett vettigt svar på varför han gör sådär =D Vet sa vid besiktningen att han har "shiverings" i just höger bak (som är jobbig) men eftersom han inte kunde förklara vad det är, utan bara sa att han kan vara svagare i det benet, har jag inte tänkt mer på det. Men idag kläckte hovis ur sig att det beror på att nerverna inte riktigt går som de ska så han har helt enkelt inte 100% koll på vart han har benet, men att det blir bättre om man tränar, vilket det ju har blivit =)

[Russ-park]
0

Om han är vallak ock kastrerat från den sidan glömmar han inte -

om du vill träne det benet då föra ett mjukt reb back om koden och dra upp hoven, sen pysslar du med hovkratsen / raspen och inom kort har han accepterat att du jobbar med hoven …

Vi har just tränat en vallak med det problemet …

Mvh Bj / dk

kallander
0

#19 lite svårt att förstå vad du skrev där.. Men jag skrev precis att jag har hittat orsaken till "problemet" och att det inte är någon motvilja trots allt.

[Russ-park]
0

Då får du ursäkta - men ett svar kan vel vel ha intress till andra - utt över till den som frågar.

Gronstedt
0

#0: Det låter helt klart som shivering, ja. Stretching av bakbenen och framför allt av ländryggen kan hjälpa, men det försvinner aldrig. Det kan också hjälpa om du hålelr riktigt stadigt i foten, trycker den mot ditt lår, så att han inte själv behöver hålla upp den.

Och kom framför allt ihåg, att han gör det inte frivilligt. Det tjänar ingenting till att banna eller ta till tvångsmedel som rep.

[Russ-park]
0

… ingen talar om rep som tvångsmedel ! Jag är ´hovis´ och vett att om en häst är känslig för en hand - oavset av hvilken grund - kan man ofta lyfta hoven snellt och mjukt med et rep. Varför - ja fråga hästarne …

Gronstedt
0

#22: Jo, jag talar om rep som tvångsmedel. Förresten tror jag inte på kastrering som grundorsak till svårigheter att lyfta bakfötter, som du skriver om i #19.

LinaN
0

Nu börjar det osa hett känns det som.

repet kom på tal som ett hjälpmedel att leda hoven uppåt och inte för att dra upp och hålla fast hoven. Det är en rejäl skillnad. Det ena sättet kan vi säkerligen enas kring att det kan vara ett bra hjälpmedel medan det andra kan vara ett klart missbruk och förkastligt.

Hurvida kastrering har med saken att göra går ju bara att spekulera i. Jag har aldrig mött en vallack som är svår med bakbenen pga kastreringen utan snarare för dålig hantering av ben eller att återkommande problem som mugg och iflammation har gjort att hästen inte tillåter en att röra vid benen.

Har en sån i nuvarande stallet, han har haft problem med benen hela sommaren. Han reagerar med förväntad smärta så fort man rör vid benen även om man ska kratsa. men innan sommaren började och han fick de problemen så lyfte han utan problem och stod snällt.

Gronstedt
0

Nu hade man ju konstaterat shivering på den här hästen.

kallander
0

Men det är ganska intressant att höra olika spekuleringar =) Jag håller med om att repet kan vara ett bra hjälpmedel för att lyfta benet men att det annars är ett stort no no. men att det ska kunna bero på kastreringen vette sjutton.

skrev tidigare att han rycker när jag ska grejja med hoven, men inte alls mycket när hovis ska sko honom. Kan det bero på att hovis håller hoven stadigare/lägger den mot sitt lår och att hästen då inte behöver hålla uppe benet så mycket själv?

Gyllir
0

Jag tycker det är helt ok att använda ett rep för att lära en häst att hålla upp hoven: OM hästen i fråga är trygg och OM det inte går utan rep. Har precis tränat en häst att lyfta hovarna med hjälp av rep runt benen, för det gick verkligen inte att hålla med handen (stegrade sig, la sig ner). Denna hästen var inte alls rädd, utan hade helt enkelt inte lust. Men eftersom den var orädd så lärde den sig väldigt fort att det var smidigare att samarbeta och nu går det hur bra som helst att lyfta, kratsa och sko hästen på alla fyra.

Bara apropå "olika spekuleringar"…

Anne

Gronstedt
0

#27: Det kan nog bero på att hovis håller stadigare och då känner hästen att den kan slappna av och "glömma bort" det där benet. Ryckningarna kommer ofta mest när hästen just lyft och när den ska sätta ned benet - om den slipper hålla upp foten, utan människan gör det, så går det lättare.

Shivering kan vara olika starkt. En del kanske bara knycker till lite just när man lyfter hoven, andra kan inte knappt styra fötterna när de ska gå. Min första hyrhäst hade det på båda sidorna och han var alltid förvirrad och visste inte riktigt vilken bakfot som var vilken när han just skulle börja gå. Han måste alltid få lugnande av veterinär före skoning. Han blev betydligt bättre med stretching, men aldrig bra.