Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettliberty
Läst 2193 ggr
Veroniica
0

Behöver tips

Halloj!

Just nu är jag och min lilla pålle inne i en riktig motivations svacka och jag skulle behöva lite tips och trix. Har en LBI nordis/lipizzaner valack på 11 år.

Han gör det jag ber om men ibland känns det inte som att det är med glädje. Öronen faller lätt bakåt och bland bogen in. Vid inkallningar eller saker jag driver på med energi faller öronen bakåt men sen när berömmet kommer faller dem dirket framåt. Det här gör att även jag blir nere och känner att han inte riktigt vill vara med mig. Då det känns som protester. Har även fått protester ifrom av att han sparkar bakut eller viftar mkt med svansen vid ridning om jag kräver extra energi eller samling ibland. Jag ignoerar allt sånt och bestraffar aldrig men jag hjälper ju honom inte ett dugg genom att bli nere jag också och inte ha den där energi kicken.

Är det någon som känner igen sig och ur ska man få en LBI häst att bli mer "happy" i motiovationssvackor?  Ska man bara släppa allt ett tag?

/ Veronica :)

horzeharmony
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är verkligen i precis samma situation som du befinner dig i just nu. Min häst, också en LBI, gör allt det jag ber om men helt utan glädje och med ett bistert uttryck. Jag tycker detta är jättesvårt och framförallt jobbigt, jag blir ledsen när jag känner att han inte tycker det är kul (för vad finns det för anledning att göra en massa saker om inte hästen är med på det?) och när jag inte riktigt vet hur jag ska komma till rätta med det… Och när jag blir ledsen så blir ju inte direkt saken bättre, hästen behöver ju extra mycket positiv energi från oss i dessa situationer.

Zaphix
0

Har en LBI och man måste hitta det han tycker är roligt att göra och inte bara göra saker för att jag vill göra dom.

Och sedan motivera.. Ge hästen en orsak att göra det du vill att den ska göra, godis, kliande, vila eller nåt annat som motiverar hästen.

Nåt jag får tänka på är att inte repetera saker min häst redan kan, det tycker han inte om. Han vill ha nya utmaningar hela tiden om han inte ska bli tvär. Gör en övning ett par, tre gånger och går sedan över till nåt annat. Kan komma tillbaks till övningen senare, men aldrig tjata.,

Är också viktigt att vara rättvis med min häst. Han är inte snabbtänkt, så viktigt att ha en lång fas 1, fasar man upp för snabbt så blir han tvär direkt. Han måste få tiden på sig att tänka ut vad jag vill, och när man gett den tiden, då kan man fasa upp snabbt.

Man måste vara tydlig också, annars blir han tvär..

Tänker jag på detta, då har jag enpoitiv och samarbetsvillig LBI hela tiden. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
0

Som det redan sagts så är det vitkigt med motivation för LBI hästar. Varför ska han börja trava?

Så till en början belöna för minsta försöket, även om det innebar att hästen tog ett steg i lite snabbare skritt.

Sen är det väldigt viktigt att din egna energi inte är för hög! Är din energi hög så blir hästens ännu lägre.

Som när man umgås med en person som Inte kan sluta prata och pratar så fort att man knappt hinner uppfatta alla ord. Efter ett tag Försöker man inte längre ens säga något, för att man blir så irriterad av att bli avbruten eller att personen ändå inte lyssnar.

Det är då hästen som blir tyst och tråkig.

Det är så lätt att vi tänker "direct line" vi ver att hästen blir sur och inte vill gå frammåt. Då blir vi tunnelseende och vill bara bara bara trava och galopera.

Det viktigaste är att hästen ska tycka om att vara med dig! Lyssna på hästen och se vad den är intresserad av, och hur sakta den vill gå egentligen.

Tänk på din energi i faserna, och framförallt när du utför din fas 4. Om vi tar circling game som exempel. Så skulle jag börja med en låångt fas 1, sen en fas 4 som jag vet är effektiv för den hästen, (snuddar den på hasen, svansen eller bara låter lite läskigt) och efter att hästen bara tagit ett steg får den komma in och myysa. Efter en stund upprepa det, men, gör fas 4 vääldigt sakta. Så att hästen hinner iväg innan du knappt utfört den. så att hästen då börjar tänka :"haha jag är för snabb för dig"

hoppas det hjälper! Skriv gärna hur det går!

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Veroniica
0

Tack snälla för alla tips och svar! Känner att jag verkligen skulle behöva en lektion i det här med motivation. Någon som känner till någon bra tränare eller bra böcker? Är parellis dvder inom Horsenality bra, någon som vet?

Jag har märkt att hinderbanor är något han uppskattar, att gå över saker m.m. Men ibland känner jag att det kan bli långtråkigt för mig då han gör allt så bra på första försöket. Även backar och går helt själv m.m. Kanske en boll skulle vara motiverande?

Har ni fler tips hur man kan motivationen sen i högre fart?

Vissa dagar bjuder han även på bockningar, glädjeskutt och glädjehopp medans vissa dagar springer han till hörnet och gömmer sig. Ska man i dessa situationer strunta i att öka farten och trycket när han går och gömmer sig och hålla sig till lägre hastighet? Stick to me i trav speciellt påbörjan på traven faller öronen bakåt. Lagt allt sånt på sidan nu och försöker hitta på lita nya finulliga ideer. Blir så ofta att man faller tillbaka till samma gamla övningar känns det som? Och då är det väl inte konstigt att dem blir uttråkade?

Är klickerträning bra för LBI hästar? Tänkte om berömmet blir mer klockrent för dem flesta då?

Zaphix
0

#4: Klickertränar min LBI endel, och det svarar han väldigt bra på. Numera blir det mestadels i ridningen jag använder klickern, men även för markträningen.

Klicka för minsta antydan till att öka farten och öka sedan kraven för att få godisen, efter ett tag provar hästen själv att öka farten för att se vad som ger belöningen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JoannaNi
0

tränare beror på vart i ladet du befinner dig.

Parellis gamla medlem sida, savvy club har super bra filmer på motivation! Även äldre månadsdvder där jag vet att linda tar upp detta minst en gång finns på savvy club.

allting som har med godis o göra brukar vara den vanliga LBI hästens älsklingsgrej.

det du bör sattsa på är ännu mer fantasi! Om han tycker om saker, som hinder. på vilka olika sätt kan man ta sig över hindret?

hoppa från skritt trav galopp, stille stående. du kan stå vid sidan eller framför eller bakom. han kan hoppa halvvägs och sedan gå sideways. han kan backa över det med mera med mera. det gäller bara att hitta på saker.

sen en balans gång mellan nytt och gammalt helt enkelt ;)

du är på rätt spår när det gäller hans "dåliga" dagar. Gör då saker han kan och belöna och belöna gör saker han tycker om! Och försök se, vad gjorde du kanske dagen innan, den dagen han var "sur"? och var gjorde du dagen innan han var super glad?

det du kan testa i stick to me är att belöna så fort han ökar farten, och göra det i ett touch it mönster. att varje gång du ber han gå eller springa så springer han till ett mål. det kan vara en kon, pall, tunna, gräsplätt, paddockhörn. Fantasin sätter gränserna! Det viktiga är att han får ett svar på frågan "what's in it for me"?

Lycka till!

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se