Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 3171 ggr
WornOut
0

Knäpp häst :(

Vad gör jag ?

Mitt fullblod har fått vila i 3 veckor pga inflamation i kotsenskidan. Nu skulle hon skos idag och det gick… Inte så bra…

Hon har tidigare betett sig på samma sätt (när hon fick en sårskada och vilade i en vecka).

Hon blir först irriterad; Vägrar stå still, slänger med huvudet, viftar med svansen, backar, går fram, går åt sidorna. Om man säger till henne att stå still blir hon mer irriterad; går åt sidorna (*över personen som står bredvid), framåt/bakåt(över personen som står bredvid), försöker snurra runt på gången och dra sig ur grimman, slår i väggen (sparkar), osv osv..
Hon sparkar eller biter inte mot människor, men det är fortfarande livsfarligt eftersom att hon går över en… Jag blir faktiskt rädd för henne efter en stund (detta är enda hästen jag blivit rädd för, jag är inte den typen av människa som ger upp eller blir rädd, brukar snarare lösa andras problem)

Min hovslagare vägrade att sko sista bakbenet (han är "känd" för att ta sig an problemhästar" som ingen annan skor, så han ger inte upp i första taget) så nu går hon utan sko på ena bak för tillfället…

(Som en notis - mest för min egen skull - så fick hon som sagt inflamation i kotsenskidan och svullnaden + värme försvann för ca 4 dagar sedan men nu har svullnaden kommit tillbaka och jag är rädd att det är senskada.. Vad fan ska man göra.. Gråter)

WornOut
0

Vad gör jag om hon får diagnosen senskada och jag får ordinationen vila?… Jag kommer inte kunna hantera henne..

Kan tillägga att jag köpte hästen i somras.

viktoria91
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min ponny fick en senskada och det var sjukhage tills hon var ohalt alltså ca 7 månader med 29-30 min skrittpromenader perdag. Hon ställdes av i toppkondition och dem första månader var hon rejält jobbig att hantera, barn kan hantera henne i vanliga fall. Du kan inte göra annat än att följa det veterinär säger.

LinaN
0

ta bort allt kraftfoder och öka grovfodret om du inte redan gjort det.

när de står konvalescenta behöver de inte energi, bara protein och fetter för att inte falla ur, speciellt fullblod.

tyvärr kommer jag inte på så mycket mer just nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JennyoEbba
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej,

Från vad du beskriver så känns det som hon verkligen har ONT?! Beteendeproblemen känns som att vara ett rop på hjälp över att hon känner smärta. Smärtan är antagligen såväl fysisk som psykisk. Allt skriker i henne att det är emot hennes natur. Ett tips; Anlita en seriös djurkommunikatör som du känner att du skulle kunna lita på och låt denna tala med din häst så hon får "tala av sig". Sen ett annat tips! ÄLSKA henne massor! så mycket det bara går och tala om för henne på valfritt sätt att du verkligen vill förstå varför hon gör som hon gör och att du kommer försöka hjälpa henne. Lycka till! Sänder allt ljus jag kan! Tips nummer 2: satsa alla dina kort du har kring hästar på att lära dig naturlig hästmannaskap (se mer här nedan)

Sätt alltid RELATIONEN till din häst som PRIO nr. 1!!!

Målen får inte gå före relationen! Och kom ihåg att det är HON som avgör tiden det ska ta för att tillfriskna, och så småningom nå fram till dina mål med hennes hjälp. Du behöver tänka som en häst innan du tänker som en människa! Se vad underbar hon är av naturen.

Visst kan det vara bra att lita på och lyssna på veterinärer men följ även din egen intuition och känsla av vad din egen häst skulle må bra av! tycker det finns mycket skumma och tråkiga veterinärer tyvärr. Om det känns somhon skulle må bra av korta promenader vid hand gör det, ni kan gå ut små små stunder eller bara var med henne i en liten hage en stund och låt henne äta gräs eller hö där. Känn in henne och låt henne visa dig hur hon mår.

Angående att hon går över och igenom dig och andra människor… tror du att hon fått uppleva respektlöshet från människor tidigare i sitt liv? kanske inte från dig men från andra som hanterat henne? för hur väl man än vill och älskar hästar så har man otroligt mycket att lära där! det har vi alla! vi måste bli bättre på att respektera deras space om vi vill att de ska respektera vårt. Och då handlar det om att till exempel inte bara gå in i boxen eller hagen och ta det vi vill ha, fånga hästen, utan låta den fånga oss snarare. Varje gång.

Din häst vill helt säkert verkligen säga dig någonting och lära dig någonting, hon har en unik personlighet och speciella behov som hon ber dig om att uppfatta och ta hänsyn till när du är med henne och hanterar henne.

Jag är säker på att hon BER om att du ska SE HENNE!! och förstå vad hon går igenom.

Walk a mile in your horses shoes!

Det finns en otrolig källa att hämta kraft, kunskap, gemenskap och energi från och för mig är det Parelli Natural Horsemanship. läs mer på www.parelli.com.  Ett digert utbildningsprogram som är enormt brett och förbättrar världen för hästar och människor. Jag rekommenderar dig verkligen varmt att undersöka detta vidare för din skull men kanske allre främst för din hästs skull. Det förtjänar hon, det förtjänar de verkligen alla! De är så många som är så missförstådda!

Kom ihåg! Din häst är INTE knäpp! Hon ber dig bara öppna dig för henne och skaffa mer kunskap. Att du sedan lär dig att kommunicera med henne på hennes vis så att hon förstår dig bättre också.

Peppkram till dig!

Hela livet är en spännande resa! Glad