SUCCESS!!!! Körning!
Idag satte vi Harry för vagnen för första gången. Lagom pirrigt! Hur skulle det gå? all den tid jag lagt ner i omgångar på att dra däck, tömköra, åka pulka efter osv…. idag gäller det!
Han skötte sig över förväntan!
Dock så måste vi svetsa om ringarna för baksele då det blev smärtsamt tydligt hur mkt den behövs även i småbackarna vi har på grusvägen.
Draglinorna sydde jag igårnatt vid ettiden strax innan jag skulle lägga mig. De funkade helt ok. Men måste även modifiera selen litet mera då den i dagsläget tillåter skacklarna på tok för mycket rörelse. Så det ska ordnas med framöver.
Men han skötte sig superduper! En gång blev han en aningens stressad men inte RB-stressad utan snarare att nu gick det liiiite för fort här vad händer!? Men jag stannade honom och han fick stå och fundera en kort stund sen lufsa han på som om inget hänt. Det som blev jobbigt var när vi korsade en väg med sprängsten som vart väldigt ojämn så det hoppa och studsa en del i vagnen så han undrade ju såklart vad i hela fridens det var.
Så jag spenderade mer tid med att gå bredvid vagnen än i den. Vilket mitt knä kan vittna om. vart mer svullen och öm när jag kom hem, så nu är knät i högläge med ispack på och jag har käkat starka värktabletter.
Men jag är så otroligt nöjd över min lille pojk! :D <3 och han vart också otroligt nöjd och såg så fin och harmonisk ut när vi kom tillbaka till stallet. Hela turen tog kanske 15 minuter allt som allt. Så vi är jättenöjda!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Grattis! Kul att det gick så bra. :)
Men du.. Draglinjen är rätt så bruten, nåt du kanske kan försöka justera så det blir lite bättre för honom att dra i alla fall.
Att det blir mycket rörelse i skaklarna gör inget, utan den rörelse som blir ska tillåtas. Det som är grejen är att du har bakselen som stoppar så att inte skaklarna kan åka framåt och draglinorna så dom inte kan åka bakåt. När du spänt dom rätt så tillåts bara rörelsen som behövs. Det är bara draglinorna och bakselen som ska hålla skaklarna på plats, man behöver egentligen ingen ögra eller nåt på skaklarna som ska förhindrar rörelse.
Men när du väl har råd att köpa en ergonomiskt korrekt sele så kommer du få sånt gratis. ;)
Men roligt med fler parellisar som kör. :)
#3 flytta upp svängeln till höjd med skacklarna fast i framsidan av rockarden istället kanske? Det borde förbättra dragvinkeln avsevärt?
Men en riktig sele står på önskelistan för det här är i princip bara ett hopabygge! ^^
Det rosa grimskaftet drar skacklarna neråt för att hindra skacklarna att resa sig när harry stannar. för det gjorde den när vi gjorde halt när vi tömkörde utan tyngd i vagnen.
Men det vart riktigt kul! :D
När skaklarna höjer sig betyder det att vagnen är felbalanserad, då är det bättre att sänka skakelöglorna. Men det kan du inte göra på din sele för de harnar så lågt ned då.
Hade bröstan inte suttit fast på däckeln så hade draglinjen blivit bättre. Ska vara en linje från hjulaxeln uppåt utan att den är bruten egentligen. Därför giggar har så stora hjul. :)
Att surra ned skaklarna döljer bara problemet egentligen.
Vagnen ser ut att vara baktung, därför skaklarna åker uppåt.
Harry verkade besvärad av att vagnen reste sig så därför surrade jag ner dem just för den anledningen.
kan ta en bild nästa gång jag är ute och sätter honom för vagnen hur alla mina speciallösningar ser ut. ^^ tex så sitter itne skackelremmen från ringen i bröstan utan den sitter i samma rem som bröstan sitter ihopa med däckeln i. sen sitter draglinan bakom och ja…. det är en ren cirkus ^^
På den här bilden ser du hur jag fäst skackelöglorna i däckeln och inte i bröstan.
men en ny sele står ju HÖGT på önskelistan.
om vagnen är baktung eller inte vet jag itnehelt säkert då bilden är tagen i uppförslut. men det skulle inte förvåna mig om den är det. Vad kan man göra för ändringar då?
jo, skacklarna åker bara uppåt när man gör halt, vet inet om det har något med saken o göra, såläne hästen är i rörelse så hänger den snällt i skackelöglorna.