Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2455 ggr
kallander
0

stå stilla

Jag försöker lära min häst ett kommando för att stå stilla. Han står redan stilla och tålmodigt och lyssnar fint på mig, men vill ha något för att förstärka det.Jag är nog inte tillräckligt konsekvent i vad jag gör.

Hur gör ni och vad säger ni (kommando)? och hur gör ni för att hästen ska följa mer er när ni går, alt INTE följa efter?

Gyllir
0

Jag visslar högt-lågt för att han ska stå stilla. Visslar alltid oavsett när jag rider och ska stanna eller när jag hanterar honom från marken. Visar med mitt kroppspråk att han inte ska följa med, ge stop tecken med handen samtidigt som jag visslar. När jag vill att han ska följa med så är jag inbjudande med mitt kroppspråk.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

kallander
0

okej. Det var inte helt olikt från vad jag gör, fast mer konsekvent antar jag. då är jag iaf inne på rätt spår!

LinaN
0

plats? stanna? stå?

jag använder röskommandon. :)

hov upp- när jag lyfter hoven

sätt ner- när man ska släppa hoven eller han håller upp dne själv

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kallander
0

jag använder mig av "prr" både när jag rider och från marken. Men just när jag vill att han ska stå still har jag använt mig av både "prr" och "stanna". Blir det för mycket?

Gyllir
0

Jag skulle välja ett och samma till att stå helt stilla, och en annan för sakta av. säger du "stå helt stilla" medans ni rör er ska det bli tvärnit, "sakta av" blir lite mjukare då. Spelar ju ingen som helst roll vad du säger såklart.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

kallander
0

okej, det låter ju vettigt - och väldigt enkelt, varför har jag inte tänkt på det själv?

tack!! =)

fast det är ändå intressant, är det någon som gör på ett annat sätt?

Zaphix
0

Jag säger stanna och visar ett stopptecken med handen när min häst ska stanna kvar och inte följa med. Fungerar ibland, ibland inte.. Fungerar det inte så backar jag bara tillbaka honom och ber han stå stilla igen och då brukar han förstå.

Gäller bara att vara konsekvent med att alltid använda samma kommando så sitter det till slut.

Är inget jag tränar aktivt på, utan använder det i vardagen. Ska han stå stilla på stallgången när jag går iväg ger jag kommandot, ska jag hämta nåt på ridplanen eller be honom stå stilla när jag måste fixa nåt när vi är ute och kör. Använder kommandot flera gånger varje dag, så det blir bättre och bättre,

Men jag har iofs en LBI, när jag köpte honom hade jag problem med att få honom att inte stå still utan följa med..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jag säger "wöooh" (öö hur stavar man till ett ljud liksom?) när hon ska stå blick stilla, är vi då i rörelse så är det tvärnit som gäller, det betyder liksom att sätta fast hovarna i marken. Ska vi sakta av så säger jag "hmmm" och det använder jag från alla gångarter (från galopp till trav och från trav till skritt) men det betyder inte stopp utan bara sakta/lugnare.

Är jag på marken och lämnar så säger jag "stanna" och lägger ner tygel/grimskaft i marken. Ska hon följa med så säger jag inte särskilt mycket utan jag tar upp grimskaft/tygel och går. Men nu när jag tänker på det så är det klart smartast att ha ett "slut"-kommando så som jag har på hundarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

kallander
0

#7 haha jag har nog snarare problem med att hästen väldigt gärna vill följa med överallt och upptäcka nya saker, så om jag ska gå och hämta något får jag binda fast honom. Det är ju lite svårt att korrigera från andra sidan väggen. Men vi får ta det succesivt, jag gör så som du säger - backar bara tillbaka om han inte står kvar.

Zaphix
0

#9: Min häst gillar också att uptäcka saker, eller ja, leta mat..

Det jag gjort för att kunna lämna honom i stallet är att gå runt ett hörn och stå där tills man hör honom börja leta mat. Då går jag fram och visar att jag ser honom och ställer tillbaka honom. Helt enkelt visa att jag ser honom trots att han inte ser mig..

Nu räcker det med att jag ropar hans namn om jag hör honom röra sig, då stannar han upp och ställer sig för att vila istället för attg leta mat.. Han vet att det betyder att han ska stå still, annars kommer jag och ställer tillbaka honom.

I början kunde jag absolut inte lämna honom ensam i stallet lös, utan det är nåt jag envist tränat på genom att vara envis och konsekvent.

Min häst tror att han kan smyga med järnskor på cementgolv, så jag har lärt honom att man inte kan det, jag hör när han rör sig..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kallander
0

#8 Ja, jag har också funderat på om man inte borde ha ett "slut".. fast det känns lite konstigt att ha ett ledigt/lek-kommando till en häst. Hundar har ju en tendens att springa iväg och göra massa annat då, kommer hästen vara så annorlunda?

#10 mm, det är väl så man får börja, som du säger. Gömma sig bakom ett hörn. Det är ganske behändigt att det klapprar så när de går :)