Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3973 ggr
eamy
0

Arbetsrep?

Hejsan!

vart hittar ni era arbetsrep ?

Jag har letat och letat men hittar ingenstans förutom på hööks, men om jag vill ha det på hööks så måste jag beställa det för dom har typ slt i dom butikerna jag varit i, men att beställa det skulle bli ganska så dyrt.

Men är det värt att betala dom pengarna för ett arbetsrep ifrån hööks eller finns det någon annan bättre sida/affär som har bra arbetsrep ? :)

LinaN
0

Ewa Angatyrs sida har rep

samt naturhästen har rep.

sen har vi ju parellis egna shop som ligger i utlandet

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

eamy
0

åh det måste jag missat totalt att naturhästen har :O

Men nu är ju det där med längden lite problem också, vad ska man ha för längd ? kankse lättast att ha den korta när man är nybörjare ? :)

Gyllir
1

Börja med ett rep på ca 3,5 meter, sen kommer du behöva ett på ca 7 meter ganska snart, speciellt om du är aningens ambitiös med din horsemanship

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

#2 jag tex använder mitt 7½m rep mer än mitt 3½m. Det är litet trassligare innan man lär sig att man MÅSTE INTE hålla repet i handen hela tiden utan det är ok att låta repet släpa i backen. Men man lär sig rätt snabbt att bolla med repändarna :D

Min erfarenhet av mina två rep är att 3½ är ett bra vardagsrep, till och från hagen. Men som arbetsrep tycker jag att det är på tok för kort och räcker inte till om hästen skulle bli rädd för något eller liknande. Visst räcker det till mer än ett vanligt 1½m grimskaft men ändå…

Så om du måste välja så hade jag sagt att ta det längre repet, det har du mer nytta av och precis som Gyllir säger om man vill komma nånvart med sitt NHande så är det 7½m som gäller :) det är mer användbart! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Du kan alltid be dem ta hem till din hööks butik och köpa där.

Själv tycker jag att hööks repet är helt ok för det priset. Inte det allra bästa, men som "vardags skaft" fungerar det alldeles utmärkt. Känner du att du har råd så skulle jag dock köpa ett "riktigt" arbetsrep på en gång, men det kostar ju 4-500 kr ungefär.

Men det är so sagt 3.5-4 meter som gäller först, och ca 7 meter lite senare ^^

Hakuna matata!

eamy
0

åhh tack för tipsen :D blir väl ett 7,5 m när jag har pengarna:)

Men hade tänkt om man kankse endå ska försöka fixa sig ett ifrån hööks för att pröva på först om det är "min" grej eller om jag ska fortsätta att ha honom lös bara :)

men jag har bara haft honom i 1 vecka så antadligen blir det att inhandla ett långt rep snart :D

Elshira
0

Ja ring till närmsta hööks och be dem ta hem. Vet inte hur nära du har men kostar det inte lika mycket att åka dit som med posten? Själv har jag hållit på mer eller mindre intensivt i drygt ett halvår, och jag har inte funnit behov till det längrre än. Jag tränar dock inte enligt olika lvls utan på det vi behöver, så det har mest varit närkontakt eller helt löst :p

Hakuna matata!

Zaphix
0

Köpte ett billigt rep på böjes i sommar för att ha som ledrep till hagen och sånt, vill inte slita ut mitt arbetsrep till det.

Gick på 75 kronor har jag för mig, är långt och faktiskt helt okej tyngd i det. Det rekommenderar jag om man inte vill betala så mycket för ett rep. Bättre än det från hööks tycker jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

eamy
0

#8 åhh så synd att jag ska bo så långt ifrån alla dom bra hästaffärerna :(  jag bor tyvärr i stockholm så det fick bli ett rep ifrån hööks tills globen horse show är så jag kan köpa ett där ifrån :D

Zaphix
0

Jag passade på att beställa det när jag ändå skickade efter ett träns. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg