Nh stall?
Hejsan alla här.
Läste i några av trådarna här inne formuleringen "nh stall". Jag tänkte höra med er vad ni tycker att det innebär.
Betyder det att man i det stallet tränar och hanterar sina hästar efter natural horsemanship (nh) filosofin, eller att man strävar efter naturlig hästhållning (nh) eller kanske både och?
Vad ska man uppfylla för att få kalla sig nh stall?
Alla tankar, synpunkter osv är välkomna såklart :)

För mig är ett "NH stall" både och. Naturlig hästhållning och natural horsemanship. Det innebär då att hästarna går på lösdrift, gärna med paddock paradise, begränsad fri tillgång till mat, alla hästar hanteras på ett NH enligt sätt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Tack för svar.
Först undrar jag vad paddock paradise innebär? 
Sen varför du tycker att det bör vara begränsad fri tillgång på grovfodret och gärna hur?
Hästarna på min lösdrift kommer få fri tillgång på grovfoder + halm, foderbordet är byggt så att hästarna ska kunna äta så nära marken som möjligt utan att det ligger direkt på marken och förhoppningsvis ska de kunna stå med ena frambenet framför det andra så som hästar ofta gör naturligt.
Jag håller med Gyllir. Ett NH stall är utformat efter en häst-miljö så gott det går med olika underlag och att hästarnas ströv-lust tillfredsställs genom hagarnas utformning, att foder, vatten och de sköna rulla-sig-ställena är utspridda.
Paddock Paradise är en barfotafilosofi som går ut på att man anlägger sina marker på ett sånt sätt att hästarna vill röra på sig. med olika sorters underlag som tex rejäla stenbumlingar i marken, smågrus, sand, gräs, berghäll osv gör att hästarna får gå på olika underlag som sliter på hovarna. Finns en bok som heter Paddock Paradise. (som jag ska ha tag på nåndag!)
Sen begränsad fri tillgång stimulerar hästens tuggande och därigenom deras mättnadskänsla. Fri tillgång är jättebra, men det tenderar till att hästarna överäter och trycker i sig mer hö än de borde inna de känner sig mätta. Medan hästar med begränsad fri tillgång genom tex en hö-automat med galler eller med småmaskiga hönät får längre ättider och då överäter de helt enkelt inte. :) Läs artikeln om slow feeding här på forumet :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ok, tack för förklaring vad Paddock Paradise betyder.
Vår hage är stor och varierad, allt (ligghall, foderbord, vattenkar, grindar och naturliga element i hagen) är strategiskt placerat så att rörelse blir naturligt för hästarna. Underlagen blir ju därmed också varierade.
Jag har läst ganska mycket om begränsad fri tillgång/slow feeding, sökte mer efter personliga åsikter om varför man föredrar det då jag själv är lite skeptisk. En del menar ju att om man begränsar mängden foder hästen får tag på så tar det längre tid att nå mättnadskänsla och hästen blir stillastående längre. Det behöver ju absolut inte bli så, och det kan ju lika gärna bli så att de står och trycker vid foderbordet ändå, svårt att säga på förhand.
Jag hör ofta att folk pratar om att deras hästar blir så tjocka om de får gå på fri tillgång, men jag tror att om hästar får tillräcklig motion och är välmående för övrigt, samt får ett bra grovfoder så bör fri tillgång utan begränsning fungera. Skulle det nu bli så att hästarna blir superfeta så får jag väl kanske tänka om.
Roligt att höra synpunkter och tankar!
Jag läste nyligen en annons där man kallade sin hästhållning för just " naturlig hästhållning" och när jag läste annonsen kändes det helt galet, det var inte mycket som kändes naturligt av det som beskrevs.
Jag skulle gärna kunna säga att jag har ett lösdriftsstall med naturlig hästhållning, men vet inte riktigt om jag skulle våga det eftersom det verkar som att det finns väldigt många olika uppfattningar om vad detta innebär, därav anledningen till att jag startade denna lilla tråd :)

#4 Det är just det som är problemet, att hästarna ätar alldeles för mycket när de får fri tillgång och blir supertjocka. Men kan tänka mig att det är lite olika beroende på ras, jag som håller mest till i kallblodsvärlden ser väldigt mycket tjocka hästar. Begränsat fri tillgång är ett måste om man inte ska fodra ihjäl sitt kallblod. Men hagens utformning spelar såklart stor roll och mängd motion. Men om man är lite realistiskt så ser man att de allra flesta hästar rör sig alldeles för litet…
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Begränsad fri tillgång för mig innebär att hästens tuggande blir tillfredsställt samt att det blir litet "kamp" att få fram maten mellan maskorna vilket stimulerar hjärnan. Men istället för att bara ha en foderstation kan man ha en 3-4 stycken runtom i sin hage. För hästarna har ju inbyggt det här med "undra om gräset är grönare på andra sidan"-mentaliteten så de kommer vandra mellan maten ändå.
sen kan man ju slänga in sly, julgarnar och diverse beroend epå årstiden för dem att gnaga på också.
Jag har ett kallblod som klarar sig bra med fri tillgång, han står inte och trycker i sig hela tiden utan rör på sig också. men ett nät över maten hade inte skadat herrn alls. han behöver utmaningar oavsett vad det gäller :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi har hållit på med Paddock Paradise under flera år - hvilket också innhållar slowfeeding och sundt levnad för vore Gotlandsruss och Shettissar.
Voran PP är 1,5 km och dom små hästarne vandrer typ. 8 - 10 km pr. dag för att hitta det lite gräs där fins - annars vandrer dom tillbaka til slowfeederen och äter lite hø - året rundt.
Vi kännar att vora häste trivs och mår bra på detta viset - glädje och energi !
Ni kan läse om vora erfarenheter på:
www.russ-park.dk flera sidor under ´Hestevelfærd´ hvor vi har beskrivit dom olika elementer.