Hönät
Jag har några hönät, vissa bättre och vissa sämre. Har ett som är riktigt stort som det går i massa hö (så man kan ge för hela natten trots att man ger 4-6kg nattetid) och det är riktigt små maskor i. Jag vill ha fler sådana nät, men jag vet inte varifrån jag har köpt det och jag hittar inga sådana nät i affärerna.
Tänkte att det finns ju många här som ger i nät och säkert vet var dessa finns att köpa, så tips mottages tacksamt =) Kraven är att det ska gå i ordentligt med hö, ganska små maskor och helst inte allt för dyra (det är mer eller mindre förbrukningsvaror för min häst).
Medarbetare på westernridning.ifokus

Har du kollat på clas ohlssons lastnät? Billiga och hållbara, inte jättesmå maskar dock, 4 cm tror jag. Gävlenät säljer i valfri maskstorlek, men vet inte vad det kostar.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Har köpt 4x4 och 3x3 cm-nät på en av våra travshopar i stan. Märket är Shires.. Går in typ 7 kg hyfsat torrt hösilage, om man packar ordentligt..
#1 Enligt hemsidan så är dom 4,5x4,5cm i maskorna, funkar väl men onödigt stora. Kostar 399:- vilket känns väldigt mkt. Dock så är dom ju ofantligt stora då också.
#2 Okej det låter ju jättebra. Hittar något shires-nät på webbutik, kostar 75:- Kan det vara ett sådant du har? http://hastsbutiken.jetshop.se/honat-shires-p-577-c-262.aspx
Japp, är ett sånt. Håller riktigt bra.
Har nätet i boxen under natten och det har hållit sedan i vintras. Är nån maska trasig nu, men i och med att det är billigt så känns det lugnt ändå. Måste köpa nytt nät nu pga. kvarkabakterier, och hade nätet kostat mycket hade det känts lite surt, men nu känns det lugnt.
Brukar fylla med ca 5 kg, och det blir uppmätet under en natt. Strävar just nu inte efter begränsad fri tillgång, utan vara att fördröja ättiden då hösilaget är för kraftigt för att kunna ge min häst så mycket mat som det skulle behövas.
#5 Men det går att fylla mer?
Det kostade ju bara 75:- så det var ju billigt. Men frakten därifrån var lika hög så det blev 149:- känns ju lite snopet.. Kanske det går att hitta här omkring när man ändå är ute och åker =) Annars är det väl inget farligt pris det heller, men…
Beror väl på om du har torrt hö eller inte, men 6-7 kg bör du få i iaf.
Såhär ser mitt nät ut när det är typ 5 kg i. Min häst har stort huvud iofs, inte så mycket att jämföra med kanske.

#4 Men där är maskorna 5X5. Undrar om man hittar dessa i 3X3 nånstans… Clas Ohlsson kan funka om man ska bygga en foderautomat av det, annars håller jag med om att det blir lite dyrt. Jag har köpt nät i Cajsas shop, och det är ju väldigt bra kvalitet, men lite dyrare.
http://www.torsion-sweden.se/h%C3%B6n%C3%A4t-1423823 Dessa är 3X3 men lite väl dyra…
http://www.dalpraktiken.se/rep.htm Här finns mindre och lite billigare.
Tror det är väldiga skillnader i kvalitet och därför hållbarhet. Kanske värt att köpa lite dyrare som håller. Det är väl att testa sig fram :-)
Anne
Här finns också.Mycket bra kvalitet och hållbara.
#5 är det inte dumt att slänga nätet pga kvarkabakterier?
Stoppa ner det i en hink med vatten och virkon S (utan hö i givetvis ;P) ta upp när du är på väg hem från stallet. Lägg nätet i en plastpåse, åk hem och släng nätet i tvättmaskinen och kör fullt program på 40 grader och outspädd virkon S som tvättmedel typ 2 msk eller nått. Sen ska det nog vara så kvarkafritt det går.
så har du inte behövt slänga och kan lika gärna passa på att laga den trasiga maskan när det nu är rent :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#10: Vill inte riskera nåt, är sånt utsatt ställe för hans snor, och med tanke på hur smittsamt kvarka är så tar jag den säkra valet att köpa ett nytt. Väldigt rädd för att bakterier ska ka stannat kvar så han blir smittad igen, så känns bättre att köpa ett nytt.
#11 okej.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#9 Det är sånna nät jag har hemma också, i den som kostar 155:- får en hel bal plats. Relativt hållbara men Ardennern drog sönder maskarna lite då då så vi fick laga. Men prisvärd absolut!
Anne