Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2244 ggr
LinneaJohaanson
0

Vart börjar jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Lite ny här.
Jag har en medryttarhäst som jag får rida när jag vill ungefär
då hans ägare har rätt fullt upp och har en unghäst att rida in.
Trollkungen som han heter är 23 år och är reggad som Knabstrupper. Han är egentligen hälften Nordsvensk, hälften Arabisktfullblod/Knabstrupper.
Han har hopptävlat tidigare i sitt liv och troligen kört lite NH.
Nu går han mest där som sällskapshäst som dom rider på ibland. Typ uteritter.

Jag började rida honom i december förra året. Då gick knappt någonting han var stel som en pinne och kom inte ihåg mycket. Jag började kunna rida mer och mer ordentligt under våren då han kom igång mer och mer. I somras red jag mer och mer på honom och han började bli smal och började sätta muskler och orkade mer och mer. Nu är han så fin att rida. 

Jag har väl alltid velat börja med NH och nu känns det som om jag har den perfekta hästen att börja med. Jag går alltid lös med honom och han följer mig vart jag än går. Han är väldigt lydig och han älskar att göra nya saker. Han är väldigt lat när det gäller ridning och jag börjar undra om det är att han tycker det är tråkigt så vill testa om han vill göra annat! Han älskar godis, han gör precis vad som helst för en banan. Så att använda godis och lära honom grejer är perfekt.

Men till saken, vart börjar man någonstans?
Ge mig tips till vad jag kan träna med honom med mera!

Just nu står vi på en gård smo ägaren äger. Det är Trollet och sedan unghästen Mazarin och ponnyn Sammy. Sedan är det ägarens bästa kompis som har en travare där som heter Kazoo. Min bästa vän är medryttare på Kazoo och skulle även vilja lära sig då Kazoo är lite speciell.

Kazoo är väldigt kontaktsökande och väldigt trevlig att hålla på med. Men han är rädd för allt, han går inte att rida ut på själv utan han kastar sig, stegrar och vägrar gå. Han kan göra så mitt i en galopp när vi rider ut tillsammans. Bara tvärstanna. Han är även mycket sepciell att rida.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Gyllir
0

Det finns massa med information under artiklarna, börja med att läsa där om de 7 lekarna. Testa det!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Mullemums
0

Jises vilken snygging :O

LinneaJohaanson
0

Tack för tipset Skrattande

Hihi ja han är otroligt fin! Flört

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com