Tålamod
Jag är inte renodlad NH-människa men är lite nyfiken på hur ni skulle göra.
Min häst blir väldigt lätt uttråkad.
Vi tränar på att stå still som del i inkörningen. Jag kan parkera honom medan jag borstar och annat. Även som en övning där han står still i mitten och jag cirkulerar på 3-5m avstånd.
Men, att stå still utan att vi gör något alls, tycker han inte är roligt. Framförallt då när vi ska parkera på töm.
Hur skulle ni göra för att arbeta upp hans tålamod?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
skulle börja med att stå stilla precis så många sekunder som jag vet att han "tål" och sen sätta igång precis innan han blir uttråkad. Sedan nästa gång så ber jag honom stå kvar en liiiiten stund till innan vi går. Och sen håller på så.
Alternativt så så fort han flyttar sig framåt så ber jag honom flytta tillbaka till utgångspunkten. Har han flyttat en hov framåt ska den bakåt. Har han flyttat tre så ska alla tre tillbaka osv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det hade ju fungerat om det bara var en hov han flyttade. Och det funkar om jag står vid huvudet på honom eller en bit ifrån.
När jag försöker rätta till honom från tömposition så börjar han svänga på rumpan och hoppa i sidled.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Jag skulle nog testa att ställa honom på nånting. Det brukar vara lite lättare att förstå när hästen kan se ett objekt att stå på. Tex en frisbee, pall, plastbit, vad som helst.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Ett plastlock till en mineraltunna eller nått linknande funkar super också :) Billigt i bra, eller ett lock till en glassbunke. :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.