Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2164 ggr
nkohle
0

Film 25 september

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer en ny film på mig och Conny. Han var hal som en ål att sitta på, för jag råkade pricka ryggen istället för manen med pälsglansen ;-) Därför blir jag lite instabil stundtals, vilket givetvis överförs till honom.. Men nåja!

Vi får jobba lite mer på att leda i zon fyra också märkte jag.. Ändra gångart och gå på volt funkar helt ok, men att gå rakt fram är inte det lättaste. Kul med en ny utmaning :-)

Vi har precis börjat kika på något som skulle kunna liknas vid passage, det är lång väg kvar tills det blir "korrekt", men eftersom han är LBI ut i hovspetsarna (när han är trygg) är jag supernöjd med dessa små försök till en början!

EvelinaS-L
0

Jätte fint Glad
Ni ser verkligen ut att ha super kul ihop!

_Kram Evelina
_

horzeharmony
0

Åh jag blir så glad av att se sånt härt, satt och log under hela filmen. Det är underbart att se när en häst och människa trivs så bra i ihop och att hästen faktiskt är glad och med på det man gör, jättefint! Och nu blir jag så sugen på att ta tag i liberty träningen igen (som har legat off ett litet tag) :)

Gyllir
0

Fint! Jag vill också ha en häst med tre gångarter, allt blir så mycket lättare och snyggare :-) Det där med att leda från zone 4-5 pysslar jag också med just nu, det är fasiken inte så lätt :-/ (speciellt inte när man har struntat i att göra det online för jag tycker det är tråkigt…). Men som du säger, det är bra med utmaningar. Vad blir ditt nästa projekt då? Du ska inte levla?

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Ni är ju så duktiga, kul att se. :)

Dessutom känns det peppande att se att någon kommit så långt med en LBI, har själv en extrem sån, och ibland tappar man hoppet om det. Dom kan ju kräva endel motivation och peppande..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Åhh vilken fin film! Satt oxå och log filmen igenom.  Härligt samspel!  Vad är det för ras på din häst??

nkohle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jättetack till alla, vad snälla ni är! :-)

#3 Han har faktiskt fem gångarter.. :-) "Vanlig" tölt och fox trot. Vet inte varför han har det faktiskt, men han tar till dem när han blir lite ivrig typ på uteritter. Jag har funderat på att levla ett bra tag nu men det blir aldrig riktigt av. Sen har jag för mig att i typ level tre börjar det bli rätt många varv i circling game? Det tror jag tyvärr inte hans fysik fixar (triangelmärkt utan problem, men man vill inte utmana ödet med för mycket enformigt arbete).

#4 Visst kan det vara frustrerande med en LBI… Men tänk vilken lycka och segerkänsla det blir varje gång man får ett erbjudande av hästen, DET är värt allt arbete! :-D

#5 Tack, vad kul att höra! Han är en connemara registrerad som Svensk Ridponny, då han inte hade med sig rätt papper från Irland. Men allt tyder på connemara :-)

Gyllir
0

Nu blev jag ännu mer imponerad, töltande connemara. Kan du få honom att tölta eller är det bara när han känner för det? Snacka om utmaning annars ;-P

Du behöver inte visa massa cirklar, det räcker med några cirklar så som du visar på denna filmsnutt. Level 3 klarar du galant utan ansträngning alls. Jag tror jag gjorde 3-5 cirklar i lite olika gångarter i min Level 3. Vad är han triangelmärkt för?

Anne

nkohle
0

Jag kan få honom att tölta på uteritter, jag brukar inte uppmuntra eller träna det, men det är rätt behändigt om man rider barbacka och är trött på att studsa ;-) Fox trotten har vi en deal att "när du vill trava och jag vill skritta kan du få gå i fox trot", även detta på uteritter då.

Jaså, då har jag fått det om bakfoten.. Är det i level 4 det är massa cirklar då måntro?

Han är fd hopponny och fixade inte riktigt de höjderna eftersom han inte var tränad för det (har att göra med att han inte hade rätt papper från Irland, long story..), så därför har han förslitningsskador i bakben, rygg och framben. Han måste röra sig för att inte bli stel och "sjukgymnastik" hjälper honom mycket, men när han är otränad blir galoppen lätt fyrtaktig och han orkar inte riktigt hålla igång.

Gyllir
0

Det är bekvämt med den där extra gångarten :-)

Man ska kunna 6-10 varv i trav och galopp (don´t change gait, don´t change direction), men det kan vara pyttesmå cirklar precis runt dig och det är med på checklistan, alltså din häst bör kunna hålla gångart och riktning länge. Men det är inget du visar på en audition. Jag fick min Level 3, men då kunde jag inte så många varv ens i trav, jag blir fort uttråkad. Du klarar detta utan problem, man ska ju visa det man är bra på :-)

Syns inte alls på honom att han har skador, han ser ut att må väldigt bra!

Anne

nkohle
0

Där ser man! Jag hörde någonstans att det skulle vara 20-40 varv i galopp, det gjorde mig lite avskräckt!

Jag kanske borde satsa på att levla då… Det är ju ett bra kvitto om inte annat :-)

Gyllir
0

20-40 finns inte med alls. Level 4 har 10-20 varv i galopp, men även där i checklistan, inte på audition. Levla tycker jag! Det är jätteroligt att levla och för dig borde det gå att fixa utan träning, bara att göra det :-D

Anne

nkohle
0

Ahh, nu klarnar det! Tack för upplysningen :-D