Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: liberty
Läst 2261 ggr
nkohle
0

Film!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en film där jag tränar och leker med min ponny!
Någon som har något att säga eller tipsa om? :)

Han är i grunden RBI mot LBI, men går mer och mer mot LBE. Han gör absolut inte mer än som lönar sig, så det har varit en riktig motivationskurs att få honom lekfull och lätt i fötterna!

Zaphix
0

Vad duktiga ni är! :)

Blir så glad av att titta på det, för ni ser ju ut att ha så roligt. :)

Har en LBI som jag leker med och jobbar med att få upp lekfullheten och bli mer extrovert, och det är ju så roligt när man får respons på det. Så du verkar ha gjort ett jättejobb med hästen. :)

Hur länge har ni hållit på med PNH?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Kul att se din video! Har också RBE/LBI, som än sålänge mest är Introvert när han inte är RB, men vi jobbar på det :-)

Tänkte på en sak när jag såg den. Du skulle kunna utveckla din sideways emot dig, så du inte behöver lägga tringen över ryggen, utan bara hålla upp carrotsticken. Då kan du göra det från längre avstånd också. (sticken upp blir fas ett, släng över stringen fas två osv).

Ni ser ut att ha väldigt roligt!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

FeliciaS
0

Jag tycker era filmer är underbara, ni är så duktiga! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

nkohle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack så mycket! Jag håller inte till 100 % på med PNH, men började väl använda några av dess idéer för vad kan det vara, 3 år sedan?

#2 Tack för tipset :) Jag behöver egentligen inte lägga över den det är bara ett sätt att a) underlätta för honom att förstå bara flytta bakdel och flytta helt sidleds, b) ge tydligt kommando på när jag VILL att han ska flytta, han har precis lärt sig detta från att bara kunnat flytta bakdelen, så eftersom jag givit honom så mycket positiv respons när han flyttat framdelen också är det nu enligt honom sååååå kul att flytta sig mot mig ;-) hehe. Men tack igen!

#3 Tack så mycket :-)

Jag tänkte på en sak, ni som har LBI's. Har ni tänkt något speciellt på att dessa hästar lättare får den lite lätt irriterade uppsynen när man ber om t ex mer energi? Eller har ni helt andra erfarenheter? Jag själv märker ju att i galoppen från marken, inkallningar, stegra och annat lite mer "explosivt" så åker öronen bak direkt, så fort jag släpper energin åker de fram igen.

Några teorier?

kaka1234567
0

man blir så glad av att se detta. jag vet att de är en dum fråga men vad betyder alla dessa förkortningar som LBI ?? Hurmånga fins de vad inebär de vill gärna ta reda på alla och veta vad de betyder =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zaphix
0

#4: Lätt irriterad uppsyn är väldigt milt sagt med LBI'en jag tränar med. Vi har kommit ifrån det just nu, lär väl komma tillbaka antar jag, men i vår relation är det vanligt med bakben som viftas emot mig och stegringar med framben som viftar. Men det är bara i mer energirika situationer, när han tycker att jag lägger för mycket energi på honom. Men som sagt, det har inte hänt på ett tag nu, utan nu är det knappt ens öron bak. :)

Men det jag nyss kommit fram till, tog kanske lite väl lång tid att komma på det, är att jag får lätt irriterade blickar ifrån honom när jag är för yvig i mina rörelser.
För mig är det lätt att jag låter mig själv vara för yvig i sä'llskap med honom, för han är ju så orädd av sig och reagerar långsamt. Typisk LBI alltså.
Men när jag ger mindre signaler, då får jag inga arga blickar utan då gör han det jag ber om med ett glatt uttryck istället.

Så det är vad jag jobbar på. att ge mindre signaler, för han reagerar ju minst lika bra på det.  Det ger mig en positivare häst som inte surar och protesterar.

Men sedan så klagar han på mig på andra sätt också. Han är väldigt muntlig av sig och pratar otroligt mycket. Så när jag ber honom om något som han antingen tycker är fysiskt jobbigt (typ sideway och att trava i circeling är bra exempel) eller saker som är mentalt jobbiga (squeezing game eller när vi tricktränar och han måste tänka) så grymtar han alltid en massa. Riktigt beklagar sig högt över hur jobbig jag är mot honom..
Så smått irriterad uppsyn är jag helt klart van vid. :)

Men nu vet jag iaf vad jag ska göra åt det, för det handlar alltid om vilka fel jag gör. Han ger direkt respons om han tycker jag är tydligare än vad jag behöver vara..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#4 Har också funderat på detta med öronen. Men det beror nog inte så mycket på Horsenality. Det är en fråga jag skulle vilja ställa till Parelli himself :-)

#5 Läs artikeln "horsenality", den talar för sig! :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#7: Jag tror inte att Horsenality säger allt, så det behöver nog inte ha koppling till det. Har i Storens fall att göra med att han är en tjurig, folkilsken gammal farbror som helst vill sitta ensam i sin stuga långt inne i skogen men vi ber honom följa med på våra moderna upptåg. Han vill inte erkänna att det är roligt egentligen utan lägger till med en butter attityd. Om han skulle vara människa då.. :)

Och sedan handlar det om dagsformen för honom, vissa dagar tycker han allt är skitkul och gör allt med glädje och ber om att få saker att göra, medan andra dagar vill han inte göra något alls. Vår förra dressyrtränare tyckte han var mer sto än den andra hästen vi tränade med, ett fullblodssto, fux..

Oj, vad jag skriver.. Borde nog sova istället så kanske jag kommer med relevanta saker imorrn. :)

Min och Dackes blogg

nkohle
0

#5 Vad kul att du tycker det :) Som sagt läs artikeln Horsenality, det handlar om personlighetstyper.

#6 Ah.. smart. Min gör inga utfall och backar undan bara jag höjer fingret för han är så rädd att skada mig, men uppsynen är ju mindre trevlig.. Smart det med yviga rörelser. Conny här slänger ju bak öronen bara jag böjer lite på knäna och ber honom att stegra, men det handlar väl nästan om ett inlärt beteende kan jag tänka mig? Böja på knäna = stegra = jobbigt = öronen bakåt?!

Vad skönt att du kommit på en lösning i alla fall! Jag skall själv tänka på det ännu mer, att alltid ge minsta möjliga signal först. Man hamnar ju så lätt i sina mönster att "men han svarar alltid ändå först i fas tre.. lika bra att börja där direkt.." ;-)

#7 Ja det vore intressant att höra vad han hade att säga om det. Jag har nu ett 5-årigt friesersto som pendlar mellan LBI och LBE, aldrig aldrig några öron bakåt där. Och en gammal herre på 22 år som är tydlig LBE, mycket öron bakåt i hagen men när man tränar/leker med honom är det öronen spetsade på heltid. Och så ponnyherren då där öronen åker bak så fort jag ber honom trava. I all annan träning så som spansk skritt, öppna, sidepass, buga, hoppa tunnor osv är öronen avslappnad framåt/sidoriktade. Hmm det är klurigt!

FeliciaS
0

Lite OT kanske, men hur har du lärt honom spansk skritt? Börjat med att knacka på benet och belöna så fort han lyft det?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

nkohle
0

#10 Jag lärde honom först "hov", att när jag pekar mot benet ska han lyfta det. Att få honom att "sparka fram" var i början omöjligt, han förstod inte alls vad jag ville. Sen provade jag en dag att visa i luften med spöt hur jag ville att han skulle föra fram benet, och då härmade han det. Sen satt det!

Sen lärde jag honom att lyfta båda benen när jag stod på ena sidan, och då var det bara att be honom ta ett steg framåt när han lyfte ena benet :)

horzeharmony
0

Min ponnyherre är precis lika dan som Conny, han har ett fint och trevlig uttryck i i princip allt vi gör förutom när jag ber om lite mer energi framåt, som trav eller galopp. När vi gör circling i skritt så är det avslappnade och framåtriktade öron, men så fort jag bara höjer energin i min egen kropp som fas ett så åker dem små öronen bakåt och han får det där tråkiga uttrycket…