Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1961 ggr
Zaphix
0

Tips på stillsamma övningar

Har kvarka i stallet och Dacke hade feber idag, troligast blivit smittad med kvarka. Återstår att se hur hårt drabbad han blir, hoppas verkligen att han får den milda varianten som de andra hästarna fått. D.v.s inga bölder.

Men Dacke behöver fortfarande få aktivera hjärnan, i den mån han orkar. Idag var han lika glad och vaken som vanligt iaf.

Jag har många saker på G som vi övar på just nu, men alla dom sakerna kräver mycket rörelse, vilket inte är aktuelt med en sjuk häst.

Har lite dåligt med fantasi gällande lugna och stillsamma övningar som inte kräver fysisk aktivering,, Så skulle behöva lite hjälp med saker jag kan lära honom.

En sak jag känner vi kan öva på är att lära in apportering, lärde förra hästen det vilket var en rolig sak att kunna.

Men sen tar fantasin slut..

Vill inte lära honom saker som innefattar viftande med frambenen, såsom spansk skritt, heller inte att buffa med mulen i ansiktet som en puss som många verkar lära sina hästar. Dacke blir nog vara otrevlig av sånt..

Hjälp mig att aktivera hjärnan på min sjukling. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Lär honom att plocka upp saker från marken. därifrån lär honom att sortera saker, tex röda saker i en röd hink och blå saker i en blå hink.

sök, lägg godis under en hink och be honom hitta det.

lär honom svara på ja och nej frågor, dvs nicka och skaka på huvudet. kan bli väldigt komiskt, är du en shetlandsponny? och han nickar ^^

sno mössor/kepsar från folk

studsa en boll på honom och på marken och fiffla rundor med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Tack för tipsen. :)

Godis under en hink skulle nog bara betyda slutet för hinken, Dacke gillar att stå på saker när han blir frustrerad..

Funderar på att lära honom ruska på sig, vore praktiskt då han för det mesta bara skakar på huvudet och halsen lite efter att han rullat sig i spånet i boxen.. Önskar att han kunde ruska på hela sig så att jag slapp borsta så mycket.. :)

Men för att lära honom detg känns det som om jag måste vänta påatt han ruskar sig och belöna det, och han ruskar sällan på hela sig..

Men nicka och skaka på huvudet borde gå lätt att lära in, han är redan inklickat på en target så borde väl bara vara att visa med den vad han ska göra och belöna därifrån..

Sno mössor och kepsar vill jag nog inte lära honom.. Är som att be om att frysa om öronen i vinter. :)

Plocka upp saker från marken kommer jag lära honom i och med apporteringen, så borde ju bara vara att utifrån det lära honom sortera. Skulle gärna vilja att han kunde plocka upp vantar och sånt från marken när jag rider sen..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Du kan alltid lära honom att börja halsen emot en nålsimulering. Man nyper tag om lite skinn på halsen där man bryúkar ge sprutor, håller tag tills hästen böjer halsen runt emot dig. Då slappnar den muskeln av och är det lättare att spruta. En tanpetare funkar också bra. Bra att kunna om han nu får kvarka så du behöver medicinera honom…

Du kan också lära honom att lyfta svansen så du kan ta tempen. tryck med fingret under svansen, tills han lyfter lite granna, och öka sedan. Precis som en vanlig porcupine game. Smidigt att kunna så han inte klämmer med svansen när man är där och tempar…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Han är irriterad i halsen och tycker det gör ont om jag tar där, så vill ogärna hålla på där i onödan om han tycker det gör ont. Men iofs, att träna för sprutning har ju ett gott syfte, så kan vara en bra idé. :)

Han lyfter svansen när jag tar tempen redan. Han tycker inte om att ta tempen utan ser besvärad ut, men han lyfter snällt svansen åt sidan i alla fall. Brukar ta den medan han äter så han har nåt annat än tempen att fokusera på. Tycker det kan vara mindre lätt att få in tempen smidigt, så han kan nog tycka att det gör lite ont.

Brukar hålla svansen mot mitt håll och dra lite, fått höra att hästen inte har så lätt att sparka då. Nu tror jag inte att han skulel sparka, men i och med att han är besvärad och brukar ta till bakbenen om han känner sig trängd så känns detg säkrast så. Om det nu är sant ens..

Tempar två gånger om dagen de senaste två veckornas, hysterisk som man är, och i början ville han inte lyfta svansen helt, så han har blivit mycker duktigare på det. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

hmm vad mer kan man hitta på.

stoppa ett framben och ett bakben i däck? alltså två däck med varsin fot i.

Squeze under saker? typ en presenningsridå.

JAg ska sova på saken o se om jag kommer på något mera.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

nkohle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Flema, plocka handdukar/schabrak från ryggen, krama dig, "ja"/"nej", sänka huvudet på enbart ljudkommando, ställa sig i "spagat" (gå fram med frambenen och stå kvar med bak), sätta ner rätt framhov i t ex ett däck för enbart ljudkommando ("höger" t ex), rulla upp en ihoprullad matta med mulen, måla, vända huvudet åt höger/vänster för ljudkommando, apportera, sätta frambenen/bakbenen i kors m.m.m.m. Det finns massor du kan göra! :-)

Zaphix
0

Febern var högre i morse, så ska ta till mig era tips och se om han norkar göra något idag.

Tack!

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

vaselin eller salva på tempen är ett tips. inte skönt att tempas utan glid :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Nä, ska nog köpa vaselin idag. Använt helosansalva då det är bättre än inget.. Inte haft nåt annat.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#9 Vet inte om helsosan verkligen är så bra på slemhinnor? :o Annars fungerar matolja utmärkt! ^^

Hakuna matata!

Zaphix
0

Tack för alla tips på övningar, men Dacke blev så sjuk att han inte orkade annat än stå apatisk i ett hörn. Hade för ont för att vare sig äta och dircka, febern var över 40c i fem dagar. Så veterinären fick komma ut och ge honom antibiotika och metacam.

Nu är han piggare och febern är strax under 39,5c bara, så han är på bättringsvägen.

Ångrade mig lite att jag inte tränat på att sruta innan så han var bekväm med det när antibiotikakuren blev aktuell. Men visade sig att jag inte hade behövt träna på det, han står så snällt stilla och avslappnat medan jag sprutar, reagerar knappt. Precis som en NH-häst ska vara. :)

Tempen har han vant sig vid att ta nu, står stilla och avslappnat när man tar den nu och kan ta den när han står löst i hagen utan att han försöker gå iväg.

Kvarka är en jobbig sjukdom, men har fått sett nya sidor hos Dacke genom det iaf, och de sidorna har varit positiva. dessutom har det gett en massa undemanding time.

Får se om han är piggare imorrn, i så fall fortsätter vi med apporteringsträningen. :)

Min och Dackes blogg