"Dödslyftet"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en film på mig och min fröken från idag. Hon är ju lite väl hög att hoppa upp på barbacka, så lite hjälp från hennes sida sitter fint! Vi började träna på "dödslyftet" idag och här är resultatet.
Är det någon av er som gör detta? Hur har ni i så fall gått tillväga för att lära in det och vad tycker era hästar? Min ponny gör det om jag ber om det men tycker att det är rätt onödigt, men så har han ju inte exteriören med sig. Det har dock Leia här, och hon tycker att det är superkul. :)
haha! Vad duktiga ni är! :D
Härligt att se! Jag måste lära Harry det dära för jag kommer inte upp på honom barbacka om jag inte har med mig en egen lyftkran ^^
Kallas det verkligen dödslyftet? varför? :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag lärde min häst det, men han orkar inte riktigt lyfta med med halsen. (liten islänning+65 kilo ingen succé). Men jag lärde honom först att jag kunde lägga mig överhalsen och sen, på kommando lyfta halsen.
Det som ser jobbigt ut för dig är att hon redan lyfter medans du hoppar upp. Sen lyfter hon högt och fint, vilket gör det väldigt lätt för dig att glida ner! Snyggt! Men kanske se om hon kan hålla halsen ganska långt ner medans du hoppar och sen ge kommando för "lyft"?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Höll på att träna in det, men gav upp när jag insåg att jag är för osmidig för att hoppa upp även om hästen hjälper mig..
Annars har min starka kallblodstravare definitivt exteritören med sig för att lyfta upp någon..
#1 Tackar! Du får uppdatera om hur det går! :-D
Jag tror inte det heter dödslyftet egentligen, däremot mer eller mindre svåra lyft inom dans kallas ju ibland dödslyft. Därför kallar jag det för det, lite ironiskt ;-)
#2 Ja, hon blir lite ivrig. Jag är rätt rejält klumpig, så är hästen inte snabb med att lyfta blir det istället att jag hjälplöst glider av istället ;-) Men målet är absolut att hon ska vara lite lugnare, detta var dock som sagt absolut första träningsdagen så jag är lite överseende med henne!
#3 Äh, jag är också superklumpig! Med ponnyn som inte alls har lika hög halsansättning ser det inte alltför smidigt ut, men det blir bättre och bättre… Med lite träning fixar du det säkert galant! :-D
Så här högt lyfter herr blondin när han är extra generös!
#4: Är väldigt rädd för att glida av hästen när jag hoppar upp barbacka, lyckats bryta fotleden genom att ramla av på andra sidan hästen efter att ha tagit mig upp..
Så tror jag får jobba på att bli modigare innan jag tränar på det där, kanske har mer med det att göra än klumpighet för mig.
Men jag tycker du ser smidig ut. :)
#5 Ajaj, läskigt!! Det kan säkert vara osäkerhet som bidrar då. Om du börjar från en relativt hög pall när ni tränar i början kanske det går bättre? :-)

Den hade varit så smidigt att kunna men med Peewee's spetiga hals och jätte manke och jag osmidig och för tung så går det inte. Men den dagen jag har en rejäl ardenner eller nordis så ska det provas^^
nkohle
Flott !
Synd att du kallar det ´dödslyftet´-
det är ju ett livsbekräftande samarbete av hög klass !
Jag har ju lite problem att komma upp på min pålla barbacka så jag letar tändigt efter möjliga sätt. Detta hade ju varit lite kul att kunna. Men frågan är om min häst skulle klara det? Hon är ju travare och har rätt tunn hals, dock ganska kort och kompakt.
Jag jobbar idag med att hon ska lägga sig ner så jag kan hoppa upp, men problemet är att hon inte vill göra det när man är ute nånstans, hon gör det bara hemma. Men jag vill ha ett sätt att komma upp när man även är ute, händer ju ibland att man måste hoppa av och öppna nån grind eller så.
Men i teorin så sänker hästen huvudet så man kan hoppa upp över halsen på hästen, då höjer hästen halsen så man kommer upp i samma höjd som ryggen så man kan klänga över benet och glida ner på ryggen? Några tips på vad man ska tänka på?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 att ha koll på dina kroppsdelar ^^ Tror det är där de flesta klanterierna händer att man antingen hoppar för långt frampå sin egna mage och tippar med näsan före på andra sidan. Eller att man inte lyckas få över benen.
Känns som om man själv ska vara hyfsat smidig för detta :D
#10 Hur långt över halsen är smartast att hoppa då? Ska man ha naveln vid hästens hals eller är det för långt? Hur långt fram på hästen ska man hoppa? Så nära manken som möjligt eller vad är smartast?
#10 bra fråga, eftersom vi alla är olika långa/korta, smala/tjocka och detsamma gäller för hästarna så får man nog prova sig fram, men att hitta nåttsånär sitt balanscentra borde ju vara idealiskt, dvs nånstans mellan navel och bäcken, men VAR man ska placera sig får man nog testa sig fram till. Tror detta är en väldigt individuell grej.
jag funderar på att skaffa mig en portabel lyftkran istället för att köra nått sånt här ^^
#12: Eller så satsar man på att inte rida barbacka utan med sadel när man inte rider på ställen som det finns bra saker att klättra upp ifrån..
Jag vet med mig om att jag är osmidig, så jag gillar idén med en sadel. :)
#12 Det jag efterfrgar är ju mest tips på vad man ska tänka på. Jag har ju tränat på vanligt upphopp från sidan där man kommer med ena benet först över ryggen. Tränade en massa och sedan träffade jag en person som kunde detta upphopp och förklarade vad man ska tänka på och plötsligt så blev det mkt lättare. Dock är det fortfarande svårt på min häst så skulle vilja hitta nåt annat sätt osm är lite lättare, iaf tills jag lärt mig på henne.
#14 och jag svarar med det jag tänker på. Men detta trick har jag ännu inte haft tid eller vilja att lära varesig mig eller hästen. ;)
Ananrs är ju mitt tips att träna, de har redan pratat om hur tidigare i tråden som ger bra tips. :)
Jag gör så att jag ber hästen att sänka huvudet, sedan småhoppar jag lite på stället för att förbereda att "nu kommer jag", försöker därefter att hoppa upp så nära manken som möjligt så att det inte blir så tungt. Jag tror att jag hänger nånstans nedanför naveln, det gäller dock att medhjälparen (hästen) är tillräckligt tålmodig så att man kommer upp ordentligt. ;-)
Min ponny som inte är särskilt explosiv av sig använde jag främst tryck på för att be honom att lyfta, tryckte alltså med vänster hand under halsen och kunde ev förstärka genom att "vifta" lite med sticken som jag har i höger hand. Han höjde då huvudet till lite högre än mankhöjd och så fick jag på bästa sätt kravla mig över till ryggen och lägga över benet.
Unghästen (på min film här ovan) är lite mer explosiv och lekfull av sig, så för henne kom det snabbt naturligt att "ju snabbare jag slänger matte desto roligare!". Detta kräver lite mer snabbhet av mig precis när jag hoppar upp, men det blir betydligt lättare att komma upp på ryggen eftersom man i princip kastas dit. ;-)
Målet är alltså att hästen håller huvudet sänkt tills man hänger över halsen, då är den snabb att höja huvudet (stor risk att man hjälplöst glider av om man blir hängande för länge, hehe..), ju högre desto bättre. Lyckas man få över benet i farten blir det ännu lättare, tänk att det ska kännas ungefär som när man blir uppslängd av någon på marken som håller i ens knä.
Det är ju lite beroende på fysik och personlighet på hästen hur det går till, men jag tror absolut att alla kan lära sig. Jag är dunderosmidig egentligen!
Jätteduktig!! Det där måste jag lära min!!
Min häst kan det, dock är jag för tung för att vilja göra det. Min kompis, 20 kg lättare, har övat in det och henne kastar han lätt upp :)
http://www.youtube.com/user/Klasselover?feature=mhee#p/u/8/KoxP7p9RpRM
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#18 snyggt! :D