Klaus Ferdinand Hempfling
Är det nån här som tränar med hans metoder? Läste lite i hans bok "Dansa med hästar" och insåg att han har samma synsätt som mig, det är så jag vill träna.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har boken och jag fullkompligt älskar den! Så som han ser hästar borde alla göra det, jag håller helt och hållet med honom i hans tänke sätt!
Tränar min medryttarhäst efter hans bok.. Super bra verkligen, och det funkar verkligen! :)

Vet du om det finns nån tränare som går efter honom? Annars får man väl få fatt i boken men alltid bättre med nån som visar på riktigt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hej Linnea! Om du är verkligt fastnat för Hempflings arbete så kan jag varmt rekomendera att gå en kurs hos honom, det är början på en resa som leder till en helt fantastisk värld av glädje, ärlighet, värdighet, självkännedom, -och ett helt nytt utgångsläge i samvaron med hästar och allt levande. Det Hempfling gör tillsammans med hästar är så långt från trix man kan komma. Det är inget som kommer ur träning, maktutövande eller manipulation utan ett möte där han är totalt närvarande och ser hästen för den den är utan sentimentalitet eller dömande. Det är ren och skär kommunikation som berör på djupet. Det är möjligt att vara tillsammans med din häst på detta sättet, jag har sett det med egna ögon!
Det finns i dagsläget ingen mer än Klaus själv som lär ut det han gör, men en utbildning har just startat som förhoppningsvis kommer resultera i att några personer kan hjälpa till att lära ut grunderna i framtiden…