Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 5164 ggr
Foxtrot
1

Slow Feeding

Är det någon här som har hört talas om "Slow Feeding"? Eller begränsad fri tillgång som det också kallas :P 

Tänkte om det är värt att skriva en artikel om det? :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Zaphix
0

Jag har, och varit inne på att fixa sånt till min häst. Men som det är nu så finns inte den möjligheten tyvärr,

Nattetid har han iaf ett småmaskigt hönät, och ger man löshö också så äter han ändå ifrån hönätet fast det lösa är lättare att få i sig. Så vi gillar såna nät iaf, och till hösten så får vi se om jag lyckas lösa det på nåt sätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Foxtrot
0

Vad tråkigt! Men hoppas det löser sig. :)

Men vad tycker du, ska jag skriva en artikel om det? Det är ju väldigt "mat"nyttig information, haha ^^

"No, why?"

Zaphix
0

Gör det, vore jättebra. :)

Du kan ju pm'a EwaAgantyr (stava?) och be henne lägga till dig som artikelföärfattare/medarbetare. Du är inte det nu va?

Min och Dackes blogg

Foxtrot
0

Nej, det är jag inte. :)

Men jag fixar det! :)

"No, why?"

viktoria91
0

Jag har slow feeding till min ponny, dte är helt enkelt en "låda" med galler på så att dte funkar som ett hönät fast utan risk att fastna. =)

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ´slowfeeder´ til voran Gotlandsruss och Shettisar.

Vi har också i flera år försökt med olika saker och grejor …

Slutet blev mycket enkelt:

Et nät med max. 4 x 4 cm monterat på et hink-stativ.

Utomhus har vi lock på stativet - det funkar bra !

Det halverar tillgången till hø - över lång tid, och vi kombinerar med ett hälsosamt och lyckligt liv i Paddock Paradise.

Vare: Scan Horse A/S nr. SC 72209

Om det går att läse Dansk då titta inn på www.russ-park.dk / hestevelfærd / slowfeeder / Paddock Paradise - där finns artikler.

kaka1234567
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan ju ha ett hö nät och då blir de ju slowfeeder.

Tycker ni få höpåsar är bäst eller hö nät.

Jag tycker hönät men små hål är bäst de blir svårare för hästen att få tag på höt och då blir de stimulerande och pilligt sen kanske höt räker längre under natten . Vilket är jätte bra då många hästar strässar igenom maten och/eller stör de andra hästarna pg att de redan ätit upp allt. Tycker de är jätte smart med sådant på många olika sätt de tycker jag är jätte bra. Synd att sådant inte fins för kraft fodret ;)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Foxtrot
0

#7 Det är inte samma sak om man har ett vanligt hönät, då dem har för stora hål och ändå låter hästen få tag i för stora tuggor. 
Om du menar vanligt hönät vill säga :)

Annars så tycker jag hönät är bättre än hårda stationer. :P

"No, why?"

kaka1234567
0

#8 . Jag har sätt slowfeeder tycker de är jätte bra såklart inte samma sak som hönät men jag har lyckats hitta ett eget nät man kan köpa och höra till påse de är jätte små hål . Och de var de jag ville göra till ett nät man kan hänga upp som slowfeeder.

Något sådant fast enu mindre

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Foxtrot
0

#9 Ja, okej ^^ 
Jag ska köpa ett sånt där nät åt min fodervärdshäst när jag kommit hem från sommarjobbet :)

"No, why?"

Zaphix
0

Jag köpte när ifrån märker Shires, har storlek 4x4 cm, men min häst blev snabbt duktig på det där. Men saktar ned ättiden enormt ändå.

Jag och en till ägare harf nät till våra hästar, och dom har mat att äta hela natten. De andra har ätit upp sin kvällsgiva vid nio när de blir fodrade vid åtta.. Jag ger fem kg på natten, är relativt torrt hösilage, och det räcker bra.

Näten hade nog fungerat bättre om jagh haft möjligheten att kunna ha hela dygnet.

Hade småmaskiga hönät i gamla stallet, då fyllde vi nät och hängde upp i träden. Fungerade riktigt bra, föruom att det var många nät att fylla per dag trots att det bara var till fyra hästar.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag har också funderat på detta och tänkte kolla efter något nät att göra själv av. Sportaffärer kanske har?

Men jag tror inte det är så bra att hänga upp näten…? Det blir ju att de måste äta ovanför marken (vilket väll inte är så farligt), men måstre vara jobbigt att vrida på huvudet så mycket varje gång de ska ta en tugga :P

Tänkte ha mitt på marken i.af, ev på lastpallar med krage om jag får tag på det ^^

Hakuna matata!

Foxtrot
0

#12 Man bör ju inte hänga upp den så högt. Men tillräckligt för att den inte ska ligga på marken och bli dåligt.
Dessutom är det bättre att antingen hänga upp eller lägga det i en låda av den enkla anledningen att då behöver inte hästens avföring förorena höet. :) 

På den här sidan har de bra nät till bra priser (enligt mig). http://caisasshop.ebutiken.nu/hastsmhnsmamaskigahonat-c-61_58.html

Och så finns det i massor med olika storlekar!

"No, why?"

Zaphix
0

#12: Vi hängde näten rätt lågt ned i träden. Kanske drygt en halv meter upp. De skskade ur näten allt eftersom och åt från marken också.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag har också slowfeeders. Finns massor med olika varianter så man alltid hittar något som passar. Just nu har vi småmaskiga hönät och fyller på så hästarna har fritillgång, att portionsfodra är ju meningslöst i längden. Fri tillgång gör att hästarna slutar stressäta och äter mycket mindre efter en period. Mycket mindre bråk i hagen också. Har fri tillgång till halm i en stor låda med galler och lock. Massvis med granris och bark att pilla med. Och så här års: gräs :-D

Skriv gärna en artikel om detta, det är otroligt "modernt" och intressant!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Foxtrot
0

#15 Jag väntar på bekräftelse om att få skriva :)

"No, why?"

EwaAngantyr
0

Du har det nu!!!

CelsiusT
0

Vad har ni för maskstorlek på era nät?

Medarbetare på westernridning.ifokus

EwaAngantyr
0

Jag har både 2x2 cm och 3x3 cm.  Gillar de minsta rutorna mest :)

Gyllir
0

2x2?? vart köper man det?

Anne

Zaphix
0

#19: Får som ens ut något från 2x2 cm-maskor?

För min häst räcker 5 kg i 4x4 cm-maskor i ca. 8 timmar, rädd att hahn skulle få i sig för lite annars.. Men beror väl på vad för typ av häst man har och värderna på hört kan jag tänka mig..

Min och Dackes blogg

Foxtrot
0

Du kan köpa vanligt små maskigt hönät och sen tvätta det i lite högre temperatur så krymper maskorna. :P 

Sen finns det säkert och köpa, men jag vet då iallafall inte vart.  :P

"No, why?"

CelsiusT
0

Har ni problem med att era hästar tuggar sönder nätet så det blir större maskor? Mina två senaste hästar har jag haft hönät till, men både två biter sönder nätet så det blir ett stort hål att stoppa in hela huvudet i och står och suger i sig maten så hela poängen med nät försvinner.

Zaphix
0

#23: Inget problem då det tar ett tag för honom att göra det, men han biter sönder efter ett tag, men mina nät är så billiga att det inte gör nåt om jag får köpa nytt i snitt var tredje månad.

Men anledningen till varför hann gör det för mig är för att jag har det upphängt mot boxdörren, då kommer han åt satt bita i nätet. Hade jag haft det hängandes fritt från en trädgren eller på en lina mellan två träd, då hade det nog inte gått sönder så ofta.

Häng fritt alltså, då lyckas de inte bita sönder maskorna, de behöver att nätet tar emot i något för att få tag i dom.

Om du först¨r vad jag menar.. :)

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#24 Jag förstår vad du menar man det hjälper inte. Det tar ca 2-3 sekunder, högst någon minut, dom tar ett tag i en maska och tuggar/drar tills den öppnar sig. Det går så fort att jag hinnet inte gå därifrån innan det är trasigt.

Jag hade velat ha hönät över hela hösliagebalen iom att vi ställer in en hel bal åt gången under vintern. Men det känns som om det är nödiga pengar iom att vanliga hönät ryker så fort.

Zaphix
0

Men är det dålig kvalitet på näten då?

Vad är det för material i dom?

Kanske skulle prova något kraftigare nät?

Jag har nät tillverkade i nåt plastigt material, nylon kanske(?), och det är rätt kraftiga maskor. Märket är Shires, men rynner bara 8 kg hösilage, fem kilo väldigt torrt.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#24 Vad köper du för hönär som är så billiga? (det röda du har ser fint ut!) Har bara hittat när som är rätt så dyra.

#15 Vi hade en häst som bet sönder näten, inte på raketfart som dina, men jag fick laga lite då då. Dina kanske behöver slowfeeding med metallgaller istället? Finns varianter med pallkragar och metallnät över, så får hästen dessutom en bra hållning. Men med stor bal vet jag inte. Näter till storbalarna är svindyra, så det är lite riscy. Dina hästar är för smarta!

Anne

CelsiusT
0

#26 Jag har provat olika material. Nylon, bomull, nåt mittemellan.

#27 Jag är rädd att metallgallret ska vända sig så dom kan fastna. Vet inte hur jag ska bygga så det blir säkert. Har du tips på någon sida som har olika alternativ? Vill ju som sagt gärna kunna lägga in en hel bal helst. Blir så mycket extra jobb om man ska hålla på och lägga in foder. Gjorde det tidigare men är svårt att lägga in så pass mycket att det inte tar slut, iom att det inte bli packat så tar det ju sådan plats. Har ju 3 hästar i hagen.

Zaphix
0

#27: Är märket Shires, kanske finns på nätet eller i nån hästaffät nära dig. Jag köpte mina ifrån en av travaffärerna i närheten, dom är praktiska, har så mycket saker som ridsportbutiker inte brukar ha.

Har för mig att jag betalade 89 kronor, men vet att dte var under hundringen i alla fall.

Finns i både grönt och rött. :)

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Dom har förresten med mindre maskor också, 3x3 cm. Men dom är inte lika hållbara för min marodör. Men en annan häst i stallet har ett sånt vilket har hållit i typ två månader nu tror jag. Men hennes häst är inte så matfokuserad och inte så intelligent att hon förstår sambandet mellan att bita i msskornan och få mer mat tror jag.

Här är en bild på det, är blå och svart. Enda bilden jag hittade, men syns lite där iaf.

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Jag hittade dem på e-bay i vintras.   :)

Gyllir
0

#28 Ska hålla det i tankarna och skicka länken när jag hittar en bra sida. Googla brukar funka bra annars :-) Har dock inte för mig att jag har sett bra alternativ för storbalar… men med lite kreativitet borde det gå att lösa!

Anne

velepa1986
0

#9 Var har du hittat ditt nät?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Elshira
0

Jag skulle behöva hjälp med tipps till slow feeding automat! Vet inte vilken storlek på nätet jag ska använda mig av då jag ska försöka ha ett hårt nät (typ kompostgaller aktigt).

Skriv och diskutera gärna i den redan bifintliga tråden på ridsport.ifokus.

http://ridsport.ifokus.se/discussions/4e68f2fdd4ebea7aed0097a3-galler-till-slow-feeding#discussions-1

Hakuna matata!