Hovråd på dasslock
jag vill ha litet tankar, funderingar och synpunkter här på Harrys ena framhov, tror till o med att detta är hans högra fram.
Jag har själv litet funderingar om vad jag hade velat göra med rasp o kniv, men vill höra litet vad ni andra tycker och tänker, oavsett om ni barfotaverkar eller bara har bra koll på hovvård i allmänhet.
Så låt höra era funderingar!:)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det är knappt en månad sedan han verkades av en professionell hovis.
Sen har jag litet funderingar kring hans hovsprickor. Hur ska man få bukt med dem utan att sko? eller måste jag sko? VÄljer här att vsa den sämsta sprickan.
Vänster fram, insida.
Samt här är då en framifrånbild på hans sämsta hov med sprickorna. Dvs vänster fram. här är sprickorna så pass stora och är väl en direkt följd av att han flyter ut precis där i hoven för han spricker så han blir "3-tåig" och sprickorna går hela vägen upp i kronranden men ganska så ytligt.
vad kan man göra åt det? de hovslagare jag pratat med säger i princip att sko, plasta och skruva är detenda alternativet.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det största problemet är traktstöden. Jag tror att det är de som orsakar sprickorna då de trycker ut hela sidan av hoven så den blir ankfot-formad. Framförallt den på vänstra sidan av bilden har traktstödet ramlat ner och trycker på sulan där.
Sen ser han ut att ha höga trakter och ingen tajt vit linje, men det är saker som går att ordna.
Så jag skulle verka trakstöden bra mycket, raspa ner hovväggen till sulnivå, göra en stor mustangroll i tån och ta ner trakterna till sulnivå.
Med massvis med motion och täta verkningar kommer detta lösa sig utan tvekan.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Just det, jag hade gjort "arch of the quarters" på honom, så han inte står direkt på sprickorna. (Man skålar hoven lite lätt så han står mer på trakten och tån, än på sidorna av hoven, finns säkert bra förklarar på det på internet…).
Anne
AJg ahr börjat runda av litet framtill och mot den bredaste delen av hoven för en mustangroll, men iom min värk i kroppen så orkade jag inte ta så mycket idag utan får ta mer imorrn eller övermorrn. Men vill läsa på litet till i ämnet :) Och diskutera det hela.
Just traktstöden tittade jag på, det är väl det som på engelska kallas för "bars"? De sitter ju väldigt långt fram mot hovens tå. Kan jag genom att verka ner dem till sulnivå få trakterna längre bak på honom så det inte är en så bred klyfta mellan strålen och resten av hoven så att säga?
HAr kikat litet på en bok om hovvård som jag funderar på att köpa men frågan är ju om den är värd sina pengar och om den kommer göra mig något klokare. http://www.bokus.com/bok/9789147076505/hovvard-hovar-hovbeslag-och-hovsjukdomar/
Har du ingen utbildad som du kan ta hjälp av?
Kan nog lätt bli fel om maninte har någon som kan visa och förklara hur man ska göra och vad som passar just din häst.
Skulle inte våga mixtra med hästens hovar själv, hur beläst man än tycker att man är behövs praktisk erfarenhet för att veta vad man ska göra.
För övrigt.. Vilka stora fötter din häst har! :)
#6 ingen barfotaverkare. Och de andra hovslagarna verkar som om hästarna ska ha skor på sig bara att de lämnar lite tlängre vägg att slita på istället. och det fungerar ju inte på Harry uppenbarligen.
Jag kommer gå utbildningar på barfotaverkning, men vill redan nu lära mig att se vad som krävs och hålla efter hovarna mellan gångerna hovis är ute innan jag börjar karva hejvillt. ^^
Han har stora tassar! Tyvärr är lite av storleken på grund av att han spricker och börjar fläka utåt i bakkant. :(

Precis, när du verkar ner traktstöden kommer du kunna sänka trakten rätt så mycket.
Det kommer bli lättare och lättare att verka honom, när han får en mer naturlig hovform och sliter sina hovar rätt. Så slipper du verka så mycket :-)
Du kan nog inte göra så mycket skada, sålänge du inte skär i sulan och verkar hoven jämn.
Jag skulle ta ner strålspetsen en pytte aning när du verkat ner hoven mera, så det inte blir massa tryck där. (den ser tjock ut).
På facebook finns "svenska hovskolan" kolla in den!
Anne
#8 jag har tittat på svenska hovskolan och ska gå kurs där så småningom när ekonomin tillåter. Ska bland annat önska mig pengar på min födelsedag nästa vår så jag kan åka dit. :)
traktstöd/hornstöd samma sak alltså :D vokabulären är ju olika beroende på vem man pratar med känns det som ^^

#9 Ja, eller hur. Jag vet inte vad det heter, lär mig hovar på holländska, svenska och engelska. Lätt att man blandar ihop det lite.
Anne
#10 *GILLA*

Jag har frågat en av mina mentorer om sprickorna som Harry har. Hon trodde att just sånna sprickor, som inte är en riktig spricka men mer som en fördjupning, uppkommit pga ärrbildning i kronranden och därför skapar en hovvägg med en fördjupning. Kan det vara så att han har haft sår på de ställen?? Isf är det ingen som helst fara och inget som helst att göra åt. Bara låta det vara och se glad ut :-)
Anne
#13 Ja det ser ju onekligen ut som att det är en skada från kronranden på bild #1, känns som att sprickan ändå borde smalna av något mot kronranden annars om det kommer nerifrån så att säga? Kanske är alla sprickor sådana, eller bara några?
Själv hade jag en häst som fick en spik i hoven som unghäst. Det blev en ärrbildning i sulan vilket i sin tur ledde till en liten spricka i tån - som varken växte eller försvann oavsett vad man gjorde.
Men jag tror nog att om du får ordning på traktstöden och får hovarna till att inte flyta ut så mycket, så kommer de eventuella sprickor som kommer nerifrån att åtminstone minska. Var noga med att hålla efter hovarna så de aldrig får växa ut för mycket. En rasp är väldigt bra att ha för att bara verka lite lätt. Man hinner ju även se om det blir fel då och kan rätta till till skillnad från tång t.ex. Så kan du ju försöka hålla efter de sidor som flyter ut/belastas minst så att hoven kan få en fin form.
Hakuna matata!
Han har inet haft några sår i kronranden tidigare, och inte heller nu det senaste halvåret. Dock så är det när han växer på för snabbt som han spricker.
jag har tagit ner traktstöden nu och även raspat litet i bakkant, tagit ner spetsen på strålen som annars fick raspen att åka gungbräda när man lade den rakt över hoven för att se om det var någorlunda jämt.
Tittade även på hovväggen under allt hår och där har vi en tydlig "rand" för ca 2 månader sedan, dvs när han såg som förjävligast ut och blev verkad och sedan har jag försökt litet att hålla efter själv.
Nu har jag kontaktat min hovis som ska komma ut nu i veckan och verka honom igen, så jag får en helt "clean" start och kan hålla efter på ett annat sätt nu när man läst på en del mera :)
Hovis vart ute idag. Det blev vissa förbättringar i vekningen idag. Jag fick säga till honom att ta ordentligt efttersom jag kommer låta honom stå i 6-10 veckor nu framöver pga min knäoperation. sanning med modifikation. Min medryttare kommer rida honom. Men hovis har sparat på tok förmycke tidigare att "slita på" men nu tog han ordentligt iaf.
Framhovarna blev mycket bättre, bak ser väl ungefär detsamma ut. Men här kommer några bilder, och jag tar gärna emot råd och tips på hur jag ska göra framöver här nu när jag ska hålla efter hans fossingar!
Bägge fram Före
Så nu lämnar jag fritt att kommentera och diskutera och komma med goda råd kring hur jag ska gå vidare sjäv :)

Jag gör ett försök då :-)
Det ser ut som att han har raspat i sulan? Skulle försöka undvika det för han kan bli öm av det.Annars ser det ut som en "snäll" verkning :-)
Höger fram ser helt ok ut. Ser ut att vänster (på bilden vänster) trakt och trakstöd är högra än på höger sidan. Eftersom trakstödet har ramlat omkull där också, skulle jag ta ner det mycket mer, så detet ser ut att hoven är utflyten åt sidorna och mest till vänster. Ett trakstöd som ser ut som det vänstra orsakar utflytningar. Lättare att se om du har en bild från sidan av hoven och rakt framifrån, när du lägger kameran på golvet.
Bakhover ser inte lika utflyten ut åt sidorna, utan snarare framåt. Tån är lite för lång, och då menar jag inte att du behöver korta uppifrån, utan framifrån, alltså mustangrolla den ordentligt. Samma sak med traktstöden som fram, det vänstra ligger platt och behöver kortas.
Hoppas det hjälper.
Anne
Sulan har han inte rört över huvud taget, utan från före till efter bilden har Harrys fötter och ben hunnit torka från vätan ute.
Ska kika litet på traktstöden igen. Jag tyckte de vart ganska så jämna, men sen kanske bilden förvränger något. ^^ Tog den ståendes på ett ben med Harrys hov fastklämd i andra benets knäveck samtidigt som jag lutade mig framåt för att få hela sulan i bild ^^ Det måste ha sett väldigt roligt ut! :D
Förra veckan så skar jag ner traktstöden en hel del med min hovkniv, och i förrgår då så tog hovis och knipsade av riktigt rejält med hovtången, mycket mer än vad jag hade vågat skära. Så jag är rätt övertygad om att traktstöden är det som fått hans hovar att börja spricka.
nu är visserligen sprickorna kvar längre ner på hoven men uppåt hovväggen mot kronranden så är det bara ett tunnt tunnt streck som inte går på djupet någon stans. Så bara vi får bort själva "hacken" från hovens nederkant sen när det växer bort och håller trakterna i schack så kommer han inte spricka mera hoppas jag. Det är iaf min magkänsla.
Men nu har jag iaf sett att man kan ta litet mera än vad jag vågar göra vilket är bra. Och fått en del matnyttiga tips och råd kringhur man hanterar verktygen. :)
Nu ska jag börja leta efter material till att bygga en hoof-jack så jag kan få avlastning för ryggen :) Och framförallt knät nu när jag ska opereras den 14 september.

Om det är trakstödensom orsakar sprickoerna så kommer dem inte bli bättre om du inte tar ner trakstöden mera. Du måste ta ner dem så pass mycket så de kan bli raka igen, så länge de ligger platt så trycker de ut på sulan.
Kolla på utsidan av hoven så det inte är någon "skidbacke", hovväggen ska vara rak. Om den inte är det, så kan man raspa in väggen så marktrycket slutar trycka väggen utåt. Var också noga med att hovväggen inte når ner till marken i "the quarters" där sprickorna är.
Anne
Traktstöden ligger nu jämsmed sulan, så de sticker itne upp från sulan så att säga, hur menar du med att man ska ta ner dem ännu mera?
Skidbacke är det ju pga sprickan eftersom den böjer sig utåt, och det känns inte bra att ta bort från utsidan på hovväggen då jag ser det som att man tar bort ännu mer bärkraft från hovväggen. Frisk hov kommer ju växa ut i rättare vinkel än det är i dagsläget bara man håller efter.

#25 Ja, du får ju göra som du vill förstås. Men det är så jag skulle gjort iaf. Eftersom trakstöden ligger platt så kommer det marktryck på dem trots de är verkade i sulnivå. Därför skulle jag ta ner dem mera. I min lilla värld så ska inte hovväggen ha en bärande funktion, så det spelar ingen roll om du tar bort mer på utsidan. Utflytnaden drar hovväggen utåt och det är det man vill få bort så det kan växa ner rakt. Man kan säkert få till det på ditt sätt också, men det kommer ta väldigt mycket längre tid och du behöver hålla efter mycket regelbundet, säg var 10e dag.
Anne
#26 klart jag gör som jag vill ^^ Men jag vill gärna förstå hur du menar att du skulle göra också! :D Vilket jag inte riktigt gjorde. Så karva litet till i trakstöden alltså ner mot strålfåran alltså?
Tid har jag, och tanken är att jag ska hålla efter litet varje vecka, eftersom jag itne har orken i kroppen till att verka alla fyra hovar på en dag så kommer det bli litet varje gång i princip. Men det kommer bli lättare överlag sedan när man har ett hovstöd att jobba med också så min fibro inte får frispel på uppgiften. :D

Det är så svårt att förklara i ord. Men om du tänker dig att traktstödet är precis samma material och har samma uppbyggnad som hovväggen, så ska du bara korta ner den, utan att skära i sulan. Du får inte göra den tunnare, man måste få med sig hela trakstödet rakt ner. Precis som med hovväggen så har trakstödet en vit linje (gul) innan sulan kommer, så det är lätt att se var den börjar och tar slut. På svenska hovskolan på Facebook finns det säkert förklarat bättre nånstans. Lägg upp bilderna där annars och be om lite råd! Lycka till!
Anne