Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 871 ggr
[Medelone]
0

Stänger av

Hade hoppträning idag med min ponny. Hade jättefin framåtbjudning mot alla hinder och inte direkt några problem. Men när jag skulle svänga upp mot ett trekombinations hinder så är det liksom som att han "dör", han slutar lyssna på skänkeln så fort man svänger upp mot det. Sen utför det så lyssnar han fram jättebra. Min tränare fick hoppa upp på honom och hon är otroligt tuff så hon red med båda tyglarna i en hand och red som satan alltså, och hon fick över honom. Efter det så gick det som på räls och han gick på egen motor så att säga.

Jag är inte direkt någon som är jättetuff och kör på liksom, jag vill inte använda muskelstyrka för att han ska lyssna.

Så mitt problem är att han vissa träningar helt enkelt kan stänga av när han svänger upp mot vissa hinder, ibland inga alls, ibland något och ibland allihopa. Från min synvinkel så verkar han inte alls rädd för dem, för jag vet hur han beter sig då. Han liksom bara går inte framåt när jag använder skänkeln, när han vet att han ska upp till ett hinder, och det blir en vägran.

Normalt sätt så är han väldigt lydig och lyssnar väldigt bra på mig, och behöver knappt någon skänkel alls, det är något jag jobbat mycket med och blir lite förtvivlad när det blir så. Annars så är han väldigt framåt mot hinder och man får nästan påminna honom att ta det lite långsammare.

Vad anser ni att det kan bero på, eller vad jag ska göra? Borde jag göra som min tränare och vara tuff mot honom eller finns det någon annan lösning? För jag känner att det inte är så jag vill göra mot honom, jag vill ju att han ska hoppa för att jag ber honom om det, inte för att jag använt muskelstyrka.

Zaphix
0

Verkar ju som att han blir osäker på hindret, om det bara blir så på vissa. Eller så är han trött och tycker det blir jobbigt att hoppa efter ett tag..

Att skrämma hästen över hindret så som din tränare verkar göra tycker jag är fel, bättre att fundera ut hur man kan motivera hästen att vilja hoppa över hindret på ett positivt sätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Medelone]
0

# Ja, det tycker jag med.

Du kan ha en poäng med att han blir trött efter ett tag, har märkt att även om han är lite osäker på något så hoppar han ändå om det är i början av passet. Konditionsträning kanske är det bästa i detta fallet. För att tvinga över en häst är inte det jag strävar efter.