Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 1424 ggr
Wisby9211
0

fånga i hagen

Hej.

Jag har en häst som blir av med pälsen av grimman och jag skulle må mycket bättre om han kunde gå utan grimma i hagen. Men han är så svår att fånga, har ni nått tips på hur jag kan göra för att han ska bli lättare att fånga in? Vi leker mycket och han följer efter mig och kommer när jag ropar men så fort jag visar grimman så sticker han. likadant i boxen vissa dagar.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du ändå känner att du egentligen behöver ha något att "ta tag i" medan ni fortfarande tränar så kanske du kan prova en halsring? Finns att köpa på granngården etc, sätt ett nackludd eller två på remmen så du minimerar skavet Glad

Det kan ju vara så "nekelt" att din häst tycker det är obehagligt med grimman efter som den skaver och kanske gör lite ont (ömmar). Så prova med en lädergrimma och/eller halsring!

Är det inte grimman i sig som är problemet,  så får du helt enkelt "leka" me grimman. Godis är ju alltid en fördel om man inte har hästar som börjar tigga givetvis. Kanske kan du lära hästen att plocka upp den från marken mot belöning, och att sätta in huvudet i grimman självmant?

Annars är det ju som många hästar tycker - tråkig att gå från hagen! Och det vet den ju att den kommer få om grimman åker fram. Försök att ha för vana att sätta på grimman även när ni bara tränar löst i hagen - utan att du tar in honom efter.

Det kan ju vara så att efter som han är likadan i boxen vissa dagar, så låter just det som att det mest är han som försöker visa vem som bestämmer. Var lugn och vänta ut honom bara isf.

Hakuna matata!

Wisby9211
0

okej ska testa "leka" lite med honom :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!