Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1990 ggr
Klasselover
0

Sadeltvång?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå! Precis börjat jobba med en islandsvallack i stallet där jag står inackorderad. Tror han är 6-7år,  så gott som inriden - men kastar tydligen av när som helst, helt utan förvaring. Hittills har det hänt mitt under en uteritt, i skrittarbete i paddock och i galopp på ovalbanan. Därefter har de lagt ner inridningen, eller ja han kan öppnor, slutor, skänkelvikningar, alla gångarter osv, både från backen och uppsuttet, men eftersom de vet att han helt när som helst kan leka rodeo och då har man ingen chans att sitta kvar, så är han inte riden på ett år.

Jag har nu tänkt att ge det en chans, har tränat honom i corallen två gångar och mer lättlärd häst får man leta efter, har tränat honom 2 ggr och redan gått igenom alla seven games utan större problem.

Det kan vara sadeltvång som ligger bakom det här, då det tydligen tog 18-20ggr innan han slutade spänna sig när sadeln kom på, och jag märkte när jag skulle tömköra honom att han reagerade när jag spände gjorden. Men eftersom "anfallen" kommit vid helt olika tillfällen, med olika ryttare, kan det då vara sadeltvång?

Tankar och funderingar önskas, och hur går jag vidare? :) Den här gången är tanken att han från grunden ska ridas in i repgrimman.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gyllir
0

Typiskt RBI, typisk islandshäst Horsenality :-) Det är ju såklart inte så lätt att diagnostisera här, men om man har att gör amed en RBI, så är det oftast så att hästen har blirvit pushat och pushat och pushat tills det helt enkelt rinner över och då blir det kaos. Vi människor är dåliga på att se de tidiga tecknena på att han är spänd och rädd, speciellt islandshästar tycker jag är lite "tysta".

OM det är så, så kan du lösa det enkelt genom att gå mycket långsamt fram med träningen. Upprepa saker och ting många gånger, tills du verkligen märker att han slappnar av, andas, tuggar, sänker huvudet, suckar osv. Om det tog 20 ggr med sadeln, så vet du ungefär hur mycket tålamod du behöver. Denna hästen mår nog bra av att göra patterns, att göra samma sak minst 7 dagar i rad, eller tills han kan slappna av i det. Aldrig pusha över trösklar, bara be och låta han tänka på det. Det blir lättare för varje tröskel.

Detta är inte lätt, jag har en RBI själv och inte alls gott om tålamod, men jag lovar att du kommer få så mycket mer från honom om du ger honom den tiden han behöver. Han kommer älska dig för det :-) Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Klasselover
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja min är ju LBI, så det är enorm skillnad och man får verkligen tänka sig för vad man gör! Teitur vill verkligen arbeta så jag behöver inte pusha på, och blir han osäker väntar jag bara ut honom. Flertalet gånger under träningen sänker han huvudet, tuggar och slickar sig runt munnen och gäspar.

Jag tycker jag behöver mer tålamod för att orka med min LBI, en RBI är bara intressant och roligt ;)

Film från dagen, vet att jag inte leker alla lekar korrekt, vi kommer gå in mer på detaljerna ju mer vi tränar :) Andra gången någonsin han har på sig repgrimma och har sett en stick och jobbat med seven games!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gyllir
0

Det ser fint ut! Väldigt spänd, men rolig att leka med.  Jag skulle göra mycket miljöträning med honom, utsätta honom för alla möjliga saker så han vänjer sig.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Klasselover
0

Jag har tänkt att vänta med miljöträningen en liiiten stund, just för att han ska lita lite mer på mig än vad han gör nu. Vill att han ska lita på att säger jag att det är ofarligt, så är det ofarligt :) Vi har gått på lite pallar och genom draperier än så länge :)