Hönät och grenar?
Tänkte ha ett hönät i boxen till min häst, för att begränsa hans matintag, så att det tar längre tid för honom. Men jag undrar bara vart man kan hitta hönät med må hål? Hööks har ett hönät med sk små hål, men de är alldeles för stora i mina ögon, någon som har ett tips vart man kan hitta mindre? Sen tänkte jag lägga in lite grenar i hästarnas vinterhage för att få dem sysselsatta, men undrar vilka träd som är okej att tugga på och vilka som inte är det.

http://www.sundhast.se/index.htm
Här finns småmaskiga hönät i shopen. Men det finns fler ställen på nätet och det kan variera ganska mycket i pris och kvalitet. Man får google sig fram.
Det som man inte ska ge är ek och björk. Men allt annat dem gillar tror jag är bra. Jag har själv gett mina lite ek ibland för de tycker det är väldigt gott, och har aldrig haft problem med det. Men det skulle jag vara försiktig med. Tror inte hästar gillar björk om de inte är utsvultna. Sälg, asp, ask, al går nog bra.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 Varför ska man inte ge björk till hästarna? Inte för att mina är vidare förtjusta i det men iaf :P Eken - är det bara ekollonen som är giftiga där? Hägg vet jag för övrigt att man inte bör ge då den är mer eller mindre giftig i.af. Idegran och silvergran ska absolut inte ges heller!
Favoriten hos hästarna är helt klart sälg! Asp brukar slinka ner det med. De skalar bort barken rätt snabbt.
I vintras fällde vi en massa aspsly och lade in i hagarna, en gren som i "början" var strax under 1 dm tjock och totalt var kanske 5 meter långa… Det var slut på 2 timmar för 2 små ponnyer. Då var det kliniskt rent! 
Gran brukar bi slänga åt dem någon gång ibland med. Vissa gillar det, andra inte alls. Men de får en god andedräkt av det i.af! =)
Hakuna matata!
Underbart, tack för svaren! Nu gäller det att hitta alla träd, då man inte är expert :)
#1 Men ungefär hur lång tid tar det för dem att äta upp i hönätet, kollade näten du länkade, lite dyra men helt klart värt det.
#3 Frukt träd är för övrigt också "godkänt", fast de brukar itne vara så frtjusta i det. Men beskär ni några äppelträd så brukar de kvistarna slinka ner.
Jag har själv köpt hönäten från samma ställe som #1. Efter att ha letat på flera ställen och även tänkt köpa lösa nät till typ innebandy (som nästen antagligen egentligen är till för) så blir det nästan dyrare… Vet några som beställt från gävlenät, men har inte hört själv vad de tar för priser.
Hur lång tid det tar att äta upp maten i näten är väldigt beroende på. Jag har köpt hem ett "testnät" för att se dels hur pållarna reagerade, och dels hur de var i storleken mm.
Och det är hingsten som fått vara försökperson. Han får normalt sett ca 5 kg hö/dygn, och vi matar 3-4 ggr/dag annars. Jag köpte mini nätet för att jag vill ha det i boxarna utan att det tar upp så stor plats (uppfluffat går det i ca 2 kilo, mer om man pressar ihop det).
Har ännu bara haft det i ca 2 veckor, och inte riktigt lyckats ta tid på det exakta ännu.
I början tog det såklart lång tid, men det tog nog bara typ 3 dagar så hade han fått in tekniken. I början fick han ett helt mål i påsen + 50% till och hälften av det på marken var borta, resten låg kvar och hönätet var kliniskt rent O_O Tydligen var det till och med roligare med nät…
Nu står min hingst nästan på fri tillgång annars med (vi portinerar ut så han precis äter upp bara, fast lite mindre så han inte blir fet), men ibland har det legat lite mat kvar till nästan matning, och ibland har det varit helt tomt.
Men det tidigaste jag hittat honom göra slut på det är nog ca 4 timmar - och det är bättre än 1 timme i.af! Men har som sagt även hittat nätet med lite kvar på morgonen när han gått i hagen (utan gräs) vilket är ca 8 timmars tid.
Han verkar väldigt road av att plocka ett stå itaget, han var iofs inte frustrerad från början heller men ser väldigt nöjd ut med nätet. Har ingen aning om det var för att det spöregnat en dagen, eller om det var lite pga hönätet… Men för första gången under 6 år så stog min killle och sov när jag klapade honom (han ska gärna buffa och pula på en annars). Men antagligen var han både mätt och trött!
Hakuna matata!

#2 har haft hästar som åt på björkarna i hagen, alla har överlevt. Men de brukar inte äta det om de har ett val. Eken är giftig helt och hållet som jag förstått, men mina hästar har ätit det med och överlevt gott och väl :-) Inga ekollon förstås. Har samma erfarenhet med gran, min vallack gillar det inte alls, andra i samma hage kan äta hur mycket som helst.
#3 Det är ju omöjligt att säga. Det förlänger ättiden väldigt mycket, speciellt om det är små maskar. Om hästen dock får portionsmat i när, så kommer den ändå känna att det kommer ta slut och äta fortare och mer hetsigt än om man ger fri tillgång. Så det beror på om hästen är rädd för att svälta eller inte. Jag tycker det är bäst att fylla så mycket så det är kvar när du kommer nästa gång och hästen slipper vara utan mat alls. Vill man inte att han ska få så mycket hö som han vill ha, kan man blande höt med halm och ge grenar. Aktivering av annat slag kan också hjälpa hästen att sluta matfokusera allt för mycket (många kompisar, spännande hage, mat på många olika ställen i hagen, mat och vatten långt ifrån varandra, osv)
Anne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag köpte nät med små hål på ebay!
Ursäkta om jag kapar tråden lite… :S
…Jag tänkte skaffa sånt hönät till min shettisåring nu i vinter.
Men han står i box nattetid och stor hage med kompisar dagtid.
Blir själva poängen med dendär "maten tar aldrig slut" grejen meningslös om han har hönät som ej tar slut över natten, men matas med portioner i hagen?

Du får aldrig den effekten att häesten förstår att maten inte tar slut alls, och risken finns att han äter så mycket han bara kan över natten. Det kan ju bli så att han äter för mycket då. Men testa dig fram, att ha hönät på natten är definitivt bättre än utan hönät alls, men du kanske inte kan ge honom helt fri tillgång över natten då. Fri tillgång till halm kan också hjälpa om du märker att han får i sig för mycket hö.
Anne
Här finns hållbara nät med 4cm hål och 5cm.Från 95kr.
Kan varmt rek dessa!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker 4 cm hål är alldeles för stort. Mina hästar äter bekvämt ur dem! Ha i så fall dubbla nät.

#11 Tuffis är ett mycket finare inslag i bilden än vad åkgräsklipparen är! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#12 haha tack;D ja visst är han :D
Har nu köpt två par mini hönät från Caisas shop, men det jag nu undrar är hur det är meningen man ska binda fast dem i boxen?
Här finns bilder och förklaring på olika sätt att hänga upp näten.