Join up
Hejsan, jag skulle bara vilja veta vad ni tycker om join up? Just nu läser jag Monty Roberts bok från mina händer till dina, jag har inte kommit så långt men just nu läser jag om join up. Jag tycker att det verkar intressant, och det verkar ju faktiskt fungera, men det känns som att en del signaler man skickar ut till hästen är "rovdjursaktiga" Vad jag förstått ska man driva på och driva på och ha ögonkontakt, om man har hästen lös och inte i en rundpaddock, flyr hästen inte sin kos då? Ja, vad tycker ni helt enkelt om join up? Och en fråga till, jag skulle faktiskt vilja prova på med min häst, men vi har varken rundpaddock, vanlig paddock eller ridhus att vistas i, så skulle det fungerar att träna i hagen? Men som sagt, kommer hästen inte fly ifrån dessa signaler man ger? Tacksam för svar :)

Har du en stor hage blir det ju svårt, hästen kommer springa till andra änden av hagen och du får springa efter, det blir jobbigt. Kan du inte sätta upp en liten corall med plaststolpar och ett band? Jag tycker det ska vara en tråd, ganska lågt, så att om du pushar hästen för hårt, han kan lämna dig och du lär dig att inte pusha :-)
Att driva och driva och driva hästen runt runt runt verkar för mig lite meningslöst då man ju vill att hästen ska vara med dig. Så kanske man "måste" göra när man har en vildhäst och vill göra joinup, men med våra tamhästar tror inte jag det behövs på samma sätt. Däremot kan man be hästen vänligt, dock bestämt att gå runt i en corall och ha samma mål, hästen får gå runt tills den visar tecken på att vilja komma in. Men man slipper jagandet.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se