Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 2830 ggr
Zaphix
0

Bra galoppfattningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där med galopp..

Jag vågade galoppera när jag red igår, gjort det rätt sällan senaste halvåret, och då har det för det mesta bara blivit typ tio-15 meter innan jag brutit av. Livrädd för att han ska gå omkull, och det är det enda jag tänker på då.

Men igår så tog jag tag i rädslan och red galoppintervaller på en rundbana, är alltså plant grus i en stor ovalformad bana. Tar ca 4 minuter att trava runt, så perfekt att träna på.

Så jag bestämde mig för att våga, fokuserade rakt fram hela tiden och försökte att inte tänka på allt som kkunde gå fel. Gick bra, och vi galopperade tills båda var trötta, vilket var planen då herrn håller på att bantas som vanligt.

Vi brukar tyräna galoppintervaller där, men med vagnen, så han var bekant med vad han skulle göra och höll galoppen länge utan problem. Höll den lite väl bra vissa gånger..

Men problemet är galoppfattningarna, får inte till dom bra alls. Han tar galoppen, men blir för det allra mesta ett par meter slängtrav innan. Ibland bara ett par, men emellanåt rätt många meter.

I och med att han är duktig på att ta den ifrån vagnen, tar den ofta direkt när jag ger hjälpen, annars krävs det kanske fyra fem steg i slängtrav bara. Och han tar den direkt när jag ger kommando för det när vi leker liberty (on-line fungerar inte lika bra, han blir så häftig då).

Så problemet är alltså mina hjälper vid ridningen.. Annars så har jag tänkt att han nog är mindre bra på att ta fattningarna pga. att jag egentligen inte vill galoppera eftersom jag är så rädd.
Men igår så var jag helt inne på galoppen och hade gömt undan rädslan, var alltså mfokuserad på att det skulle vara just galopp.

Problemet kan också vara att han inte är förberedd på galopp, att han är långsam och rätt seg den dagen, har inte energin som krävs för det. Men igår var han på G och förstod att jag skulle fatta galopp, eftersom vi redan hade gjort så många fattningar just där.

Hur är egentligen den rätta hjälpgivningen?

Jag brukar ställa honom utåt så den främre bogen blir fri, sedan flyttar jag fram ena höften och tar bak den andra skänkeln och låter skänkeln där jag fört fram höften också komma fram. Typ. :)

Jag tänker galopp också och försöker rida som om han redan galopperade. Lyssnar han inte på det tar jag stringen runt handleden och viftar med den bakom ryggen längre och längre ned tills Dackes rumpa träffas. ("Bring up the life"?).

Efter en stund tar han alltså galoppen..

Men hur ska jag göra för att få honom att ta den utan att slängtrava? Vad är fel i min hjälpgivning?

Styrkan till det bör han ju ha då han kan ta fina fattningar med vagnen och från marken, och vdet blir ju jobbigare för hans rumpa att fatta galoppen i vagnen då den det är 120 kg att få med sig.

Problemet bör alltså ligga i att han inte förstår vad jag vill.. Eller att jag gör honom obalanserad.

Skulle vilja ha lite tips då jag tänkte ta tag i min galopp(och trav..)rädsla nu. :)

Blev långt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Jag tycker det låter som om du gör rätt, när jag ber Harry om galopp så gör jag som dig, men jag ser till att sitta på rumpan. Inte luta mig framåt (det gör jag omedvetet så det tränar jag massor på) för om man lutar sig framåt så lägger man vikten på framdelen, utan jag sitter på min "tjocka" rumpa och sitter, galopperar i mig själv och lyfter ytterhand litet (precis som du ställer Dacke)

blev du nått klokare? ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Jag sitter alltid ned, vågar inte luta mig framåt då det blir mer vikt på honom fram då. Blir det mer vikt fram så kanske han snubblar lättare..

Men det fungerar ju inte med fattningarna, så nåt stämmer inte. Har gjort såhär länge nu utan nåt bättre resultat..

Har inte brytt mig om vilken galopp han fattar för jag har ändå så svårt att känna det. På andra hästar brukar jag titta ned lite på bogen, men på Dacke ser jag inte hur dom rör sig för han har så mycket man ivägen..

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det verkar som att han förstår men tycker det är lättare att springa in i galoppen än att "häva" sig in i en bra fattning från lugn trav.
Låt honom inte trava fortare, ge hjälperna som du ger (låter helt korrekt) svarar han inte måste du säga till honom med stringen!  Var noga med att sitt kvar i en bra sits, rusa inte på honom utan vänta på att HAN byter gångart. Så fort han ökar, ta tillbaka honom, händer inget, använd stringen som en fas fyra.  (här får man vara försiktig med vad man ber om, att använda stringen lite hårdare på baken kan göra att han rusar iväg och då FÅR man inte stoppa honom! Du har ju bett om det!!) Beröm iså fall, låt han gå iväg i galopp och lugna ner honom, sakta av och gör om) 

Det viktiga är att han förstår att du vill ha byte av gångart inte ett högre tempo!

Lycka till!!

Zaphix
0

#3: Tack för hjälpen. :)

Han är en LBI som inte bryr sig allt för mycket om en string på rumpan, iaf inte när han inte har lust. Eller ja.. När den kommer från mig tränare på backen, då far han iväg. :)

Ska testa det där idag och se hur det går, en stallkompis ska hoppa honom är det tänkt, men jag ska väl rida lite först.

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Väntar på att höra hur det gått!!  :)

Zaphix
0

Det gick sådär igår.. Det regnade rätt mycket vilket Dacke inte var så glad över. Dessutom var halva ridplanen täckt av stora vattenpölar, heller inget herrn gillar.

Han är väl heller ingen häst som älskar hoppning, tycker det är roligare att  leka med hindren på annat sätt.

Så framåtbjudningen hade mycket kvar att önska. :)

Men min stallkompis red fram och skuttade honom lite, fick ingen energi i honom till en början, han lyssnar ogärna på andra än mig.
Men när jag skulle hjälpa henne så tog jag carrot sticken och stod på marken och drev på lite bakifrån, anvbände mest mitt kroppsspråk. Då blev det fart på honom och han hoppade riktiga hopp istället för att kravla sig halvhjärtat över hindren.

Gjorde så över två hinder, sedan fungerade det superbra ett par hinder och gå la vi ned. Men jag testade att rida direklt efteråt en kort stund.

När han väl var på G med framåtbjudningen, då tog han fina galoppfattningar, tog ett par steg i snabb trav bara. Fattade i hörn vilket fbrukar fungera bättre.

Så det gick sådär med hoppandet och det, men galoppen gick helt okej iaf. :)

Måste skryta över att jag vågade hoppa 60 cm för första gången på¨Dacke igår, alltid nåt. :)

Min och Dackes blogg

Shoshone
0

Vill bara följa denna intressanta tråd Skrattande