Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2304 ggr
[mammamian]
0

Kreativa lekar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle behöva hjälp med roliga lekar för mig och min häst. Har aktivt ägnat mig åt NH i 12 år så 7-games känns, för mig, lite trist. Hästen är ny i NH-sammanhang, men han kan ju liksom sin grej ändå. Det är en mycket lyhörd häst och han är glad och lekfull.
Vi har mao inga rädslor eller hanteringsproblem att träna bort utan jag vill leka med honom ibland för att det är roligt. Han fungerar utmärkt både lös och i lina. Vi har en inhägnad plan att träna på och gott om utrymme i skog och mark.

Så något som är roligt för en lekfull häst och inspirerande för en fantasilös matte. Gärna inte allt för stillastående. Herr Häst är en "left brain extrovert".

Zaphix
0

Nåt jag pysslar lite med just nu som jag tycker är roligt är att öva på att skicka till däck.

Lägger ut däck på ridplanen och skickar honom till dom, kan vara över hinder, pressenningar, vatten eller annat på vägen till däcket för att göra det svårare. Har ett par gånger lagt ut bommar i ett röra där vissa ligger högre och andra på backen som han fått gått över fram till däcket, bra för att öva upp koordinationen.

Övar också på att backa till däck över bommar eller annat och sedan be honom komma tillbaka till mig igen.

Började med att klicka in att han skulle sätta en hov i ett däck, och när han kopplat det så stod jag lite längre ifrån, pekade och sa "gå dit" och klickade när han satte hoven i däcket.
I början fick jag gå brevid när vi gick till däck, men kunde sedan gå längre och längre ifrån och sedan stå still i mitten av flera däck och skicka dit.
Gör det alltså liberty.

Min häst älskar denna lek så även jag tycker att det är roligt. Man kan göra mycket med leken och göra den svårare och svårare. Gå sidvärts fram till däck har jag gjort lite också, är bra för honom att ha ett mål dit han ska göra nåt.
Man kan testa hur långt bort ifrån däcket man kan stå, skicka från ett däck till ett annat innan hästen får komma in. Trava fram till däck, galoppera..

Man kan alltså variera den hur mycket som helst. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

att traggla de 7 lekarna är ju ingen höjdare när både ma nsjälv och häten kan dem. Då är det dags o slänga ner allihopa i en mixer och köra runt rejält!

från sideways till circling, moving circle över ett hinder, touch it, yoyo från sakne man rörde. Hide the hiney. Driving game sideways över en bom. Extreme friendly game medan hästen står på en presenning osv osv….

finns så mycket man kan göra, bara det att man måste vara påhittig, och det är väl det som är det svåraste. Jag har en LBE som lätt blir uttråkad. ungefär var 5-6e sekund måste jag hitta på något nytt om jag ska hålla honom på alerten och vara intresserad av mig.

men vi lär oss fortfarande de 7 lekarna, men emellanåt så blandar jag för att få upp tempot så han inte tröttnar på momenten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Surfa runt lite på youtube och olika hemsidor kan ge mycket inspiration. Att se vad andra gör ger dig mer fantasi. Satsa på att träna upp din egen fantasi framförallt, du får stor nytta av den med en LBE! Ta ett objekt (vad som helst!) och klura på hur du kan göra de 7 lekarna med just detta objekt. Sen om du kan göra det från längre avstånd, utan lina, när du rider, i högre hastighet. Helt plötsligt blev 7 lekar till: kort rep=7 långt rep=7 liberty=7 rida=7 i trav alla tidigare= 4x7= 28 i galopp= 28 totalt= 28+28+28= 84 sätt att leka med ETT objekt. Du har säkert mer än ett objekt hemma. Det räcker med en pinne, kon, traktor, staket, sten, paraply, pressening, boll, tunna, hinder, träd, buske, backe, vattenpöl, annan häst, stallingången, bil, skottkärra, vattendunk, transport osv. Jag nämde 20 olika objekt som jag kom på lite fort, och om du har 84 sätt att leka x 20, så har du 1680 olika saker du kan göra! Och nu pratar vi bara om de 7 lekarna och simpla vardagliga objekt. Jag menar, det finns oändligt att göra.

Träna upp din uppfinningsrikedom och fantasi genom att först använda dig av ett system att följa (tex 7 lekar, ett objekt) och bygga därifrån. Det viktigaste är att du aldrig gör samma sak, utan byter nånting så mycket som du och din häst mår bra av (vilket är mycket med en RBE). Så, ut och lek! :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se