Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 5708 ggr
Elshira
0

"Ny" variant på repgrimma

Jag hittade en lite annorlunda repgrimma för ridning här, vad tror ni om den?

Tycker det verkar smartare att rida i den än både att ha tyglarna i ledrepsögglan eller i sidorna vid knutarna.

När det ädnå finns två ögglor istället för en att fästa tyglarna i och på undersidan så borde det ju ha ungefär samma effekt som i den "vanliga" ögglan, men med resultat att den inte glider lika mycket fram och tillbaka över nosryggen när man tar i tygeln? Knutarna sitter ju liksom redan där den vanliga knuten annars hade hamnat.

Tänkte i.af försöka knyta mig en sådan (nu när jag lärt mig, ha rep och allt ^^), men funderar på om det kanske är en liten fördel om det är något tightare än en vanlig repgrimma? Givetvis ska den ju inte sitta åt, men jag tänkte mer ungefär som en "vanlig" grimma. Det borde ju också minimera risken för att den ska åka upp för långt om hästen t.ex skulle öra upp huvudet och sticka i panik (eller något liknande…).

Tyckte det verkade smart i.af! Vad tycker ni?

Hakuna matata!

HarmonyHorse
0

Jo, den verkar faktiskt rätt bra för ridning. En sådan som h**ks nya variant med tyglar är jag inte lika imponerad av då det känns som det mesta av trycket skulle komma endast på nosryggen, ungefär som en sidepull. Men när knutarna sitter långt ner blir det ju en liknande effekt som att ha ledrepet under, fast stabilare :) Lycka till :)

LinaN
1

Kör på! Knyt knyt knyt!

Du får gärna recensera dina upplevelser ang denna varianten :) För det SER ut till att bli stabilare och tydligare men man vet ju inte förrän man provat! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HarmonyHorse
0

Ja, det vore jätteintressant att höra när du har provat :) gärna någon bild på resultatet också :)

anyberg
0

Framförallt så slipper man ju göra fiadora-knuten…hehe

Elshira
0

#4 xD

Hakuna matata!

Zaphix
0

Ser inte riktigt varför man ska ha tyglarna där, tycker det blir tydligt nog i öglan där under. Men beror väl på hur man använder repgrimman, vill man kunna rida som man gör med vanligt tränsbett på engelskt vis, då kanske det där är bättre.

Men ja.. Testa och se. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#6 Det blir ju inte tydligare än att ha den i öggland där under (det ger ju precis samma effekt). Men däremot så slipper grimman glida från vänster till höger när du ska svänga från vänster till höger.

Knutarna sitter ju där fiadoraknuten skulle hamna vid ett tygeltag. Men efter som dessa redan sitter där, så innebär det ju att grimman borde skava fram och tillbaka minimalt. Förstå du inte vad jag menar så ska jag ta bild på det sen när jag gjort en, och ta olika tygeltag och se skillnaden!

Det är ju inget revolutionerande, men borde ju vara något bekvämare för hästen, och bra för dem som är skavkännsliga ^^

Hakuna matata!

Elshira
0

Nu har jag gjort mig en "ridgrimmaq" som jag måste säga jag blev väldigt stolt över! Skrattande Lyckades ju knåpa ihop min första vanliga här om dagen, men denna gången tänkte jag också mycket på åt vilket håll knutarna låg osv - så det blev lika på båda sidor, och så att de låg "vikta" åt rätt håll osv (att det snöret som ska gå neråt också hamnar underst i knuten t.ex).

Jag har också märkt en sak, nu när jag tittat närmare på andras repgrimmor - där har alla knutar ett "kryss". Knutarna görs på samma vis, men jag väljer istället att lägga som längst med varandra. Tyckte det såg så klumpigt ut på mina små mountains annars. Men varför har man kryss annars - är det för att de ska bli "vassare" och kännas tydligare…?

Hur som helst så blev det succe med ridgrimman! Till att börja med så låg den mycket mer still än den vanliga repgrimman. Den var ju dock något tightare runt nosen, men absolut så stort att de fortfarande kunde gapa ordentligt, äta osv. Den ser dock inte lika rymlig ut efter som ringarna fär tyglarna hänger ner och "döljer" lite. Men något tajtare än en vanlig repgrimma grimma är den.

Ögglorna för tyglarna sitter dock inte alls särkillt långt från knuten där fiadoraknuten annars sitter. Ca 5 cm från knutarnas centrum tror jag. Satt de högre upp så åkte helan sidvärtes kors och tvärs, och satte jag dem vid nosknutarna så åkte det bara rakt upp! Så passa in det ganska så noga, det är ju endast meningen att de ska sitta lite från mitten - samma avstånd som foadoraknuten borde röra sig (typ).

En annan sak jag märkte var att det varit så gott som omöjligt att rida dem med en "vanlig" repgrimma. Fiadoraögglan tog nämligen emot vid halsen på deras "korta" små halsar och små huvuden. Så de hade snarare fått skavsår av det! Här är en länk på en bild med en arab där grimman tar i halsen.

Men nu har jag en fullt fungerande ridgrimma (och kommer göra flera)! ^^

Här i denna länken så har jag lagt upp sex bilder på ridgrimma vs. vanlig grimma. Tre på varje i utgångsläge samt tygeltag. Jag lade endast upp grimmskaftet vid manken på hästen, så jag drar inte, utan det är i princip bara grimmskaftets egna tyngd som ger effekten.

Observera att jag inte klippt av repet helt (vill inte slösa med rep) och därför hade jag vid fototillfället endast ett rep att knyta med på ridgrimman.

Med den vanliga grimman så flyttade sig nosdelen ca 3-4 cm vid ett normalt tygeltag, och med ridgrimman högst 1 cm. Ridgrimman rörde sig mindre = den borde vara bekvämare och inte skava. Med den vanliga grimman så lade sig snabbt pälsen ovanpå och skavde sig neråt genom pälsen.

Så summan av kardemunnan är i.af att ridgrimman gjorde succe för min del, och att den vanliga repgrimman kommer få fortsätta att användas enbart från marken!

Behöver man använda ridgrimman som ledgrimma så gick det bra att föra ihop ringarna och fästa ledrepet i båda samtidigt. Dock ger det inte riktigt samma effekt som en vanlig grimma, men tja i.af.

Huruvida det går bättre eller sämre att rida med de olika repgrimmorna kan jag dock inte avgöra, har inte testat ännu. Men jag provade att göra flera tygeltag då jag häll händerna vid manken och då blev det inget konstigt i.af.

Ps. den lilla fotomodellen fick vara "stand in" före min hingst efter som hon ädå var inne för tillfället. En något lurrvig och *hehe* skitig lortgris är vad hon är! D.s.

Hakuna matata!

Elshira
0

Och ett litet tipps… Ringarna jag använde kom från en vanlig gammal grimma som blivit slaktad. Alltid bra att spara sådant!

Hakuna matata!

Zaphix
0

Funderar lite på det där..

Med vanlig repgrimma blir det väl lite hävstångseffekt?

Drar jag ena repet rakt bakåt när jag rider så blir det väl mer verkan på ena sidan än med den där eftersom knuten då sitter rakt under och dras åt sidan. Men drar man repet rakt bakåt med den där så blir väl effekten mer på nosryggen än på sidan av nosryggen?
Såklart det blir rakt på nosryggen med vanliga också, men även på sidan.

Men tar man tygeltag utåt (ledande heter det va?) så hamnar effekten med den där grimman mer på sidan av nosryggen, medan med repgrimman både på sidan och lite fram på.

Min repgrimma tar också emot lite vid halsen, har kallblod med grov hals, antagligen samma anatomi vid huvudet som dina. Men det gör det bara när han har huvudet uppåt. När han är lugn och avslappnad och har huvudet sänkt så är det inga problem.

Men jag ska skaffa en till repgrimma med kortare snöre runt nosen just pga. detta.

Ska iväg och rida för min PNH-tränare nu faktiskt, så ska passa på och höra med henne vad hon har för tankar om den där modellen. Ser ju klart spännande ut iaf. :)

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#10 Jag tänkte också på det där med att det skulle ta mer på nosen. Men jag lade handen under och jämförde tygeltag med båda grimmorna och nej, det gav samma resultat! Dock förutsatt att man släpper tygeln på andra sidan, men det gäller ju även för den vanliga grimman.

Men denna grimman borde fungera ganska bra till att ställa hästen med tycker jag - alltså rida engelsk dressyr med lite stöd i ytterhanden, och den inre som ledande.

Hävstång blir det inte, då måste du ha en brytpunkt vilket repgrimman inte har. Man kan ju krasst sett säga att det är ett rep runt nosen som du fästen ett rep (tyglar) i. Då blir ingen hävstång.

Hakuna matata!

Gyllir
0

Bara apropå att knuten tar emot vid halsen, tänkte jag att det egentligen är meningen att rida med EN tygel i taget. Vips, problemet borta. Även när man har två tyglar, ska man använda en i taget för kontroll. Ska man samla hästen eller göra annat roligt, så finns det mer effektiva saker så som halsring, men det är ju en annan diskussion. Men att dra i bägge tyglarna för att få stopp till exempel är inte det repgrimman är gjord för/tänkt som.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Elshira
0

#12 Isf måste jag ge efter med mkinst 20 cm för varje nytt tygeltag :P

Hakuna matata!

Zaphix
0

#12: Fast vi tränade på att rygga idag, och fas 1 är ju sitsen, sedan sprattel med benen och sånt, men till sist så tar iaf jag i båda repen samtidigt.

Även när jag flyttar bogen, då leder jag visserligen med en, men för att han inte bara ska böja på halsen så håller jag emot med andra. Han viker gärna ned huvudet och då åker ju repen mot halsen. Om du förstår hur jag menar. :)

Iaf nu i början med min häst så måste jag liksom lyfta upp bogen och vara tydlig, men sedan behövs inte det, men i nuläget så.

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Är helt med på vad du menar. Jag tänkte mest på den klassiska stanna-med-två-tyglar. Men det borde väl inte vara ett stort problem, hästen förstår ändå vad du menar eller? Och precis som du säger så ska man ju avvekla tygel användningen ganska fort.

Men egentligen tyckte jag att den grimman som tråden handlar om ser helt ok användbar ut. Men det handlar inte så värst mycket om vad man har för grejor, utan mest om hur man använder det.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#15: Han förstår, men är inte alltid så sugen på att göra det jag ber om ändå. Jag är lite för snäll, blir ofta "Jaha.. Du ville inte, men du kanske vill backa nästa vecka istället?", och det vet han. Så det är där det ligger, så jag behöver använda tyglarna i ryggningen ofta, mennu är jag mer konsekvent och då fungerar det bättre. :)

Jo, grimman fungerar nog bra.

Min och Dackes blogg

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag gjort en liten bild på hur repgrimman fungerade för mig, oh det är så jag antar den ska fungera. Det är ju meningen att den ska bilda en sluten "cirkel" precis som med en vanlig nosgrimma - för att kunna trycka på den bortre sidan.

Det är just därför dom ska sitta ganska så tätt ihop, och inte på sidan. Det ska bara vara en liten förfining av fiadoraknuten så att säga. Inget i likhet med sidepul! ^^

Men det var lite pill med att få knutarna lagom så att den inte spände för mycket eller lite på någon sida. Man får testa sig fram. Men större repgrimma och större avstånd borde nog resultera i någon cm större avstånd.

jag satte helt enkelt handen på mulen och tog tygeltag ^^

Hakuna matata!

Elshira
0

Vill bara säga att jag fortfarande rider med denna grimma och är helnöjd! Har ridit en del med vanlig grimma med, men tycker i.af att just pga "klumpigheten" så är denna variant bättre + att det är lättare för småbarnen att styra som ibland kanske håller i båda tyglarna, och även om jag vill lära dem "klassisk" ridning där man ju har lätt mothåll i yttertygeln ibland. Och då är det det perfekta substitutet till bett Skrattande

Ska för övrigt försöka lägga in några bilder igen kanske!

Hakuna matata!

FeliciaS
1

Jag rider med en sådan repgrimma, köpte den via eBay. Dock sitter knutarna lösare på min, de hänger ner en bit. För mig funkar den bättre än den vanliga med en knut, jag behöver inte styra lika mycket för att få Hekla att gå åt det håll jag vill. Det fungerar ungefär som ett hackamore.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus