Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 3617 ggr
aprilapril
0

Fryser fast vid uteritt

Jag har ett 11 årigt sto som blir väldigt tittig vid uteritter. Hon blir spänd och kan ibland frysa fast i marken och inte vilja gå framåt. Vissa dagar går det hur bra som helst och hon är inte ett dugg rädd, medan det andra dagar kan gå så långt att jag börjar gråta av uppgivenhet. Vi har en bra relation och allt fungerar verkligen super från marken!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra när hon blir tittig eller fryser fast och därför tänkte jag vända mig till er här på iFokus eftersom jag tidigare har fått massa tips och råd inom annat.

Undrar därför om någon har varit med om något liknande eller har några råd att ge? Är jätte jätte tacksam vid alla tips och råd! Glad

LinaN
0

vänta ut henne. Låter skittråkgit och jobbigt men vänta. Ta det som en paus. Hon står fast av en anledning, att puscha henne över den "mentala barriären" /"Tröskeln" påverkar bara er relation.

har du provat att vända henne ifrån det hållet som hon fastnade på? och skritta tillbaka en 5-20 meter när hon börjar bli sig själv igen och sedan vända mot det "farliga" eller frysstället igen?

Här är det viktigt att kunna känna skillnaden mellan om hästen är rädd, rädd och tänker, eller rädd och skräckslagen, eller om hästen bara inet vill.

Min häst stannar så emellanåt, inte alls ofta men nångång då och då. och hela hans inre utrstrålar fundersamhet. Ibland är det något som han är väldigt osäker på och då vill han gärna vända och gå därifrån, och gärna ganska så fort också! Men då är det approach and retreat som gäller.

dvs närmande och taktisk reträtt som gäller. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

horzeharmony
0

Vad skulle ni göra ifall ni hade en häst som stannade bara för att den inte vill gå framåt, dvs att den varken är rädd/fundersam eller liknande utan helt enkelt bara inte har lust? Min LBI ponny brukar göra det väldigt ofta, framförallt när jag tömkör ute och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla situationen. Att vänta ut honom funkar inte för när jag gjort det så har vi stått över 1 timme och han bara ställer sig, vilar ena bakbenet och somnar utan några som helst tecken på att ta ett steg. Knepigt!

LinaN
0

#2 visst är ponnyer härliga! speciellt om det är LBI ^^

Den första bilden jag får upp i huvudet är att fästa en morot i ett snöre på en pinne ^^ Tror det är motivationen som brister hos din ponny, han ser ingen mening med att göra det du ber om.

Och i den här situationen tror jag att han vinner om man väntar ut honom, för han står bra där han står och han har inga tider att passa, utom möjligtvis kvällsfodringen ^^

Anna452
0

#1 Min förra sköthäst var sån. Han kunde frysa fast i marken för att sedan helt plötsligt explodera. När jag började ta hand om honom hade jag inte funnit NH-tänket utan skulle ha fram och förbi han till varje pris förbi det som han tittade på. Men ibland var frysa-fast-fasen så kort så den märktes inte, men det var ju för att han vände sina känslor inåt istället. Jag gjorde approach and retreat precis som LinaN skriver. Det hjälpte även med alla sorters friendly game som vi lekte, även om vissa av dom bara lektes på hemmaplan. Men tålamod och tid är nyckleorden!

#2 Jag håller ju på och kör in min 2-åring nu. Vi varierar tömkörning med körning av redskap. Ibland stannar han, det är ju ganska naturligt att han får kolla läget. Men ibland gör han ju det för att testa mig. Vi har kört en del Touch It på stallplan och då har jag gått i zon 3. Mellan zon 2 och zon 3 finns ju den där linjen Parelli använder sig (har glömt namnet på den!). Allt framför den linjen ska stanna hästen och allt bakom den ska verka framåtdrivande. I Touch It har jag ju haft carrot sticken med mig och duttat i faser på rumpan och även på ryggen ibland. Så om jag kör och han stannar på rent trots så räcker jag med körpisken fram för att dutta honom. Detta är han van vid. Jag har ju givetvis gjort mkt friendly game oxå med körpisken och han bryr sig inte om den. Men det räcker med att jag duttar första fasen i luften, och ibland krävs nästa fas då dutten endast hamnar mkt lätt på hästens hud. Det blir ingen snärt av pisken, det är inte så jag använder den. Jag brukar variera oxå mellan att dutta på rumpan och att dutta nästan framme vid däckeln. Funkar fint för oss.

Förra sommaren var jag fotfolk på en Erika Furberg kurs. Mycket givande! Minns en väldigt söt LBI-ponny där på kursen. Vid markarbete använde hon en teknik att ge honom energi i form av rörelse via repet, hon liksom knackade på repet med handen. Kanske det går att göra något liknande med tömmarna?

LinaN
0

#4 Driving line :)

Anna452
0

Haha tack #5! Kollade på en DVD imorse, där sa dom iof Drive Line. Men typ samma ju! ;)