Dålig hästhantering
Nu skriver jag här igen om min eviga Tysklandsresa. Jag har varit här i en vecka ca och det är så himla fint! Hela anläggingen och allt runtomkring.
Men skenet bedrar mina vänner! Jag har aldrig sett ett så stressat stall, med stressade och nervösa hästar! Allt ska gå på typ 3 röda och man får typ inte ens stå still och säga hej till hästarna, då får man ett argt öga mot sig! Hästarna står knappt stilla i skötspiltorna och ALLA slår frambenen i golven när de står där..
Till exempel idag, jag skulle göra iordning en häst åt en beridare här och hon varnade mig att han lätt blir nervös när han står i skötspiltan. Utan att tänka mer på det så ställer jag upp honom där, och som sagt på kommando börjar han slå i backen med höga framben. Jag ställer mig och pratar lugnt med honom, tittar på allt annat än rakt i ögonen på honom (jag kollar aldrig en häst i ögonen), smeker honom över huvudet, blåser han i näsan, låter han lukta på mig på ett sätt som de flesta skulle kalla "dominant" eller orespektfullt (han är en häst, så låt han vara en häst då!), jag börjar göra lite friendly game och inom korta 5-10 minuter står han med hängande huvud, lutande på ett bakben och är lugn som en filbunke.
Blir det uppmärksammat? NEJ! Jag säger att han stått snällt och fint och inte sparkat alls, till svar får jag, "ja, han ÄR snäll"…
Sen så får hästarna inte vara ute om det är molnigt så det ser ut som att det ska regna, duggar eller regnar. Är de ute så får de komma in och annars får de inte ens komma ut på HELA dagen! När de väl FÅR komma ut så får de vara ute MAX 2-3 timmar. Om ens det! Jag är inte förvånad över att man nästan blir översprungen när man ska släppa ut dem..
Jag blev lovad att jag bara behövde ta hand om hästarna och göra iordning, longera osv. Men ändå stod jag och skrubbade boxväggar hela eftermiddagen.. Sen är det också ett strängt MÅSTE att man ska kratsa hovarna innan man tar hästen ur boxen, och glömmer man det får man aldrig höra slutet på det..
Kommer jag på nåt mer som är dåligt så kommer jag skriva det ;) Ursäkta för ett långt inlägg, men jag måste få skriva av mig till likasinnade personer!
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
usch det är sådana saker jag blir lädsen att läsa om… Skulle önska folk inte stressade med sina hästar.. Hur mycket skulle man inte vinna på det i längden, att hästarna inte är nervösa och stressade? Jag är måhända inte världsmästare, gör säkert tusentals fel mot min häst, men jag forsöker iaf låta bli göra saker jag vet är fel, jag forsöker att ha en lugn harmoni tesammans med min häst..
Men jag hoppas det blir lärorikt för dig ändå, trots detta!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ja, jag hade hellre jobbat fler timmar och att man kan ta det lugnt än stressar för att allt ska hinnas på en viss tid. :O
Jag vill ju skaffa ett stort fint stall när jag blivit äldre och så, och då ska det verkligen gå sakta att jobba där! Haha!
"No, why?"
Du får se det som att du får en tid där du kan fundera över vilket sätt du vill hantera häster på i framtiden, vilken typ av hästhållning som känns okej för dig.
Du får erfarenheter som stärker dina egna uppfattningar om hur man hanterar hästar på ett för dom snällt sätt, du kan utveckla din egen hästsyn helt enkelt.
Man kan inte förändra sånt där på en gång, men genom att hantera hästarna där på ett sätt som din egen hästsyn tillåter, så bidrar man på det sättet till en förändring. Du behöver bara handla efter din egen moral, men såklart anpassa den efter omständigheterna.
Det som för mig alltid är viktigast i min hästhantering, det är att jag ska kunna gå och lägga mig med ett rent samvete på kvällen. Jag ska handla på ett sätt som känns bra för mig. Och vore jag i din situation skulle det vara det jag siktade mot att göra.
#3 jo verkligen! Jag känner ju att som jag hållit på de senaste månaderna är den rätta för mig! Alltså enligt nh-principen, ta det lugnt och låte hästen vara en häst!
Jag försöker köra min grej så subtilt som möjligt för om jag gör det så det syns så skäller dem bara på mig :S Men jag försöker iallafall göra det bästa av situationen!
"No, why?"

Vad jobbigt för dig. Jag har jobbat på ett stort stuteri tidigare och det jag lärde mig då var hur jag inte vill ha det. Får försöka se det positivt och försöka ta till sig de bra sakerna man lär sig också. För det mäste det ju finnas med! Men det är jobbigt att se hästarna må dåligt, det skär i hjärtat.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#5 Självklart finns det bra saker! Men det är inte dem man uppmärksammar direkt när man bara ser hur man inte vill har det, hehe.
"No, why?"
Usch, jag var med min medryttarhäsr på travet en gång när hon skulle göra ett snabbjobb.
som ni kanske vet så körs travhästar in redan i 1,5 - 2 årsålder (vilken jag inte tycker är så där jätte bra)
iaf så ställer dom ut en unghingst i stallgången han är helt lugn, står och vilar lite och helt enkelt tar de lugnt (jag tar då lite bilder på honom, som jag infogar här) jag är inte riktigt säker på om jag faktiskt får lägga ut bilder när jag pratar om dom, men jag behöver ju inte nämna vilken trav eller vad hästen hette.
då kommer kusken och någon annan kille ut med sele och dom står då och oratar lite med varandra (stör mig väldigt mkt på hur nonchalanta vissa kuskar och dom som spelar på hästar kan va om hur hästen faktiskt mår, en häst som mår bra har en större chans att vinna än en häsrt som mår dåligt eller är stressad!)
iaf, så fort hästen ser selen så börjar han gå runt och trampa på stället (hade inte linorna var så hårt spända hade han antagligen rest sig) dom lägger då på selen helt oförsiktigt och hästen ser praktiskt taget ut som om den bara vill dö, den är så orlolig att den skiter på sig och de ärligt talet sprutar bara ut! (äckligt, jag vet)
då står alltså kusken och jag tror att de va tränaren och skrattar åt hästen!
detta är alltså kanske en 2 kanske 3 åring och dom bryr sig faktiskt inte att den är jätte orolig!
finns självklart dom som föder upp/tänar/kör trav hästrar som bryr sig! säger bara att det häsr faktiskg gjorde mig illamående och de fick mig att tänka!
Jag hade verkligen velat säga till dom , men tror ni att två stycken 40 åringa gubbar skulle lyssna på en 13årig liten tjej som tycket att dom borde va snällare mot hästen? Nej, de skulle dom inte.
lessen om de blev ett långt inlägg, men tyckte att de böhvde sägas, Tack
Lets not and say we did
#7 Jag har också hört mycket om att det är väldigt hårda tag i traven! Därför gillar jag inte trav alls! Måste ha varit jättejobbigt och se på! :( Det är såna gånger man bara vill ta hästen och rymma iväg med den!
"No, why?"
Ja, dom är väldigt hårda. Men jag hade turen att hitta till en liten travuppfödding och förstog de roliga i det och att alla behandlar inte sina hästar så! :)
Lets not and say we did
Lets not and say we did
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I've been there, done it….