Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1405 ggr
Stiiiiiina
0

Tar inte galoppen

Jag rider en unghäst på 4år, som är lite efter i utbildningen sådär. Hon lyssnar jättebra när man vill få fram henne i trav, skritt och när man ska sakta av och göra halt. Allmänt trevligt sto. MEN, hon tar ej galoppskänkeln! Hon tycker det är jätteskoj att galoppera när hon väl gör det, och när man gett henne galopphjälpen ett antal gånger så förstår hon, så min fråga är om ni har något tips hur man lär de att ta galopphjälpen snabbare? Vill helst undvika att sitta och tjata på henne massor gånger innan hon fattar..

[Tassy]
0

Försök fokusera på att använde din vikt - hur du lutar dig i sadeln snarare än att använda skänklar mer än som en ytterst liten fingervisning möjligen. Glad

Stiiiiiina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, jag har försökt ''trycka på'' med sätet, stå upp helt, sitta ner som vanligt…allt. Känns ganska hopplöst just nu^^ Men jag testar alla tips jag får! Så ska testa även detta :) tack för svar!

Zaphix
0

Träna på det från marken först, det är så jag har gjort.

Lärt in galopphjälp från marken och från vagnen bakom, så nu säger jag galopp och samtidigt tänker galopp med kroppen och då galopperar han. Men jag ber honom bara om galopp när jag vet att han kommet göra det, då lyckas han varje gång och känner sig duktig, då fattar han galoppen bättre sedan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ellinorgundblix
0

Om du har tillgång till någon backe så kan du ju utnyttja det och trava i backen och driva på med skänklarna i galoppskänkel "läget" och gör de varje gång hon fattar galopp. De har jag gjort med min ponny som är 5 år och väldigt sen i utvecklingen, men han har lärt sej nu :D De krävs mycke tålamod och berömm, glöm verkligen inte berömmet, de är viktigt !:).

Lycka till!

http://eeliiteeen.blogg.se/

WornOut
0

Håller med #3, fatta bara galoppen när du känner att hästen kommer göra det :) Alltså när den är i rätt balans och i rätt moment i gångarten så han har största möjliga chans att göra rätt!

LinaN
0

Sitt på det yttre bakbenet och fatta galoppen. Vet inte alls hur jag ska beskriva. Lär inte en unghäst att fatta galopp medan man lutar sig framåt, för den kommer snarare lära sig galoppera för lutningen än för skänklarna.

Samt att lutar man sig framåt så för man sin bikt framåt vilket gr det svårare för hästen att fatta galoppen.

Utnyttja hörn, halvhalt, samling osv.

har du någon som kan longera dig? kan hästen galoppera på longervolten? om inte så börja där och med röstkommando.  :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kallander
0

Om ni har börjat träna med bommar är det jättekäckt att använda, då de kan "hoppa" lite lätt in i galoppen. Om du då ger galopphjälp samtidigt lär hon sig snart :) Så gjorde jag med ett varmblod jag red.