Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 3948 ggr
CelsiusT
0

Easyboot Trail, någon som testat?

Någon här som har provat easyboot trail?

Lite nyfiken på om den är bra? Jag söker en smidig boot som är lätt att ta på/av och som inte är klumpig. Måste vara nätt. Eftersom jag inte använder boots så ofta så vill jag inte störa min häst för mkt när vi väl har dom på. Har tidigare funderat på Easyboot glove som ju ligger på samma pris. Skulle gärna vilja komma ifrån gaitern, men vill inte ha för klumpigt runt hoven.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LinaN
0

av de två skulle jag nog på trailen. Den är gedignare och rejälare och ska inet vara så särskilt mkt klumpigare än den andre.

JAghar haft bara easyboot förut på mitt fullblod jag hade och det funka bra förutom att ha nvar så förstörd i fötterna att han ömmade även med bootsen så han fick somna in. Fanns inte mer vi kunde göra för honom.

Men jag är fortsatt positiv till EB, speciellt de nyare generationerna som kommit nu!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

CelsiusT
0

#1 Ja, fast jag lägger ju inte så mkt vikt vid gedigenheten. Jag använder boots max 3-4 ridturer per år, och då ska dom vara enkla och smidiga för min häst att röra sig i.

Hmm… Eller Cavallo simple boots?

Svårt. Det är ju lite dyrt så man vill ju inte bara köpa och testa för att sedan ångra sig.

Gyllir
0

Den verkar ganska så lik Cavallo bootsen. Jag har cavallo hemma och tycker den är klumpig. Min häst rör sig inte så gärna i den. Annars har jag Swiss boots, och de trivs han fint i. Easy boots sparkar han av sig på 2 minuter, han slänger lite med benen och vips så flyger dem. Boa boots är också klumpiga tycker jag.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

CelsiusT
0

#3 Okej, så du tycker cavallo är klumpi. Det var bra att höra om är lite tråkigt, min häst är väldigt känslig för om det är klumpigt. Speciellt som vi bara använder boots ca 3-4 ggr/år så hinner hon liksom inte vänja in sig.

Vilka easyboots har du provat som han bara slänger av sig? Jag har ju kört med Easyboots bare och tycker att odm fungerat bra, tillräckligt smidiga för att det ska gå att galoppera i, men onödigt klumpiga ändå och lite svåra att ta på. Dom har ju iaf inga spännen och grejer. Men tänkte isf prova glove.

Gyllir
0

Jag har provat Epics. De går sönder i tyget mellan gaitern och bootsen. Glove kanske är smidigare, men med tanke på att inte ens Epics sitter kvar så är jag lite skeptisk mot Glove varianten. Vet dock många som trivs bra med Easyboots.

Den enda bootsen som jag kan rekommendera är Swiss boots, de är dock lite knepiga att få tag på i Sverige…

Anne

Elshira
0

Cavallo har ju även kommit ut med "sportvarianten" somska vara 60 gram lättare med. Finns lite jämförelsebilder med simple, och skillnaden är väll främst att sulan är lite tynnre (inte lika hög) och att den har lite överrull också. Ser ut att vara mer "slimmad" i profil också när de sitter på.

Du kan ju läsa här :)

http://butik-hovbalans.sbadmin.se/categories_listing.php?cPath=91_106

och

http://butik-hovbalans.sbadmin.se/product.php?cPath=91_106&products_id=187

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#5 Det är bara gaitern som är trasig och det är garanti på dom. Easyboot hade problem med det ett tag på alla sina gaiter men nu har dom rättat till det problemet så dom nya gaitrarna håller och har dessutom en kant som är skavfri.

Gyllir
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Det låter ju bra då. Varför gillar inte du gaiter varianterna?

Anne

CelsiusT
0

#8 Vill helst komma ifrån att ha något som går upp runt benet så. Det känns som onödigt störande moment. Hon är desutom otroligt känslig för skav, hon får väldigt lätt skav för minsta lilla. Det är ju inte så att jag inte kan ha det på henne, har ju det nu på vinterdojjorna, men känner ändå att det hade varit lite skönt att komma ifrån det. Eftersom vi inte använder boots så ofta så känns det som om jag vill ha något som stör så lite som möjligt när jag väl ska använda boots.

Så det jag väger mellan nu är dom tunna, lätta och smidiga easyboot glove som tyvärr har gaiter. Mot Easyboot trail/Cavallo simple boot som bara sitter runt hoven, men båda verkar något klumpigare.

Är också osäker på vad som sitter bäst. På glove så har jag testat lösa prov-boots och insåg att det går lätt att hitta storlekar som sitter bra på, även utan gaiter. Men vet inte hur det skulle sitta om man går i djup gegga, men då håller ju iaf gaitern fast dom så man inte tappar dom. Men hur är det med cavallo simpleboot/easyboot trail som inte har gaiter?

Elshira
0

Som sagt, kika på cavallo sport! Det var två på buke son sade att de fungeradr bra även i lera =) Kanske intr så många då men i.af :)

Hakuna matata!