Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1091 ggr
Gyllir
0

Fodra med respekt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi gjorde några filmsnuttar på ämnet "fodra med respekt" som varit lite hip i Parelli världen. Så nu ligger den på Parelli Tube :-)

Kan verkligen rekommendera att göra detta, det var väldigt roligt och smidigt att träna i vardagen.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Gyllir
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Anne

Zaphix
0

Alltså.. Varför ska man träna på det egentligen?

Vad är syftet med det?

Jag låter aldrig min häst äta innan jag säger varsågod, men det är bara för att han inte ska bli påträngande, men att träna det som en kul grej eller bara för att visa hästen att maten är min känns lite sisådär.

Kanske missuppfattat vad ni pysslar med..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Det mesta jag gör är "en kul grej" därför att detta är min hobby. Jag tycker det är roligt att leka med min häst och tycker inte det behöver vara så himla alvarligt och tungt hela tiden. Om det var just den biten du undrade över.

Annars så är det som du skriver, att inte låta hästen paxa maten. "Ro hit all mat, så blir ingen skadad…"-hästen är inte trevlig att ha att göra med. Fodringssituationer kan vara farliga om inte hästarna har lärt sig uppföra sig. De får inte knuffas och inte bråka med varandra heller när jag är i hagen och ska fodra. Så detta är ett ypperligt tillfälle att öva på det inför vintern.

Anne

Zaphix
0

Är väl mest det där att hästen står och frestas, medan man själv står där och ber den att inte äta, bara för att man kan.

Är nog mest jag som är lite känslig, har en väldigt matglad häst (LBI i ett nötskal..) och tycker synd om honom när jag vet att han så gärna vill äta men inte får. Viktigt för honom med mat, så vill inte leka med den bara för sakens skull. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Men du får tänka att hästen inte direkt är utsvulten. De har mat i magen, detta är bara godismat. Inom NH använder vi mat som motivation i många situationer, i detta fall lär sig hästen att ha tålamo, stå stilla och vara uppmärksam, den belönas så fort den har gjort rätt. Ser inget fel med den saken alls fatiskt.

Anne

Elshira
0

Tja… Känner man hästen så kan man ju skilja på när de är arga och vill ha DERAS (och ingen annans mat), eller när de bara är otroligt matglada (har ett sto där mat är allt i livet).

De som bara är matglada blir ju sällan ett problem, mer än att de kanske buffar för att fortare komma till maten Skrattande Men de som vill ha "DERAS" mat är de som kanske lägger öronen bakåt, slänger med huvudet och sedan fullkomligen hugger in i maten - noga vaktande att ingen annan ens tittar på den…

I de senare fallet så är det ju fortfarande de som tycker de bestämmer över dig, och skulle du vilja eller kanske behöva ta bort maten från dem (hittat en kraftfoder hink t.ex som de inte ska ha) så måste man ju kunna ta bort dem därifrån utan en fight. Samma om man kanske ska utfodra ett helt gäng hästar i hagen - d är det inte så kul om en häst kommer och vill sno maten från dig, eller kanske får dig att hamla i kläm medan denne jagar bort en annan häst från mathögen du lägger ut.

I de fallen, helt enkelt för att för oss människor minska risken för att bli nermejade eller ha hästar som bara går rakt över en så kan jag tycka det är en bra grej.

Hos mig finns det ingen anledning till att göra detta i hagarna, samtliga äter ur samma hög om det bara skulle råka ligga en hög där :) Däremot kan jag göra så ibland mest för att de ska "komma ihåg" när de går in. De kan bli lite halvt stressade (asså inte stissiga men lite JAG VILL HA!!!) och då kanske de skiter fullkomligt i att du vill ta av grimman eller kanske ska GÅ.

Kan man då få dem att skärpa sig lite bara, coola ner lite och sedan ta allt i lugn och ro så är alla glada och nöjda :)

Det är inget jag skulle göra varje dag (om det kanske inte vore för att man har en häst som vill sno de andras mat, framför allt kraftfoder då) men det är fortfarande en bra sak att kunna. ^^

Hakuna matata!