Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 2076 ggr
LinaN
0

Nya barfotaverktyg?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hittade detta och tyckte det såg helt klart intressant ut. Men vill också se vad ni har för funderingar och tankar. Det första verktyget verkar ju spara in en hel del arbete med att få en bra rundning av hoven, medan verktyg 2 känns mest onödig. verktyg 3 är klart intressant men kan nog användasväldigt fel om man inte vet vad man sysslar med. Men den verkar enklare att använda än en hovkniv…..

Iaf, vi får diskutera vidare här i tråden efter att ha sett videon. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Jag brukar fixa till mina hästars hovar emellan hovslagartiderna, men måste säga att det enda som verkade intressant var den första. fast det var mest för att det antagligen är billigare med ett tunnt blad än en hel ny rasp och att det hade ett skönt handtag. Själva rundningen är ju inte precis svår att fixa med en vanlig rasp :)

Andra verktyget verkade ju helt värdelöst… I.af om man har det första :P

Det tredje tycker jag som du kan vara farligt i fel händer… Det är sällan man tar något på sulan om de har "bra" barfotahovar, möjligtvis längst bak vid strålen, men det är ju gjort på två röda med en hovklinga eller hovkniv om det inte är så hårt… Men att hålla på att gröpa ur sulan och få en fin rundning… Det kan nog ge rätt allvarliga konsekvenser på fel hästar och om man tar för mycket! Finns ju inte heller någon anledning så vida inte hästen har en väldig sulväxt. Vi har iofs haft en sådan där sulan framtill växte galet fort, men å andra sidan så gick ju även det på två röda med hovklingan. Men å andra sidan så kan man ju givetvis orsaka mycket skada med en hovklinga också, så det är väll kanske hugget som stucket.

Så det enda av verktygen jag tycker verkade vettiga där är det första.

Det enda jag kan tänka mig är om man använder hovstöd (vilket jag inte gör) att det kanske blir svårare med klinga och att man därför hellre har raspen…?

Men verktyg två kan ju kasta sig i sjön xD Finns ingen anledning att få en ultra smoot finnish på hoven, de små ränder som blir från raspen är ju bortnötta innom en dag eller två i hagen :)

Hakuna matata!

Gyllir
0

Haha, ja det var annorlunda. Håller med #1 att den sista raspen kan göra skada i hoven, man kan inte direkt ta lite granna någonstans, utan raspar hela hoven. Frisk sula ska aldrig verkas, så det verktyget verkar ju onödigt om man inte verkar väldigt många övervuxna hovar(tror jag har sett något liknande nån gång, men mycket mycket mindre modell).

Verktyg 2 behöver inte kommenteras, den talade för sig själv.

Den första kan jag också tänka mig att folk tycker är smidigare än en vanlig rasp. Men även där verkar den lite klumpig och kanske svårt att se vad man gör pga handtagets storlek.

Nej, jag håller mig till vanlig rasp och knivar helt enkelt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se