Barfotaverkning diskussion
tänkte att vi tar o går vidare med diskussionen här istället för i vad hr du gjort idag-tråden :)
Jag är nog mer inne på SANCHP än strasser, jag tror inte det finns någon ultimat hovform utan man bör gå efter varje hov som unik som behöver verkas på sitt sätt.
Vart hittar man utbildingar? jag såg att svenska hovskolan har utbildningar litet varstans i landet och det hade vart klart intressant att iaf gå deras teorikurs i linköping (har en väninna som bor där så övernattningen är ju kirrad isf ^^)
men vilka fler har utbildningar och är de något att ha?
Gyllir, vart gick du och lärde dig att verka?
Nu senast så betalade jag 738kr för en verkning för jag var tvungen att ta en hovis som hade möjlighet att ta Harrys fötter akut. Då min egna hovis som tar 250kr vart på semester…. Det skiljer en hel del mellan hovslagarna här vill jag lova!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ove Lind har ju utbildningar runt om i landet. Jag betalar 300:- för verkning. Då är det en hovslagare som har lång utbildning från USA.
Fanscinerad över hur lite pengar folk betalar för en verkning, så jag måste fråga hur lång tid det tar? Reseersättningen ingår i det?
Men när ni betalar så lite är det svart?
Borde väl vara ett yrke som sliter på kroppen lika mycket som för en hovslagare, lite dumt av dom att ta så livet betalt isf.

Jag har gått grundkursen för Ove Lind 2005 (SANHCP). Tyckte det var superbra och kunde efteråt verka mina egna hästar.
Jag tar 350:- för en verkning och det brukar ta upp till en timme att verka, beroende på hur samarbetsvillig (väluppfostrad) hästen är och hur lång hovarna är. Skulle jag verka Harry skulle jag ta mer betalt, då en stor häst (som dessutom reser sig) är väldigt slitig att verka.Man får vara rädd om sin rygg när man verkar många hästar!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#3: Tar du det vitt eller svart? Resan inräknad?
Fast du kanske inte har det som heltidssysselsättning?
Känns som att många barfotaverkare tar för lite betalt för sin insats jämfört med hovslagare. Eller ja, framför allt jämfört med andra hantverkaryrken.
Min hovis tar 300:- om hon har fler kunder i samma stall (vilket hon har), annars tillkommer reseersättning. Hon är utbildad hovslagare, men har ingen utbildning för sjuka hovar mer än grundläggande. Den andra hovslagaren i stallet är veterinärhovslagare och får göra ingrepp, tror han tar 400 eller om det är 450 för en verkning.
När min hovis verkar så tar det ca 30-40 min (ibland längre om hon pratar mkt) och när den andra hovslagaren verkar så går det nog på 20-30 min. Men det beror ju såklart på hur mkt det är att göra. Jag verkar ju hovarna själv mellan varje verkning + att hon är väldigt rak och jämn i benen och sliter rakt och normalt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ni som är barfota varkare och verkar åt andra, har ni någon försäkring? Eller om ni har en barfotaverkare (alltså en sådan som bara gått några helgutbildningar) till er häst, har denne försäkring? Jag tänker om man skulle göra något som blir helt åt skogen, eller förstör hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min billige hovis gör jobbet svart, resa ingår i priset. Han är välutbildad hovslagare från tyskland men vägrar göra om utbildningen i sverige för att få svenska papper.
Min tjejhovslagare tar 300kr vitt inkl resa, men hon är bara i stan nångång emellanåt så hon är svårare att få tag på.
Ska googla Ove Lind sedan när jag komer hem igen!

Ove Lind är den som driver Svenska Hovskolan :-)
Anne
Min hovis tar betalt med moms men jag har nog lite rabatt eftersom jag har 7 hästar. Han tar lite mindre för fölen/ettåringarna som oftast bara behöver raspas. Varje häst tar ca 25-30 min.
Jag har tre som är skodda oxå.
600 kr per timme är väl inte så dåligt?? Det är ett slitigt jobb men de har ju faktiskt valt själva att bli hovslagare. Jag har oxå gått ove linds kurs men tycker det är för tungt att verka dem själv. Jag gör det mellan verkningarna om det behövs.
#9: Jämfört med andra hantverkaryrken är det lite, går ju mycket bort i arbetsgivaravgifter och sånt om man gör det vitt. Men visst, 600 kr är väl normalt, men Gyllir skrev 350 kr och en häst för henne kunde ta upp till en timma. Det är väldigt billigt, speciellt om det är vitt.
Ove Lind har kurs den 5-8 Augusti i Linköping, blev riktigt sugen på att gå då jag själv brukar kunna rätta till småsaker emellan hovis är här. Inte var det särskillt dyrt heller, 2800 kr för fredag till söndag! =)
Ska kika om jag är ledig då bara… :P
Här brukar vi för övrigt betala 200 kr/ponny, men då är det svart, hovis är barndomsvän till mamma, hon jobbar ändå precis i närheten och dessutom är samtliga ponnyer väldigt lättverkade. Brukar ta kanske 15 min/häst om det inte är något särskillt som behöver göras (rensa ur strålarna med hovlingan osv). Skoning 4-500 kr.
Annars tror jag vi brukar betala ca 500 kr för andra hovslagare för verkning.
Hakuna matata!
#11 är också sugen, men har inte råd även om det är billigt. Resan är ju det som kostar tyvärr…. o med sj så får ma nju räkna med att inget går enligt planen…. eller om man kan samåka med någon.
Hade tänkt isf att bara gå teoridelen först och sen komplettera med verkningskursen vid senare tillfälle när ekonomin är stadigare igen.
Min hovslagare tar 200 för en verkning, betalar ingen bensin då han bor i samma by. Ska däremot utbilda mig till hovvårdare enligt SANCHP och kommer gå grundkursen i augusti 
http://minihingstar.n.nu

#4 Jag har detta som hobbyföretag än så länge, men när jag har gått klart utbildningen kommer jag såklart starta egen verksamhet och skaffa mig försäkring.
Jag får inte verka sjuka hovar och det jag gör är på ägarens egen risk.
Jag tycker 350 är en rimlig summa med tanke på att jag inte har någon utbildning förutom grundutbildningen i SANHCP. Resekostnader tillkommer om det bara är en häst, men jag försöker låta bli att ta enstaka hästar då det inte är så lönsamt och tar bara en massa tid.
Jag har några kunder som kombinerar verkningar med NH lektioner, vilket är både roligt och lönsamt för mig :-)
Anne
Jag har en av SANHCP utbildad hovvårdare som verkar min grabb var åttonde vecka ungefär, i nuläget. Jag har gått SANHCP:s helgkurs och underhållsverkar min häst mellan hovvårdarens besök.
Detta är en lösning som jag är mycket nöjd med och kan rekommendera till andra :)