Bra problemlösning?
Hejsan, min pålle brukar gärna frysa fast när vi går promenader.
Jag har nu tagit av hennes skor och därför måste vi gå långa promenader på asfalt för att stärka hoven, men det är rätt frustrerande när hon aldrig vill gå.
Hon har alltid varit såhär, så det beror inte på någon ömhet i hovarna.
Men nu vill jag i alla fall bli kvitt detta problemet och få henne att följa mig.
Men jag vet inte riktigt hur. Jag vill inte gärna dra fram henne, det ger ändå inget resultat, men skulle man kunna ha med sig sticken och dutta till eller smälla i marken, när hon då går igång så kan hon få stanna igen som beröm?
Eller hur ska man göra? Tacksam för alla den hjälp jag kan få :)
De gånger Harry vuxit fast i marken så har jag gått från sida till sida om huvudet på honom, så man har gjort ett övertydligt ledande i ledrepet så han måste förflytta vikten mellan frambenen. Till sist så tar han ett steg.
Nackdelen är att man gör emr jobb än vad hästen gör.
Men ta med sticken och gör ett driving game istället. Driv hästens bog åt ena hållet så kan man nog uppnå samma resultat som jag gjorde innan jag började inse att jag ska jobba mindre än hästen ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 Tack så mycket, det ska jag prova, men vad tror du det kan bero på när hästen fryser fast och inte vill gå mer?
I Harrys fall är det att han inte känner för det, eller itne ser meningen med det. Vad vinner HAN på att göra som jag ber honom om.
Men när han började inse att det inte är nån idé att växa fast så slutade han med det. De gångerna han växer fast nu är för att han tänker och oftast står och tittar på något. Då väntar jag ut honom, och sen när ha ntänkt och tittat klart går vi vidare.
Man känner skillnaden till sist, när är det "vad vinner jag på detta?" och "hmm, det här får jag fundera på…"
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Gör roliga och spännande saker på promenaden.
Gå och titta på den där läskiga gröna brevlådan som det råkade ligga en morotsbit på, gå sidvärts över en sten, backa genom vattenpölar, gå slalom över vägen o.s.v. Gör så att det inte blir tråkigt helt enkelt. :)
En bra sak att tänka på är att ha ett mål med det ni gör så hästen ser en anledning till att göra det. Min häst var väldigt långsam ut från stallet när vi körde förut, frös inte fast men var knappt någon framåtbjudning, så då gav jag honom en anledning att köra ut:
Kör ofta en väg där man vänder och kör samma väg tillbaka, men innan vi vänder så tar vi alltid en paus på 5-10 minuter med kliande och havreätande om vintern och gräsätande nu på sommaren.
Då tycker han det är trevligt att vara ute då han har en mål med dit han ska, han ska inte bara vara ute och springa, utan han ska iväg för att äta havre.
Genom den motovationsstunden så är han inte alls lika långsam på vägen ut längre.
Är ett tips även när man tar promenader, motivationsstunder.
Variera även med i vilken zon du leder, se vad som fungerar.
För att kunna göra alla roliga saker och komma till motivationsstundsplatsen så testa driving game ur zon 3. Använd pinnen och knacka på korset om den inte lyssnar på faserna innan, men be den gå till nåt spännande.
Jag hade det problemet ifjol på några ställen där hästen tidigare år hade blivit skrämd. (På vägar kring sommarbetet, som är på en annan ort än stallet). Ifjol löste vi problemet akut med att gå före med en annan häst. Det var i fjol sommar vi hittade Parelli och tre kurs/träningar med Erica Furuberg och egna online träningar ca engång per vecka, så i år var problemet borta. Vilket var jätteskönt.
Det var inte kul, vår häst liknade då en jätte tax, med benen så längt ifrån varandra så att hon stod mycket stabilt. Framåt var inte att tänka på det gick att vända och det gick inte at rygga förbi stället.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra tips har du fått redan men jag skulle tänka på att ge beröm när hon går och inte när hon stannar igen.
#3 Okej, det förvånar mig inte om det är så med min häst också.
#4 Tusen tack, nu vet jag hur jag ska få henne mer peppad att röra sig framåt :)
#5 Det tråkiga är att jag inte ha någon annan häst att ta med mig.. Men tack ändå :D
#6 Tack, det har du nog rätt i :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är av uppfattningen att hästar alltid gör saker av en anledning så mitt råd är att innan du korrigerar ett beteende - ta reda på orsaken! :)