Hur träna separationsångest?
Min häst som är två år har stora problem med att vara själv i stallet och transporten. I hagen går det hyffsat han springer visserligen och skriker men lugnar sig efter ett tag. I stallet är det livsfarligt, han står på bakbenen och försöker hoppa ur boxen, jag har beställt boxgaller nu men inte fått dem ännu. Innan dess törs jag inte prova igen. I transporten blir han nerövs och krafsar med hovarna, försöker resa sig. Har kört honom med sällskap och då står han som ett ljus. Det är inte transporten som är grejen utan att han inte kan vara ensam. Jag känner att jag måste lösa det här problemet, men vet inte hur.
Snälla hjälp mig, eller kom med förslag om hur man kan träna det. De jag frågat tycker att jag ska lämna honom ensam tills han lugnat ner sig…har gjort så i hagen och det har ju fungerat. Men både stallet och transporten är jag för rädd att han ska skada sig för att lämna honom utan uppsikt.
MVH
Eva
Kan du leva med att han kraffsar i transporten? bind upp honom kortare än vanligt så han inte kan resa sig över bommen.
är det bara när transporten står stilla som han är sån? eller gör han det även under färd?
Harry reser sig över bommen om man inte börjar köra i princip när man lastat och stängt alla luckor för han tycker att det är tråkigt och inget händer. Lugnar han sig när man startar bilen o kör?
nu har han inte gjort det på evigheter tack o lov. Kanske har vuxit till sig, men hoppat ut ur boxen har han minsann gjort! Eländiga häst. Boxväggen är säkert 120-130 och det hoppa han stillastående. men det har han slutat med. Han kom på att det inte var en så bra idé egentligen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk dig att du är rädd för att åka hiss (som många är) Skulle det då hjälpa att tvinga in dig i en hiss, stänga dörren och sedan låta den åka upp och ner tills du lugnat ner dig??
Hästar är flockdjur och vill ha sällskap. En del mer än andra. För en unghäst är flocken deras livlina. I det vilda skulle den inte klara sig ensam och det är de instinkterna som sätter fart i honom när han blir ensam. Han slåss för sitt liv när han försöker bryta sig ur boxen.
Måste du har honom ensam?
Jag hade ett arabsto här som absolut inte kunde vara ensam i stallet. Då behövde hon inte vara det. Jag såg alltid till att ha en annan häst där först så och alltid en annan häst kvar sist. Nu har jag tränat henne en period, hon har förstått att jag vill henne väl och hon har byggt uppp sitt självförtroende. NU kan jag ta in henne själv och låta henne vara själv i boxen utan att hon blir nervös/orolig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för era svar!!!
Jo han lugnar ner sig efter ett tag i transporten, men sist vi åkte levde han om rejält, jag vet inte vad som hände då, jag kunde inte stanna förrän efter en stund senare och då stod han rätt och stod sen fint hela vägen hem. Men han var svettig och stressad…jag får inte köra med två hästar i vagnen då det blir för tungt för bilen och körkorten annars hade jag löst det så.
Och Ewa, det är precis som du säger, han måste bygga upp sitt självförtroende, och det är det jag verkligen vill. Jag inser att det inte är någon quick fix, utan något som görs på längre sikt. Hur arbetade du med arabstoet?
Då det går bättre att lämna honom i hagen, tror ni att det kan vara bra att börja ensamhetsträna honom där så att han kommer på att det är rätt okej att vara själv?
Tack igen för era svar!!!