Betande russ...
Hej i sommarvärmen!!
Tänkte höra om någon har nåt förslag på vad jag ska göra åt min russkille. Jag har fastnat…
Min dotter (7 år) rider vårt russ som är fyra år. Han är dominant och självsäker men när Tuva rider är han snäll och foglig. Normalt sett. Vi tränar on-line och med enkla hinder och olika patterns. På ridbanan och playbanan. De har även ridit ut i skogen med mig på marken. Ibland med grimskaft men oftast utan. Vi har repgrimma på honom.
Nu när vi vill rida tillsammans så märker han att han kan sätta ner huvudet och beta. Då orkar Tuva inte att få upp huvudet med tyglarna och hon vill helst inte dutta med pinnen för hon måste dutta ganska hårt innan han går och då blir han orolig och travar iväg istället.
Vi vill ju på ett snällt sätt få det att fungera även när jag inte går bredvid. Jag vill inte heller att dottern blir rädd för honom.
Beror väl på om man vill jobba bort problemet eller ha en snabblösning. Ett smidigt sätt är ju att sätta på en grästygel, inget som egentligen löser problemet, men det ör nog rätt skönt för din dotter. Hästen märker att den inte kan ta ned huvudet eftersom det tar stopp då, beroende på hur envis häst man har så slutar den försöka efter ett tag och man kan ta bort grästygeln.
Jag har använt det på min häst när jag inte orkat tjura på med gräsätandet, har jag det en ridtur tar det två-tre ridturer innan han börjar försöka igen. Om man inte rider över en lägda eller nåt förståss.
Dock vet jag inte ridktigt hur det fungerar med repgrimma, men kanske om man har en sån med ringar på sidan.
Ta i bara ena tygeln när man ska ha upp huvudet. För rakt fram har hästen mer styrka men inte åt sidorna. Gör en preflight-check med att böja halsen till höger eller vänster när han förösker dra ner huvudet.
Har funkat på tjuriga ponnyer för mig förr ;) O det innan jag började med NH. ^^
Varje gång han sänker huvudet för att beta så korrigerar man med att böja tills han slutar försöka, när han slutat ger man eftergift.
Hoppas det hjälper :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo, hon försöker bara att ta i ena tygeln men han blir för stark.
Grästygel har jag nog hört talas om men aldrig använt. Kanske värt ett försök. Han fungerar ju så fint där det inte finns gräs. Han har ju så attans nära ner till det goda och eftersom han är russ så har han ju dåligt med bete i sin hage för fångrisken och fet-risken. :)
Nån som vet vat man köper en grästygel??
#3: Jag har tillverkat egen grästygel av balsnören, inte hittat någon lagom till ett kallblod på 160 cm..
Det jag gjort är att först knyta fast en nyckelring på vardera sida av pannbandet på tränset. Sedan trär jag ett balsnöre igenom på vardera sida och knyter fast i bettet. Andra änden av snörerna knyter jag fast i ringarna fram på sadeln.
Är smidigt för då behöver man inte hålla i något, och så fort hästen lyfter upp huvudet ifrån att försökt äta gräs får den en direkt eftergift. Man själv behöver abara sitta där och titta på medan hästen inser att det inte är någon idé att ta ned huvudet längre.
#3 du går ut på logen, hämtar ett balaband, knyter fast två hakar en i varje ände på bandet. Sätter fast ena haken i sadeln och anda i nackstycket på grimman/tränset, vips så har du en grästygel för under 30kr ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Ha, ha… ok då vet jag!! Tack för era tips. Hon rider i barbackapad just nu men har en sadel på g så då ska jag prova.