Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 2947 ggr
monsi
0

Rang hög eller rang låg?

I en flock hästar finns det olika rang.

Undrar hur ni skulle beskriva en ranghögs häst betende i flocken ex vid fodring o  om det skulle komma en ny häst.

Hur skulle ni beskriva en rang låg häst i samma lägen?

Kan någon berätta om ett möte mellan två från en flock o en ny häst som kommer in i hagen. Vad gör den rang höge respektive rang låga hästen?

Beskriver ett möte mellan tre hästar.

Två har gått i samma flock o känner varandra väl de får in en ny häst i hagen. Häst 1 försöker nå fram till häst 3 häst 2 anfaller då häst 3 det hela slutar med att de två som känner varandra tillsamans försöker jaga bort den nya hästen.

Är häst 1 ranghög eller häst 2?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Gyllir
0

Ärligt talat tror jag inte riktigt på rang på det viset, att det finns en som är bäst och alla andra är i en hyrarkiskt följd lite sämre. Utan jag tror på att alla hästar har olika uppgifter i flocken, beroende på vad de är bra på och har talang till.

I min lilla flock på tre, är det inte alls tydligt vem som är hanghög eller ranglåg. Den ena dagen flyttar Gyllir Frodi, nästa dag är det tvärtom. Nicke hängr bara med och är lite utanför, men när det gäller så är han ingen mes. Alla dessa tre är mycket starka individer och det fungerar jättebra i flocken. Beroende på dag och tillfälle skulla jag kunna beskriva alla tre som ranghöga :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Tregly
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror också lite på det där att alla har en uppgift i flocken. Men när en ny häst kommer in i flocken så måste alla visa sina positioner och var dom står. Men här hemma ser jag ju klart vem som är högst i rang också. En 5-åring som bestämmer över alla. Ingen sätter sej emot honom. kanske för att han var uppväxt med dessa hästarna och den gamle "ledaren" har lagt av lite och håller sej mest undan. Tyvärr så sätter denna hästen inte bara emot hästarna, utan ibland även människor som han känner sej osäker på. Kommer man in med lite sjävlförtroende tar han genast över och vill ine ha med den personen i "sin flock" och jagar iväg den. Likadant när man ska ta ut en häst ur hagen så kan han komma och attackera hästen eller människan. förutom när det gäller hans mamma… De har ett väldigt stark band och har aldrig blivit avvanda från varann.

Jag kan ju berätta om när "min" häst kom för ca ett år sedan. Det var förra hösten. Ägaren kom då och så släppte vi ihop honom med de andra. Direkt var denna 5-åring på honom och jagade iväg honom. Han fick bara vara nederst i hagen och om någon människa kom och klappade eller rörde hästen så attackerade han. Jag var så rädd så jag fick smyga in när jag skulle hälsa på honom (som tur var så fick han bara hålla sig vid grinden där vattnet var) Denna nya häste visade jämt respekt för ledaren och så fort han kom så såg man hur rädd den nya hästen blev och gick undan.

Men som tur är så har alla vuxit in i sina roller i flocken och alla vet sin plats. Förutom den senaste hästen som kom förra vintern. De är fortfarande lite elaka vid honom, och det var även den hästen som kom lite före honom, på hösten. Men det lite lustiga är att nu så har de flesta hästarna flyttat till nytt bete. Det är bara dessa två "senaste" hästarna som är kvar hos mej. Och nu är de hur bra kompisar som helst och ingen är över den andra! Jätteskönt för det har ju varit jobbigt när man aldrig kunnat gå in i hagen säkert för den där 5-åringen. Men nu är allt frid och fröjd! :D I alla fall för ett tag till ;)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

KillBerry
0

häst 2 skulle jag gissa, den vill inte släppa in någon ny i flocken :)

Lets not and say we did

monsi
0

Enligt Montys lära finns det ranghög o ranglåg sen har var häst sin platts o uppgift i flocken.

Den där 5 åringen låter om något att bita i när den ska tränas #2

Tror som dig #3

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad