När gående ? ..
Hejsan ! :)
Jag är ganska så ny inom natural horsemanship och har en sköt ponny, en 6 årig liten valack som gärna håller sig tätt in till än, det spelar ingen roll vad man gör jag kan släppa han i ridhuset men endå så går han slickat bakom mig eller brevid mig, Det är väldigt jobbigt att han har detta beteende för det blir oftast farligt om vi ska stegra/spansk skritt eller vad vi nu gör då han oftast råkar kicka till mig med benen för att han är för nära.
så nu undrar jag hur jag ska kunna träna bort detta beteenede ?
Jätte tacksam för svar då detta verklige är ett problem för mig :(
alla tips motages ! :D
be honom hålla avstånd. sjasa bort honom milt men bestämt, hävda ditt utrymme och din personliga bubbla. Han är litet oförskämd som går så tätt inpå, men samtidigt så har man tillåtit honom att göra det.
Så ha med en carrotstick eller ett styvt dressyrspö eller en kvist går också. Och varje gång han kommer så nära att han är innanför spöts räckvidd så puttar du ut honom med ditt kroppsspråk och med din stick.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

åh tack för tipsen ! :D
Men jag har redan försökt det, då han blev fel behandlad i sitt förra hem så såfort jag sjasar bort honom så springer han bara runt i ridhuset och tror han ska bli longerad .. så ja jag vte inte riktigt hur jag ska göra ?? :)
#2 ha honom på långt grimskaft eller longerlina. Så han inte kan springa iväg, men om han blir osäker så låt honom "flyta ut" men inte så långt. och när han flyttar sig från dig så backa eller förflytta dig från honom, då släpper du på pressen.
alla rörelser ska vara mjuka, titta gärna på trådarna om de fyra faserna. ett ska vara luft, två ska vara päls, tre ska vara hud, fyra muskel (sen finns de som säger 5 faser som då är ben, det är olika vilken NH-människa man pratar med)
hoppas detta gav dig mer tips :)
ett annat sätt som är väldigt effektivt är att ställa sig och hoppa på stället samtidigt som man flaxar med armarna. Detta har jag gjort med mitt stora bröt till häst som gärna har stått uppepå en innan. Om han stod i vägen när jag "kände för" att hoppa och vifta och han fick en smäck på nosen så vart det hans fel för han stod för nära mig och respekterade inte mitt utrymme.
Detta gjorde jag löst, men det går även att göra med grimskaft/längre rep.
Har ni börjat leka jojo-leken? där lär man hästen att backa för skakningar i repet vilket också används för att be hästen stanna eller hålla avstånd.
Ville mest lägga in ett tips, det är rätt dumt att lära hästen så dominanta rörelser som att vifta med frambenen och stegra om man inte kan få hästen ifrån sig.
I övrigt så har LinaN bra tips att dela med sig som vanligt. :)

#3 åhh det där var bra tips ! :D ska se hur han reagerar ! :D han har ju blivit fel behandlad innan så han hamnar ofta nära än för att få tryggheten tror jag :) så vi får arbeta det långsamt :) Tack för tipsen !! :D
#4 Det är inte jag som lärt in tyvärr.. det är hans ägare hon har inte riktigt koll på det där med tricken vad som är bra och dåligt när och hur lixom, så jag har väl mest försökt lära honom att inte vara för nära men inte lyckats så jag körde hennes race , och fattar INTE hur hon klarat sig från alla dessa "spansk skritt " kickar som kommer flygandes lite här och var :O
Men vi ska träna på nu så detta ska förbättras innan vinter !! :D
Glömde att säga när man hoppar o viftar, givetvis slutar man så snart hästen är utanför ens personliga sfär :)
Även om hästen har blivit felbehandlad förr så är det ingen ursäkt att man inte ska hantera hästen som häst. Om man mesar rundor en massa så kommer hästen ta över. Men om man är tydlig och framförallt KONSEKVENT så lär sig hästen vad som gäller.
Harry missköter sig massor med hovslagaren, men när jag gör samma saker med hans fötter så står han nästan helt stilla. Han är sån som testar och gärna ställer sig så tätt inpå som möjligt. Visst kan han få stå nära men det ska då vara min idé :)

aa det förstod jag :P :)
ja det är klar jag är bestämmd med denna lilla herre annars hade jag nog varit ner sprungen för ett tag sen :P
Men han är en väldigt speciell ponny, väldigt svårt att förklara honom men vi arbetar på det :) Men disiplin har jag nästan på honom, dugligt iallafall, men jag har abar arbetat med honom i 2 månader så vi arbetar oss uppå iallafall :)
Men JÄTTE TACK för alla tips ! :D